Enkla, billiga, (begagnade) isyxor, var hittar jag det?

Hej!
Har ett lite udda behov och hoppas ni kan styra mig rätt, så att jag hittar vad jag behöver.

Jag sitter i rullstol och tänkte använda ett par isyxor som stavar för att med en pulka ta mig ut på isen. När jag når iskanten ska jag använda packraft för att paddla på öppet vatten. För att sedan ta mig upp på isen igen använder jag återigen yxorna.

Jag vill alltså ha tag på ett billigt par isyxor, skick oväsentligt egentligen. Inte för långa dock, och måste ha spets längst ner så jag kan ha dem som stavar.

Är det någon här som har ett par skrot över till mig eller vet något annonstorg för detta (tradera, utsidan, blocket, ebay har i princip bara finare dyra saker till salu). Jag kan tänka mig betala upp till typ en femhundring för paret. Bor i Uppsala.
 
Fast det ligger ju ett par på Tradera nu för 315 spänn. Kanske blir dyrare men man vet ju aldrig. Hittade ännu billigare (också ett par) på ebay. Tror nog det är där du ska hålla utkik faktiskt om du ska ha billigt.
 
Fast det ligger ju ett par på Tradera nu för 315 spänn. Kanske blir dyrare men man vet ju aldrig. Hittade ännu billigare (också ett par) på ebay. Tror nog det är där du ska hålla utkik faktiskt om du ska ha billigt.

Jo, jag kommer bjuda på dessa, men de kanske kan komma någon till godo som kan använda dem på riktigt istället :) och att jag köper ett par "oanvändbara" garderobsvärmare.

Vore kul att kunna komma ut redan nu i veckan också!
 
Kolla med någon lokal klätterklubb, finns garanterat liggande i någons garderob som dom i alla fall kan låna ut till dig! Så kan du kolla så iden funkar innan du shoppar dig ett par yxor ;)
 
Många isyxor är gjorda för snö. Om du ska hugga i is är det rätt stor skillnad på hur en teknisk yxa presterar
 
Många isyxor är gjorda för snö. Om du ska hugga i is är det rätt stor skillnad på hur en teknisk yxa presterar

Provade med isdubbar och det funkade bra, men var alldeles för riskabelt med tanke på risken att punktera båten. Isyxor borde väl inte vara så känsliga att de går sönder för något sånt här, även om de är gjorda för snö?
 
Nä du har knappast sönder yxorna :)
Däremot blir det kanske rätt jobbigt att "staka" sig fram med isyxor som stavar, eftersom piggen i "stavänden" som kj skriver är designad för att tränga igenom snö och inte is.

Har du testat skridskostavar?

Alla spetsar som är vassa nog att vara användbara i is utgör väl en fara för en packraft.

Hur som helst, kör hårt, lycka till och var försiktig.
 
Nä du har knappast sönder yxorna :)
Däremot blir det kanske rätt jobbigt att "staka" sig fram med isyxor som stavar, eftersom piggen i "stavänden" som kj skriver är designad för att tränga igenom snö och inte is.

Har du testat skridskostavar?

Alla spetsar som är vassa nog att vara användbara i is utgör väl en fara för en packraft.

Hur som helst, kör hårt, lycka till och var försiktig.

Ok! Jo, själva stakandet kanske enklare med vanliga stavar än yxorna. Tanken var bara att spara in på antalet kolli :)

Att komma upp ur vattnet på isen funkar dock ej stavarna, måste ju kunna "dra" mig upp, speciellt om det inte är fast iskant utan brister eller är flak i vattnet. Det är här jag använde isdubbarna, men vill ha yxor istället så det vassa kommer längre från båten.

Kanske finns någon båtshake med vass spets eller något trädgårdsverktyg som kunde funka, får ta en sväng till byggvaruhus och se :)

Tack för input (och är fortfarande intresserad av yxor till rätt pris)!
 
Finns speciella kälkar för rullstolsbundna som du antagligen har koll på https://www.facebook.com/rgfrilufts...171068865570/1014087641940577/?type=1&theater

De använder korta stavar för att staka sig fram.

En annan variant är att helt enkelt använda en rullstol fram till iskanten och flytsäkra rullstolen.

Att peta ut packraften med en stav över iskanten bör vara enkelt.

Packraften borde du kunna paddla upp på iskanten om du ser till att starta och komma tillbaka till en väl bärig iskant. Jag har själv paddlat upp kajak på en fast iskant och det har inte varit något problem. Har du tänkt att ha torrdräkt själv? Flytväst bör du ha hur som helst. En räddningslina bör du ha tillgänglig för att få hjälp att bli dragen upp på land eller på fast iskant om du inte klarar det själv.

Packraften är rätt bred och jag anar betydande risk att du punkterar den om du försöker dra dig upp med isyxor som ju är vassa i bägge ändar och inte helt självklara att hantera från en packraft.

Lycka till!

Thure
 
Finns speciella kälkar för rullstolsbundna som du antagligen har koll på https://www.facebook.com/rgfrilufts...171068865570/1014087641940577/?type=1&theater

De använder korta stavar för att staka sig fram.

En annan variant är att helt enkelt använda en rullstol fram till iskanten och flytsäkra rullstolen.

Att peta ut packraften med en stav över iskanten bör vara enkelt.

Packraften borde du kunna paddla upp på iskanten om du ser till att starta och komma tillbaka till en väl bärig iskant. Jag har själv paddlat upp kajak på en fast iskant och det har inte varit något problem. Har du tänkt att ha torrdräkt själv? Flytväst bör du ha hur som helst. En räddningslina bör du ha tillgänglig för att få hjälp att bli dragen upp på land eller på fast iskant om du inte klarar det själv.

Packraften är rätt bred och jag anar betydande risk att du punkterar den om du försöker dra dig upp med isyxor som ju är vassa i bägge ändar och inte helt självklara att hantera från en packraft.

Lycka till!

Thure

Hej,
Inte provat sån kälke, men sett dem. En simpel plastpulka är dock så mycket enklare att få med på packraften, räknar inte med att behöva ta mig längre än några hundra meter. Jag kan även gå kortare sträckor med kryckor, och då behöver jag inte pulka och stavar alls.

Kan även ta med rullstol på packraften men finns två problem med det, om jag skulle gå igenom vill jag inte behöva bry mig om den och det är en dyr modell, samt att ska jag ta med stol på packraften blir tyngdpunkten rätt hög och kommer göra återuppstigning på isen ännu svårare.

Att komma i vattnet är inga problem, problemet är upp igen. När jag provade för någon vecka sedan var det halvtjock is kanske fem meter som brast när jag paddlade upp på den, så fick hugga mig fram stegvis med isdubbarna. Ren tur att jag inte högg hål i båten. En isyxa känner jag själv skulle vara säkert nog för att minimera risk för punktering. Vid fast iskant håller jag med om att detta kanske ej behövs, jag vill dock veta att jag tar mig upp säkert.

Jag har torrdräkt, flytväst, plb, osv :) Kör dock ensam, då jag inte känner någon med detta intresse...
 
OK. Bilden på kälken var mest för att du skulle se vilka stavar de använder. Att ta sig fram över eller igenom is som brister är äventyrligt. Man kan fastna utan möjlighet att komma vidare eller tillbaka när orken tryter. Skridskor till kanten kanske kan vara ett alternativ för dig? Förstod inte att du ville ta med dig allt i packraften.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Niblet Tunna, billiga handskar för isklättring Isklättring 12
luktafotogen Billiga titanskruvar. Isklättring 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...