Vintertur med barnen

Funderar på en vintertur i Jämtland i början av April om nu snön ligger kvar. Jag och gubben är sugna på en tur. Sommartid är vi vana fjällvandrare tillsammans med barnen (dock kortare sträckor senaste åren). Jag körde Jämtlandstriangeln på skidor ifjol och bara älskade det. Vi har en 4,5 åring som lätt kan åka några km längdskidor utan klagomål. Sedan har vi en 2 åring som rimligtvis får åka i vår skidpulka (Nordic cab). Vilken sträckning är bäst? Storulvån-Blåhammaren eller Storulvån-Sylarna? Eller kan ni rekommendera några andra turförslag. Givetvis sover vi inne och försöker ha så lite packning som det bara går då barnen väger en del. Tänkte att vår barnbärarryggsäck kan vi ta med om stora killen blir trött. Så får minstingen åka i ryggsäcken och den stora i NC. Dessutom funderar jag på en sådan här sele som den största kan få ha på sig som draghjälp och kontroll i utförsbackarna.
Stora fördelen med Sylarna är ju att det finns Vessla man kan åka tillbaka om de är less. Samt att det nog är mer barnvänligt där (barnstolar m.m.) än Blåhammaren. Men Blåhammaren är ju dels kortare och mysigare.
Tips mottages tacksamt om vinterturer med barn!
 
Jag har inte åkt med pulka men jag vill minnas att det är brantare mot blåhammaren än sylarna, så sylarna kanske är en mer lättåkt sträcka med pulka?
 
Jag körde med min NC pulka (utan kapell) ifjol och då körde vi Storulvån-Blåhammaren-Sylarna. Det var jobbigt upp till Blåhammaren fr Ulvåtjärn så jag tog av mig skidorna och gick upp. Körde då med vanliga löparskidor (extremt bakhalt) vilket jag verkligen inte rekommenderar. Nu har jag införskaffat turskidor. Allting går men det är bara mer eller mindre jobbigt. Undrar bara om 4,5 åringen orkar. Han kan ju alltid gå om inte annat. Gick ända upp till Trillevallens topp (Väliste) när han var precis fyllda 3 år. Inte ett klagomål då. Är en riktig bergsget. Sedan finns det alltid turgodis som man kan locka med om orken tryter.
 
Jag gillar Helags. Har dock inte skidat sträckan men vandrat den ett antal gånger sommartid. Upplever den då som lättvandrad men någon enstaka brantare backe. Vinterledenkr går inte just där så den backen slipper man nog...

Helags är som en minifjällstation men med mycket färre folk och mera vildmarkskänsla. Finns en hel del att se i området omkring. Och bara 12km dit! Man kan beställa vessla om man vill; http://www.svenskaturistforeningen....stationer/STF-Helags-Fjallstation/Hitta-hit1/

Hör av dig om du undrar något - men mina erfarenheter gäller som sagt bara området sommartid.

(Sitter och försöker minnas sträckan Storulvån-Sylarna... Skidade den en gång för många år sedan (fast åt andra hållet). Vi hade mycket dåligt väder då, såg knappt mellan kryssen. Men den tog få timmar och jag kan inte komma ihåg trixiga partier - och då är jag ganska dålig på att åka skidor... Sommarfjällsmässigt så skulle jag välja ner mot Sylarna. Plus att det är mer att uppleva där. Blåhammaren känns bara som en kulle medan Sylarnas fjällstation ligger inbäddad bland spetsigare berg.)
 
Nu har jag bokat in Sylarna så får vi se hur det går. Vill minnas att Sylarna inte var allt för jobbigt att åka till och sedan finns det Vessla att välja på om vi inser att barnen inte skulle orka. Bäst av allt att man kan skicka packning med Vesslan. Vilket underlättar mycket. Tänkte skicka sängkläder och handduk med Vesslan så slipper vi släpa på det. Kändes lite väl dyrt med 200kr/st för lakan då vi är 4 st. Så då blev 50kr för packning väldigt billigt. :)
 
Glöm inte stighudar!

Hej,
Det ser ut som om ni har en plan som utgår från Sylarna. Det blir säkert bra. Gjorde en tur med för tung pulka med en ettåring och en hel del mat ett år då det var extremt lite snö vid Påsk (2011). Jag säger bara glöm inte stighudar! Bra att ha så fort det går uppför och man drar på ett rejält lass. Även turskidor är att rekommendera.

Lycka till! Ska försöka själv igen med en treåring, vilket blir utmanande på ett annat sätt.......
 
Nu har vi genomfört en vintertur på skidor med en 2 åring och en 4,5 åring. Gick utmärkt!
2 åringen fick åka i vår skidpulka (NC en norsk kombi pulka/vagn) och trivdes bra i den. Han är ju van att sitta i den sedan tiden då jag var hemma och ute nästan dagligen och åkte skidor. 4,5 åringen åkte skidor på vanliga vallningsfria skidor (med nästan för bra spann) med kanonfäste. Inför turen hade vi införskaffat en skid/slalomsele. På väg fr Storulvån mot Sylarna var det första gången vi testade den. Grabben tyckte det var lättare att åka utan hjälp uppför då det ryckte lite i selen och var svårt att hålla ett bra tempo, detta trots att selen hade gummiband på mitten. Han åkte hela 5 km uppför. Imponerande och många pausar togs där han fick lite naturgodis som extra energi. Resterande sträcka till Sylarna fick han åka skidpulkan tillsammans med lillebror. Tungt för gubben min att dra så mycket. Men det gick. Vädret var si sådär i torsdags blåst och mulet.

Äldsta grabben hade vi klätt i bra kläder. Täckbyxor, mjukisbyxor och ullstrumpbyxor toppat med ullstrumpor. Frös bara i fötterna när han satte sig i pulkan. Annars frös han ingenting trots vädret. Som överdel hade han en skaljacka, vindfleecejacka, polotröja, t-shirt. Och på huvudet slalomglasögon och en velourmössa. :) Så helt perfekt klädd alltså. På händerna var det ett par vinterhandskar i Goretex av det bättre märket.

När vi äntligen kommit fram sa grabben imorgon vill jag åka mer skidor. Så alltså har vi inte skrämt honom helt.

Från Sylarna till Storulvån är det ju mer lättåkt och då åkte han hela 8 km, fick tolka någon km efter skidpulkan också. Så det gick utmärkt. Sedan fick han åka skidpulka igen.
Vi valde Sylarna istället för Blåhammaren eftersom vi kunde skicka ombyteskläder mm med Vesslan som kör dit. Vilket gjorde packningen så mycket lättare.

Vi hade båda turskidor med stighudar och fästet var kanon. Och det behövs verkligen då man drar tungt.
Så här i efterhand är vi nöjda hela familjen och vi inser att det här nog var sista året vi åker en vintertur om inte äldsta blir ännu bättre på att åka skidor. För nästa år är han för tung för att åka skidpulka. Vi är väldigt glada att vi vågade testa och rekommenderar det varmt. Mer barn på fjället! Och ja aldrig hade jag trott att det skulle gå så här bra. Tidigare hade ju äldste sonen bara åkt 2 km totalt, men det gick. Och ja det hela blev ju inte sämre då vädret var strålande andra dagen. Kallt på morgonen men strålande sol och nästan ingen vind. Givetvis var solglasögon och solskyddsmedel på. Och jag rekommenderar att ha med solsktddsstift som gör det enkelt att bättra på solskyddet på färden.

Lycka till alla fjällstuga med barn, och ja det är bara att testa. Ibland måste man våga för att bli en upplevelse rikare. :)
 
Dags för en ny vintertur snart!

Då är det snart dags att planera in årets vintertur med barnen....
Ifjol var vi iväg 3 dagar med barnen också. Även då gick turen till Sylarna från Storulvån.
Vi valde att åka Vessla till Sylarna denna gången, och skida med barnen hem. Vesslan var en spännande upplevelse för dem. Vi stannade på fjällstationen i 2 dygn, så kunde vi göra en kortare dagstur dag 2. Då fick minstingen i familjen också åka lite skidor (då 3 år). Han ville mer än gärna åka skidor precis som storebror. Så det blev ca 3 km fr fjällstationen mot Helags. Underbart väder fick vi och vi njöt av matsäcken.
Dag 3 skulle vi åka tillbaka till Storulvån. Jag drog minstingen i NC-pulkan och gubben höll ordning på största grabben. Framförallt i utförsbackarna där det flög på riktigt bra.

Det är så roligt att se att allt fler barnfamiljer väljer att göra vinterturer med barnen också. Vi träffade en norsk familj med två barn också. Och barnen var i ungefär samma ålder och lekte på väldigt bra tillsammans trots konstigt språk som våra barn sa. :)

Så ifjol klarade vår 5,5 åring av att åka 16 km skidor helt själv utan hjälp. Med oss på turen hade vi gott fika, naturgodis, en liten skattjakt (ala Kapten Kroks skattkarta som vi kör både vinter- som sommarturer).

För 1 månad sedan sa vår numera 6,5 åring jag vill till Sylarna. Så det får nog bli så i år igen. Jag frågade om han inte tyckte att det var jobbigt att åka så långt. Nä, det är så roligt där och framförallt när vi åkte skidor från taket av fjällstationen. Hela familjen längtar dit och efter en "rejäl" skidtur. Denna gång planerar vi att åka i början på april och då åker vi skidor både dit och hem med våra grabbar. Minstingen (snart 4!!!) i NC-pulkan som nog kommer att vägra den för han vill ju också åka skidor som storebror. Men för att hinna på 1 dag behöver han åka pulka större delen dit när det går uppför.

Önskar så att så många fler ska upptäcka att det funkar att vara ute på vinterturer med barnen också. Precis som på sommaren. Bara lite annan packning som behövs på vintern i form av kläder och säkerhetsutrustning. Så testa på och du är fast som vi.... ;)
 
Vålådalsfjällen :)

Hej,

Kul att läsa om folk som är ute med barnen :). Har tyvärr en känsla av att det var vanligare förr!! Och precis som du skriver går det hur bra som helst bara man genomför turen på deras villkor. Vi var ute på dagsturer med vår lilla 3-månaders grabb förra påsken (hade med oss ett tält för amning och blöjbyte) och jösses vad han sov gott i pulkan (eller vad man nu ska kalla Thule Cheriot för...). I år när han blivit stora grabben är planen att göra en stugtur uppe i Ammarnäsfjällen :)

Nu verkar ni ha fastnat för Sylarna som erat ställe och det är inget snack om att det är en både vacker och ganska lagom tur. Men jag vill trots det slå ett litet slag för Vålådalsfjällen. Inte riktigt lika "alpint" som Sylarna, men likväl mycket vackert. Framför allt den helt nybyggda Stensdalsstugan är väl värd ett besök!! Finns väl två tänkbara små fördelar. Dels går vinterleden till stor del nere i skogen, så man är mer skyddad om vädret är lite sämre. Och så är det en klart plattare och kortare tur som nog även lillgrabben nästan kan klara själv.

/ Stefan
 
Sylarna

Hej.
Vi är två pappor som tar med oss våra fem barn (3,5,6,8,9) till sylarna i slutet av mars. Vi tar nattåget från Skåne och sover första natten på Storulvån. Vesslan upp till sylarna ytterligare en natt där. Tredje dagen går vi ut och gräver en bivak som vi sen sover i. Femte dagen skidar vi så långt vi hinner mot Storulvån för att sedan bli upplockade av Vesslan. I Storulvån tar vi taxi till Norge och flyg till Köpenhamn. Tyvärr har sj försämrat möjligheten att åka nattåg.
Vi gjorde exakt samma resa förra året och barnen älskar det.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...