Fritt fram att bulta?

Hej!

Jag sitter här mitt i natten och kollar på den här gamla Youtube-videon http://www.youtube.com/watch?v=e2TffK8iGZI&feature=related som handlar om hur vi som klättrare kan se hur en bult är dålig. Det får mig att tänka på, är det fritt fram för vem som helst att bulta eller som tror sig kunna, eller ska vi ha några krav för det. Frågan har varit uppe tidigare men jag antar att inte alla har sett videon.
 
Hittills har vi väl (i Sverige) inte haft några stora problem med detta utan snarare "problem" med få personer som utvecklar klippor. Information är bra givetvis men då tror jag den har större effekt på den klättrande allmänheten om när en bult är för gammal för att lita på. Är övertygad om att de få som bultar idag har bra kunskaper men jag ser däremot klättrare som klipper i vilket skit som helst.
 
Videoklippet visar ju hur man i någon mån kan göra bedömningar av befintliga bultar. Jag tycker att klippet är bra just för att det visar att man som KLÄTTRARE måste göra en bedömning av de bultar man råkar på.

Instruktionerna är förstås långt ifrån kompletta, och i en hel del fall är det svårt att göra en verkligt säker bedömning. Vad man dock kan göra är att diskvalificera vissa bultar, och för många andra konstatera att det troligen är mycket bra.

För att underlätta detta, och för att uppmärksamma folk på detta kunde det nog vara en bra idé med en exempelsamling (bilder) nånstans där man kan visa och kommentera lite olika typer av bultar. Såna bilder finns för den som verkligen letar, men kanske borde det finnas ett dokument på förbundets websida?

När det gäller att de som bultar ska veta vad de gör så är det förstås så att man får hoppas att de som verkligen sätter bultar är tillräckligt säkra på vad de håller på med, och att man låter bli om man är osäker.
Problemet med nån form av certifiering/utbildning (vilket ju diskuterats tidigare) är ju att den alltid kommer att få betraktas som högst frivilllig, samt att största problemet troligen är den ganska stora flora av dåliga befintliga bultar. Dvs det kommer under lång tid framöver att vara viktigt att som klättrare göra sina bedömningar.
I någon mån är det förstås så att en regel inom t ex förbundsanslutna om att bara bulta om man har nån form av "examen" kommer att innebära att de som är lite noga med saker och ting, och bryr sig om bestämmelser, kommer att låta bli att bulta (dvs bl a att byta ut farliga gamla bultar till säkrare), medan de som är helt oinformerade eller av sån sort att de högaktningsfullt struntar i regler kommer att sätta nya och dåliga bultar ändå.
Jag tror dock att det är en relativt liten risk med att okunniga sätter bultar. Det är ju inte jättesvårt att sätta en bult på ett tekniskt säkert sätt, och det är ganska få personer som verkligen ger sig ut och bultar. Man ser hyfsat sällan dåliga och nya bultar - även om man naturligtvis ibland kan ha synpunkter på dispositionen av bultar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...