Skärpa gamla isskruvar?

Förra säsongen hade jag någon skuv (BD Express) som behøvde skärpas. Jag kollade på føljande film:
http://www.youtube.com/watch?v=6VFaW0GTMT0

Snickrade ihop en enkel fixtur/jigg och gick løs med ett gäng nålfilar och småfilar i bra kvalitet. Blev helt okey resultat, bara marginellt sämre än ny skruv :) Viktigt är att hålla alla fyra skärspetsar på samma nivå, ha släppning på spetsarna och efterlikna skärgeometrin på en nya skruv annars är risken stor att de inte skär något vidare i isen...
Jag har tidigare jobbat 9 år med skärande bearbetning inom verkstadsindustrin men jag tror fan man fixar detta ändå om man är lite händig.
 
Senast ändrad:
Är alltid beväpnad med detta set: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Sag-och-Fil/Diamantnalfil-20549/

Har slipat alla mina skruvar x antal gånger på fri hand. Slipar bara ner fler än en tagg om jag ser tydligt att det är flera mm skillnad. Märker ingen skillnad från nya skruvar. Kan tom tycka en nyslipad skruv kan vara lättare att placera än en ny. Jag drar ganska ofta skruv i sten, så vore helt orimligt att lämna in dem varje gång :) Slö skruv är inte kul!
 
Jag filar dem själva jag med... och är riktigt jäkla slarvig med det också. Man behöver verkligen inte fila ned tänderna till samma nivå. Jag gör det ganska slarvigt för att jag är lat och tycker inte att man behöver vara så jäkla noga.

Rjukanmaskinen klarade mina BD skruvar, men efter att ha dragit två av dem i klippa redan dagen efter så tröttnade jag på att belata 50NOK per skruv och började fila själv. Jag får kanske fila oftare då jag är slarvig, men precis som KJ så märker jag ingen skillnad mot nya.

Jag gör dock något som jag ser många andra som placerar skruvar inte gör, nämligen hackar ett litet förhål med yxan. Jag har altid tyckt att det blir lättare då, och eftersom själva hålet aldrig är jämnt så saknas behovet av en jämnslipad skruv.
 
Att rensa lite och hacka ett starthål är väl gammal god rutin. Då slipper man också dra in halva skruven bara för att se hur ytterdelen spricker så att de yttersta 5 cm inte har något stöd. (no good!)

Jag filar dem själva jag med... och är riktigt jäkla slarvig med det också. Man behöver verkligen inte fila ned tänderna till samma nivå. Jag gör det ganska slarvigt för att jag är lat och tycker inte att man behöver vara så jäkla noga.

Rjukanmaskinen klarade mina BD skruvar, men efter att ha dragit två av dem i klippa redan dagen efter så tröttnade jag på att belata 50NOK per skruv och började fila själv. Jag får kanske fila oftare då jag är slarvig, men precis som KJ så märker jag ingen skillnad mot nya.

Jag gör dock något som jag ser många andra som placerar skruvar inte gör, nämligen hackar ett litet förhål med yxan. Jag har altid tyckt att det blir lättare då, och eftersom själva hålet aldrig är jämnt så saknas behovet av en jämnslipad skruv.
 
Viktigt är att hålla alla fyra skärspetsar på samma nivå, ha släppning på spetsarna och efterlikna skärgeometrin på en nya skruv annars är risken stor att de inte skär något vidare i isen....

Alltså det som sker om en av de fyra spetsarna inte ligger på samma nivå är ju i värsta fall att denna spets ligger och skär i luften..och då blir det typ 25% trøgare att dra runt skruven...
 
Alltså det som sker om en av de fyra spetsarna inte ligger på samma nivå är ju i värsta fall att denna spets ligger och skär i luften..och då blir det typ 25% trøgare att dra runt skruven...
Aha... Ja, det är ju rimligt... Men jag tror att de måste vara väldigt ojämna för att en ska skära helt i luften, gängorna på skruvarna är ganska grova... Jag har i alla fall inte märkt något, men å andra sidan så har jag inga spetsar som är särskild mycket kortare än de övriga.
 
Aha... Ja, det är ju rimligt... Men jag tror att de måste vara väldigt ojämna för att en ska skära helt i luften, gängorna på skruvarna är ganska grova... Jag har i alla fall inte märkt något, men å andra sidan så har jag inga spetsar som är särskild mycket kortare än de övriga.

Ja, stigningen på gängorna (nu tänker jag bara från minnet) är väl 3-4mm ...? vilket innebär att skruven åker in 3-4 mm per varv man skruvar...alltså måste skillnaden vara mer än 0.75 eller 1mm för att den ska skära i luften...
 
Jo jag har en sådan, men instruktionerna är omöjliga att fatta, så jag började med att göra fel, innan jag fattade hur man skulle göra. (Det går alltså att läsa instruktionerna, använda saken och ända göra fel!) Jag har bara använt den på två skruvar hittills (bd express), men tänkte göra en mer utförlig "recension" när säsongen har varit. Grejen är den att lim'ice är ett fix-stativ med en släde så att du håller iskruven i rätt vinkel hela tiden. Och den slipar två saker, dels skärsidan av skruven, och dels "inkastningen", som man slipar genom att snurra skruven i ett av hålen (det var här jag gjorde fel, jag trodde man skulle flytta släden i det hålet).
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...