Isyxor - köpråd

För att "avsluta" trådet och för dem som själva är intresserade efter nya/första icyxorna så kan jag meddela att det blev ett par Petzl Quark. Kände att med tunga studier i framtiden skulle begränsa inkomsten så köpote något lite mer tekniska yxor när jag hade chansen. Dem har inte svikit mig ännu. Tog med dem till åre under jul och nyår för att testa dem, se hur dem var att använda. Fungerade ypperligt, blev mest anmarscher till offpisten där isyxor kanske inte var så nödvändigt. Men fick en bra uppfattning hur de skulle fungera i djupare snö och hur mycket plats de tog på ryggsäcken. Efter det blev det lite Glaciärskidåkning i Zermatt och Cervinia där dem fungerade ypperligt, även lite klättring för att ta sig upp till några offpist åk. Inget avancerat, mest snöfyllda colouirer med vindpinade områden och mixat snö/is.
Fungerade över förväntan och tror att dem kommer bli trogna medkämpar i några år framöver.

På tal om ingenting, ingen som sitter inne med tips på ett par kraftigare stegjärn? körde lättvikts för att inte ta plats i ryggan, men efter lite strapatser på exponerad sten (vet att det inte är optimalt) så började de slitas ned ganska rejält. Tänkte mig några i stål, men finns ett gäng där ute med olika taggar och kompinationer, ledade/oledade etcetera. Ska fungera på ett par Dynafit Pjäxor (skidpjäxor.)

Tack återigen alla som investerade tid i tråden. :)
 
Ska du ha stegjärnen på skidpjäxor rekommenderar jag stegjärn med tåbygel. Min erfarenhet är att sådana med remmar tenderar att glida av. Ska du klättra is så ska du ha vertikala fronttaggar, gå på snö/köra alpinism så ska man nog ha platta fronttaggar. Låter mest som att du är intresserad av att gå på snö, så det sistnämnda är nog mest relevant för dig.

Till exempel BD Sabretoth Pro, Grivel G12 eller Petzl Vasak LeverLock passar alla för snö/alpinism. Dock är de tunga för skidalpinism där de ligger i ryggsäcken största delen av tiden. Jag har själv ett par sabretoth pro som jag är nöjd med.
 
Det är ingen större fara att nöta på med aluminium på klippa. Är det inte hårdare leder än att man kan göra de med skidor på ryggan funkar de rätt ok på klippa. Däremot är de helt värdelösa på is. Är det is istället för snö är de bara att skippa aluminium. Men det här var väl tänkt för skidåkning? Min erfarenhet (som på skidsidan faktiskt är rätt stor) är att turer man ska åka skidor på sällan kräver mer en en yxa och alu-järn. Man ska upp i Fransson/ Tobbe Granath-nivå på branthet för att behöva dubbla yxor och kraftigare järn.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...