Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!)

torkad färskost

Jag har på dessa sidor klagat min nöd i saknad efter "jameed" och ödmjukt släpat hem stora lass av vita bollar från mina mellanösternresor, men nu verkar olika sorter bli lättare att hitta även i Sverige. Man bara smular ner den i grytan eller löser upp på sidan om till en tjock "dressing". Äkta jameed skall egentligen göras på getmjölk, men vill man ha mer neutral smak, finns det många komjölksvarianter, som då snarare kallas "labneh malboudeh" (torkad labneh).
Finns alltså numera i välsorterade Mellanösternaffärer, åtminstone i Lund ;)
 
"Creamed coconut"

Alltså den som säljs i fasta pressade "kakor". Används och fungerar precis som kokosmjölkpulver i påse, men är till skillnad från de flesta pulver helt rena från komjölk, emulgeringsmedel och andra tillsatser. Man smular/river/bryter bitar direkt ner i grytan, där de löses upp i het vätska. Blir också gott och krämigt i riskoket (om man nu ö h t lyxar sig med att koka ris separat ute på vandring).
Den är helt dehydrerad, håller i rumstemperatur och tar mindre plats i packningen än motsvarande mängd kokosmjölkpulver.
 
Dadelmassa (Mellanöstern)

En underbar ingrediens att binda ihop "energibars" och fylla allt möjligt godis med - behövs ytterst små mängder för att hålla ihop så det behöver inte alls bli så sött. Av någon anledning har jag dessutom lättare att fördra dess sötma framför andra sorter.

På bilden: blixtsnabbt och superenkelt tillfixat energigodis av grovmalda valnötter, rejält med kakaopulver, om man vill lite rivet pomeransskal och bara så mycket dadelpasta som binder ihop det hela. I denna julvariant rullade jag lagom stora bitar till kulor, sist i överblivet "valnötspulver" för att de inte skulle klibba ihop. Till vandring kan de naturligtvis packas effektivare om man man bara plattar ut "degen", skär den i rutor och skakar alla bitarna kraftigt en stund i en stängd ask med överblivet valnötspulver. Portionsförpacka i små bitar vanlig matfolie.
 

Bilagor

  • 004.jpg
    004.jpg
    63.9 KB · Visningar: 1,196
Ätklara rostade/torkade kikärtor (Mellanöstern)

För den som vill slippa blötlägga, koka och torka själv. Noll bränsleåtgång - bara att slänga en näve över någon valfri bulgur/grönsaksgryta för en fullvärdig och mättande måltid (bulgur och många grönsaker kräver inte heller någon koktid - bara svällning i hetvatten). Eller att knapra som tilltugg "on the go".
Nackdel: visserligen lätta, men skrymmande i förhållande till vikt/näringsvärde. Kikärtsmjöl, hummous etc på samma råvara är ju mer "packat", men behöver ju processas lite mer innan det är ätklart.
 
Men man kan ju bara köra de rostade kikärtorna i en mixer så tar de inte så stor plats
eller rosta lite kikärtsmjöl
Naturligtvis; det finns ingen näringsmässig vinst med att bära på hela kikärtor. Enda vitsen är lite mer omväxling och textur på matsedeln. Har jag plats i ryggsäcken, så uppskattar jag nöjet att få äta en gryta med hela bönor/ärtor i st för en tjock slät "ärtsoppa" - traumat efter skolbespisningen sitter i ;).

Ska man bara ha kikärtsmjöl, kan man som sagt rosta färdigköpt, fast det blir mycket godare om man blötlägger, kokar, mixar och torkar kikärterna själv. Inte alls svårt, men tar lite tid att processa. Därefter man kan rosta pulvret, blanda till egen hummous (pasta med tahina eller pulver med mandelmjöl), reda soppor etc.
 
Förkokt rostat bovete (Östeuropa)

Obehandlat bovete är ett riktigt pill och långkok, men detta är det bara att hälla kokande vatten över och vänta en stund, gärna med kastrullen i grytmysaren. Gott som omväxling till (och med högre proteinhalt än) ris, couscous, bulgur, potatismos etc. Även gott som morgongröt, gärna då med mycket smör och/eller grädde (från gräddpulver), nötter och torkad frukt i.
Finns på bl a Lucufood i Malmö.
 
färdigkokt kikärtsmjöl och Besan Laddu

(...) Ska man bara ha kikärtsmjöl, kan man som sagt rosta färdigköpt, fast det blir mycket godare om man blötlägger, kokar, mixar och torkar kikärterna själv. Inte alls svårt, men tar lite tid att processa. Därefter man kan rosta pulvret, blanda till egen hummous (pasta med tahina eller pulver med mandelmjöl), reda soppor etc.
...eller så gör man det lätt för sig och köper Seltons kikärtsmjöl, som är gjort på kokta kikärter :)
Då kan man blanda till sitt hummouspulver direkt - bara blanda med valfri mängd mandelmjöl, eller annat valfritt nöt-eller frömjöl (också det går att köpa färdrigt, annars busenkelt att mala själv).

Jag har just nu helt snöat in på kikärtsmjöl som råvara - mina nästa "power bars", och kanske också frukostar, kommer till stor del att bestå av hemmagjorda Besan Laddu, spetsade med en försvarlig mängd valnötter :)
 
Senast ändrad:
Det kommer allt fler ärt- och bönprodukter med kortare tillagningstid. Det finns torra krossade ärtor, bondbönor osv som ändå ger mera struktur än mjölet
 
Halaj!

I ts står något litet om torkad ost. Skall det vara en särskild ostsort?
För en hushållsost man har slarvat med gladpacken i kylen är ju inte så rolig...

Annars kan jag tipsa om serranoskinka. Vid förra julen sålde både konsum och ICA det här kitet. Den har ju en mögelkultur på sig och åldras inte på vanligt sätt. Men om man är kräsmagad kan man ju stimla upp den och lägga bitarna i frysen i väntan på sommarens bravader.

//T
 

Bilagor

  • serrano.jpg
    serrano.jpg
    47.2 KB · Visningar: 721

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...