Urskog hotad i Änok

Tack för länken! Ja, programmet kastar ljus på många märkligheter i lagstiftning och hantering av skogsärenden. Det tycks vara ni princip fritt fram för skogägare att avverka, med ett minimum av ansvar. Trots att lagen säger något annat.
 
Idag kan man höra ...

... radiointervjuer med diverse personer, bland annat Landshövdingen i Norrbotten.
Man kan höra indirekta förespråkare samt motståndare till en huggning av delar av Änok-deltat.
Man kan dessutom få höra hur "hal" en politiker kan vara i frågor som denna.

Känsliga lyssnar varnas starkt för innehållet.
:-(

http://sverigesradio.se/norrbotten/
 
´Det verkar som att Landshövdingen i Norrbotten har en egen uppfattning om jäv...

Läste idag i vad jag tror var dagens juridik om Landshövdingen i Norrbotten och hans uppfattning vad gäller jäv i kombination med externa styrelseuppdrag. I detta fallet gällde det visst hans uppdrag i LKAB. Lite märkligt att man som chef för tillståndsgivare/remissinstans tror att man samtidigt kan sitta i en styrelseledning som vill starta upp en gruvverksamhet utan att detta blir en jävssituation.

En tidigare chefsrådman tillika ordförande för den organisation som skall säkerställa att ingen går över gränsen framförde i samma artikel svidande kritik mot detta faktum.

Om Landshövdingen inte har mer vett i LKAB fallet lär han knappast förstå vikten av att skydda Änok heller...

Glömde visst att skriva att Länsstyrelsen i Norbotten dels varit positiv till LKAB's ansökan för en nyöppning av en äldre nedlagd gruva i första ledet och sedan inte stoppat etableringen trots att giltiga tillstånd om utsläpp av pumpvatten saknats...

Med tanke på att Marianne Samuelsson fick gå som landshövding på Gotland för att hon "beviljat" byggnation i strid med strandskyddslagstiftningen (ett beslut som i efterhand visade sig vara korrekt) tycker jag att det dags att Regeringen agerar mot Landshövdingen i Norrbotten.

Eller är Norrbotten ett vilt område i Sverige där det är legitimt att man inte behöver agera i enlighet med gällande lagstiftning?

//Dag
 
Eller är Norrbotten ett vilt område i Sverige där det är legitimt att man inte behöver agera i enlighet med gällande lagstiftning?

//Dag

Det är väl up till norrbottens befolkning att visa. Gotlänningarna protesterade vilt och fick marianne avsatt. Om norrbottnigarna är tysta så har ju nuvarande landshövdingen deras tysta medgivande och intemycket lär hända
 
Det är väl up till norrbottens befolkning att visa. Gotlänningarna protesterade vilt och fick marianne avsatt. Om norrbottnigarna är tysta så har ju nuvarande landshövdingen deras tysta medgivande och intemycket lär hända

Landshövdingen utses inte av befolkningen, han är statens representant och chef för myndigheten Länsstyrelsen. Om det är någon man ska vända sig till i protest så är det regeringen som utser sin representant inte norrbottningarna.

Många av oss vill helst slippa hela länsstyrelsen och ha ett folkvalt regionstyre istället. Den aktuella landshövdingen är för övrigt i nytt blåsväder:

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=6224340

Styrelsen i Skogsstyrelsen utses också av samma regering, så inte tror jag att det finns nån större anledning att försöka föra över nåt ansvar för vad som kommer att ske på befolkningen i Norrbotten.
 
Var skrev jag att befolkningen tillsatte landshövding?
Var skrev jag ens vart de skulle protestera?

Du gav mig ingen information jag inte redan hade, men lyckades misstolka mitt inlägg gamska bra.
 
Var skrev jag att befolkningen tillsatte landshövding?
Ingenstans, det var jag som skrev det.
Var skrev jag ens vart de skulle protestera?
Ingenstans, det var jag som skrev det.
Du gav mig ingen information jag inte redan hade, men lyckades misstolka mitt inlägg gamska bra
.
Det handlade mer om ett förtydligande, jag har inte tolkat nåt. Du delade inte med dig av all information så jag försökte bidra med den information jag har. Jag ber om ursäkt om du tog det som kritik.
 
Det handlade mer om ett förtydligande, jag har inte tolkat nåt. Du delade inte med dig av all information så jag försökte bidra med den information jag har. Jag ber om ursäkt om du tog det som kritik.

No problems. jag övertolkade dig. bra att vi rett ut det hela.

Synd dock att norrlänningarna är så tysta om att deras landshövding beter sig märkligt. man hade ju hoppats på lite mera aktivitet
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...