Djuprekord med luft??

Undrar om någon vet vad som är det officiella djuprekordet i dykning med vanlig luft i tuberna?? Jag kommer ihåg att jag läste i någon tidning för bra många år sedan att det fanns ett gäng svenskar som kallade sig "Dirty Deepdivers". Dom roade sig med extremt djupa dyk med luft. Jag tror att någon där hade dykt till 80 meter eller något. Jag vet inte, är det en myt egentligen??
Luften blir ju giftig på sånna djup. Finns det något officiellt rekord i detta??
 
Senast ändrad:
Det finns alltid de som skall överskrida rekommendationer för att "prova, vara värst etc". När jag var ung hade jag en bekanting som hittat ett intressant vrak på ca 60 m, han är inte med oss längre....
Lagrat kväve är intressant och bends är bara ett av syntomen.
Att sträcka fridykningsdjup neråt har luft används inte bara för uppstigningen utan även för första benet neråt, resultaten var otrevliga...
Dykning är trevligt med de begränsingar som använd gasblandning medger. Den som sträcker på rekommendationerna, utsätter oftast andra för att behöva ta hand om resultatet. En god regel är att försöka undvika att utsätta andra för det man hittar på....
//J
 
Bubblor vs andhållning

Bara för att provocera lite måste jag ju säga att egentligen ligger rekordet för vanlig luft på 214m efter att Herbert Nitsch har FRIDYKT ner till det djupet!

Ett andetag och inga feg-burkar på ryggen... =)
 
Bara för att provocera lite måste jag ju säga att egentligen ligger rekordet för vanlig luft på 214m efter att Herbert Nitsch har FRIDYKT ner till det djupet!

Ett andetag och inga feg-burkar på ryggen... =)


eller hur.. någon här jämförde fridykning med att stå innanför dörren i stugan, ta ett andetag och sedan springa ut och försöka se något innnan man får syrebrist, tubdykning e en promenad på runt 40minuter i lugn och ro.. allt beror på vad man söker
 
Fridykning på riktigt stora djup kanske t.o.m är mindre farligt än motsvarande djupdyk med vanlig luft. Han kanske har någon specialgen den där Mark Andrews, förhoppningsvis stryker ingen med när de försöker imitera.
 
Fridykning på riktigt stora djup kanske t.o.m är mindre farligt än motsvarande djupdyk med vanlig luft. Han kanske har någon specialgen den där Mark Andrews, förhoppningsvis stryker ingen med när de försöker imitera.

som sagt, syre blir giftigt vid när den når ett partialtryck på 2bagare, så djupdyk med oblandad luft skall undvikas..
 
eller hur.. någon här jämförde fridykning med att stå innanför dörren i stugan, ta ett andetag och sedan springa ut och försöka se något innnan man får syrebrist, tubdykning e en promenad på runt 40minuter i lugn och ro.. allt beror på vad man söker

Fridykning handlar ju just om att ta det lugnt och stilla, det är så långt från adrenalinsport man kan komma. När man fridyker är allting tyst och stilla, man för inget oväsen som stör eller skrämmer bort fiskar på det viset som en apparatdykare gör.
Vad gäller tiden man klarar av att hålla andan kan alla klara av mer än 4 minuter med några enkla övningar.

En vanlig beskrivning av fridykning bland fridykare själva är att det är "en tävling i avslappning". Detta eftersom den som är mest avslappnad kommer djupast.
 
Vad är det jag läser? Att eanx21, dvs hederlig luft, att det inte skulle vara giftigt förens man når ett ppo2 på 2.0 ata?

Snarare så att det börjar bli giftigt vid 1.4 ata.
 
Vad är det jag läser? Att eanx21, dvs hederlig luft, att det inte skulle vara giftigt förens man når ett ppo2 på 2.0 ata?

Snarare så att det börjar bli giftigt vid 1.4 ata.

rekommendationen är att inte överstiga 1,4 ata.. det är ingen risk innan 1,6ata, det är en säkerhetsmarginal, inget annat. 1,6 ata är vad man kallar den civilila säkerhetsnivån.. mao, hängslen, livrem osv. 2,0 ata är en absolut gräns.

när det gäller fridykning så kan man flumma hur mycket zen-teorier som helst, faktum kvarstår.. tiden under ytan är klart begränsad.. du säker med enkla övningar lätt över 4minuter, eller hur.. världsrekordet för statisk apnea är väl runt 8minuter, börjar man röra sig krymper tiden snabbt.. sedan har man en fantastisk känsla vid fridykning, det säger jag inget om, jag har många timmer i vattnet utan apparat. men det är inte samma sak. vill man ner en bit och hinna göra något vettigt så är apparatdykning det självklara valet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter9215 Tryck och mera luft Dykning 11
iffen5 Bli av med luft i torrdräktsben? Dykning 13
Luft Dykning 7
Luft Dykning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...