Lättviktsdun, byxor??

Jag har ett par Western Mountaineering med dubbelt så mycket dun. De (WM) är rejält fluffiga och bra som rastplagg och i läger på vinterfjället.

Ett par med hälften så mycket dun gissar jag är mer som en tunn dunjacka dvs antagligen mer tänkt som mellanlager.
 
Klättermusen Heidrun är en populär följeslagare på mina vinteraktiviteter. Tryckknappasna efter de korta benen är snabba och enkla. I mina ögon den perfekta förstärkningsbyxar vid busväder. Väger lite och tar liten plats, kvalitetskänsla rakt igenom. För dyra som resten av KM funktionella kläder om man betalar butikspris, men detta är ju upp till var och en.
 
Jag har de redan nämnda dunbrallorna från Cumulus (jag har modellen med dragkedja på sidorna).
Länk

Är klart nöjd med dem. Funkade jättebra på raster vid isklättring samt skoteråkning i några dagar i temperaturer mellan -15 och -20. Är även jättetrevliga som lägerbrallor när man är ute och campar i liknande temperaturer.

Dock är det klart att man får vara lite försiktig med så lätta grejer i närheten av stegjärn och öppna lågor.
 
Har ett par i syntet från Houdini med dragkedjor efter benen.
Perfekta att ta på när man har stegjärn eller rando pjäxorna på. Tycker de är kanon😀
 
Har ett par dunshorts från Peak Performance. Underbenen är inte lika känsliga och med gaiters och ev knävärmare klarar jag mig ändå ok fast det är rätt kallt. Långbyxor är ju förstås varmare, men jag slipper behovet och vikten av dragkedjor med shortsen som jag bara kan dra över skorna
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...