Tänkte ta dykcert. Undrar lite kring detta, samt utrustning

dom flesta av alla som tar dykcert dyker inte aktivt efter första året, det har ganska lite med ekonomi att göra, det handlar mer om att dykning helt enkelt inte passar alla, det är ganska tungt och kräver mycke tid och förberedelser, människor idag vill bli serverade äventyr och en drink utan att svettas..
 
Rätt tågordning

SKRIVER DETTA MED STORA BOKSTÄVER...

DYKNING ÄR INTE BILLIGT!!! ;)

// Jocke

En kamrat till mig drog in mig till en centralt i London belägen marina med tjusiga båtar. Det var mycket brittiskt. Allt fanns utom halvnakna unga damer och prislappar. Min kamrat ställde en fråga till en av tjänsteandarna som lungt granskade oss från topp till tå, lutade sig tillbaka och gäspande sa I thinkt the price is too high. Sen gick han in på kontoret igen. Det blev ingen affär den dagen.
Min kamrat köpte senare sin motorskonert kontant i Karibien.... Han kontantprutade 8,5%....

Vad man än skall handla så blir det oftast billigare att börja med att ha pengarna, till just det...

Dykutbildning är trevligt och dyk i varma vatten är behagligare. Jag skulle rekommendera att börja med hygienpaketet, gå en snorkelkurs i en dykklubbs regi, följa med på sommarens hemmadyk, tala med medlemmarna och lära er mera innan ni åker till varmare vatten på en dykkurs. Det blir mer dykt när vattnet och luften är vänligare....
Tills dess föreslår jag prioriterad sparning..... Lycka till.
//J
 
För de som funderar på att ta dykcertifikat på varmare breddgrader i hopp om att det är billigare, bekvämare och i största allmänhet trevligare så ska det understrykas att man hos de flesta certifieringsorgan numera infört en klausul som säger att du inte får dyka i vatten med förhållande som är sämre än de du är utbildad i. Det innebär att ett certifikat från varmt tropiskt vatten med god sikt inte nödvändigtvis är giltigt i sverige. Nu skulle jag inte kunna tänka mig att någon dykbutik skulle hindra en person från att köpa utrustning, men de skulle kunna ha starka invändningar mot att följa med på utfärder.

Nu kan jag säkert tänka mig att många butiker ändå inte låter OW-certade dykare dyka på egen hand utan vill såklart att de flankeras av en DM eller instruktör på deras utfärder, men vill de tjäna pengar så försöker de säkert sälja på en semestercertifierad dykare en extra kurs.
Dykklubbar (främst SSDF-anslutna) parar ofta ihop gröna dykare med erfarna samt förser dem med parlina.

Annars är det som många andra har sagt. Börja med mask, dyker du torrt är fenor inget som är direkt personligt. Snorkel behövs säkert på grundkursen också och en enkel modell är ingen större investering.
Jag kan nog säga att min egen dykning inte tog fart förrän jag hade allt som behövdes för att kunna dyka när som helst, dvs luftpaket, torrdräkt (med underställ) och fenor och mask.
 
Allting handlar om prioriteringar.
Hur kul tycker du det är att dyka och hur mycket tid och pengar är du sedan beredd att lägga ner på ditt intresse.
Själv tog jag mitt dykcert under gräsliga förhållanden i 6 gradigt vatten sent i november här i Sverige. Jag köpte alla utrustning men har bara använt dem 4 gånger.
Däremot har jag över hundra dyk. För nu vet jag att jag är en ren varmvatten dykare och spenderar gladerligen massor med pengar på att åka till varmare länder för att dyka. Där hyr jag sedan allting utom mask, snorkel och fenor.
Vill du verkligen dyka kommer du verkligen vilja spendera pengarna, faktiskt.
 
För de som funderar på att ta dykcertifikat på varmare breddgrader i hopp om att det är billigare, bekvämare och i största allmänhet trevligare så ska det understrykas att man hos de flesta certifieringsorgan numera infört en klausul som säger att du inte får dyka i vatten med förhållande som är sämre än de du är utbildad i. Det innebär att ett certifikat från varmt tropiskt vatten med god sikt inte nödvändigtvis är giltigt i sverige. Nu skulle jag inte kunna tänka mig att någon dykbutik skulle hindra en person från att köpa utrustning, men de skulle kunna ha starka invändningar mot att följa med på utfärder.

Nu kan jag säkert tänka mig att många butiker ändå inte låter OW-certade dykare dyka på egen hand utan vill såklart att de flankeras av en DM eller instruktör på deras utfärder, men vill de tjäna pengar så försöker de säkert sälja på en semestercertifierad dykare en extra kurs.
Dykklubbar (främst SSDF-anslutna) parar ofta ihop gröna dykare med erfarna samt förser dem med parlina.


Intressant, vilka certifieringsorgan har infört en klausul om att man inte har giltigt certifikat i sämre förhållanden än där man tog sitt certifikat. Jag vet att man rekomenderar folk att ta några intruktör/DM stödda dyk för att vänja sig vid sämre sikt, kyla och tyngre utrustning?

Skulle parlina vara något positivt?
 
Intressant, vilka certifieringsorgan har infört en klausul om att man inte har giltigt certifikat i sämre förhållanden än där man tog sitt certifikat. Jag vet att man rekomenderar folk att ta några intruktör/DM stödda dyk för att vänja sig vid sämre sikt, kyla och tyngre utrustning?

Skulle parlina vara något positivt?

PADI har faktiskt infört det i sitt regelverk, och jag har för mig att NAUI också gjort det. Nu är det nog inte många dykcenter som direkt hindrar en semestercertad dykare att dyka utan en regelrätt kurs, men däremot tror jag nog att många center insisterar på att det ska dykas tillsammans med en DM eller instruktör under ordnade former.

Nu vet jag inte om parlinan är det universella svaret på frågan om dyksäkerhet, och det är heller inte det tråden handlar om, men om man tar PADI som ett exempel har de inte haft krav på parlina i sina utbildningar sen jag certades för 18 år sedan. Det är tom så att SSDFs dykpraxis börjar luckras upp i frågan om parlinan, det är väl ett tecken så gott som något att parlina inte är svaret på allt.
 
Senast ändrad:
PADI har faktiskt infört det i sitt regelverk, och jag har för mig att NAUI också gjort det. Nu är det nog inte många dykcenter som direkt hindrar en semestercertad dykare att dyka utan en regelrätt kurs, men däremot tror jag nog att många center insisterar på att det ska dykas tillsammans med en DM eller instruktör under ordnade former..

det här är en stor skillnad, på en regel och en policy.. om det vore en regel så hade PADI infört detta på alla dykcenter och det hade funnits klassificering på certifikaten, INGET dykcentra hade fått frångå detta.

PADI har alltid haft en policy att rekommendera dykare som tagit certifikat i andra miljöer att göra ett eller några uppfräschningsdyk med utbildad personal, jag förstår inte hur det kan vara fel?
Dykcenterna har också rätt att neka dykare att följa med på arrangerade utfärder om det föreligger risker för dykaren.

jag var inne på PADI pros sida men hittade ingenstans att det är något annat än den policyn som jag vet har funnits i 15år..
 
Det har iaf på senare tid varit tal om att det ska bli en striktare hållning mot de som tagit certifikat i enklare förhållande än de som råder på den aktuella dykplatsen, och givetvis saknar erfarenhet av denna svårare miljö. Hur det är tänkt att implementeras har jag ingen information om, men troligen handlar det om att man dammar av gamla regler och trycker på att de ska följas striktare. Sedan om det är en bedömningsfråga eller om man kommer att gå ut med förhållningsregler från PADI Nordic, det har jag ingen aning om.

Självklart är det inte fel att ställa krav på de som följer med på organiserade utfärder, och trots att det i sverige ligger ett stort personligt ansvar på individen, så ska ju dykcenter inte känna att de måste ta ansvar för en dykare som de inte anser klara de förhållande som råder, även om exempelvis dykdjup ligger inom dykarens "certifieringsgränser". Ett dykcenter ska inte behöva riskera en anmälan till en myndighet för att man nekat en kund möjligheten att åka ut på en utfärd när denne har certifikat men saknar erfarenhet från aktuella förhållande.
 
jo, då handlar det om en policy och inte om ett nytt regelverk, det här har PADI haft önskemål om i perioder och jag tycker att det är bra att det lyfts igen. PADI är väldigt duktiga på att skapa opinion inom instruktörskreten. PADI nordic har inget självbestämmande, dom måste följa samma riktlinjer som resten av PADI, det finns vissa detaljer som regleras av lokala lagar osv.

jag tror egentligen att du och jag har samma syn på det här men har gjort lite olika ordval
 
om du inte tagit dykcert än...så kan jag tipsa om ett ställe...

i skåne...hör av dig med meddelande till mig...de tillhör aussi...
kram anna
 
Harpun.. Det var värst.. Tycker att det hör ihop med fridykning isf och inget annat!! Det är "alltid" svårt att träffa fisken men det är mer en sport tillsammans med fridykning, sk spearfishing. Det är hursomhelst inte tillåtet i Sverige och jag tror säkert man man måste ha licens för att ha den förvarad.
L
På tex. hobbex.se säljer de harpuner. det står inget om att man inte får använda de i sverige men förvara den under sängen går bra. Det är som en soft-air gun. man måste vara 18 för att köpa den men sen är det upp till en själv att förvara den...
 
På tex. hobbex.se säljer de harpuner. det står inget om att man inte får använda de i sverige men förvara den under sängen går bra. Det är som en soft-air gun. man måste vara 18 för att köpa den men sen är det upp till en själv att förvara den...

Går man in på hobbex.se och tittar under harpuner så står det att harpunering i svenska vatten är förbjudet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Dykcert på västkusten? Dykning 5
Anders V Dykcert barn-ungdom Dykning 6
alex_89 dykcert i indonesien Dykning 2
helena.w Dykcert Dykning 1
edd Dykcert en djungel ??? Dykning 5
realout Vilket dykcert? Dykning 3
Ylvan PADI dykcert på Bali? Dykning 3
Kiwi Dykcert?? Dykning 5
permanne Ta dykcert. när var hur? Dykning 2
Errol Nybörjare undrar.... Dykning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.