Dykarkniv?

Hej alla. Jag söker efter en present till min bror som sportdyker allt som oftast, företrädesvis på västkusten. Jag har funderingar på att ge honom en kniv. Då jag själv inte kan något om dessa saker behöver jag lite hjälp.

1) Behöver man verkligen ha en kniv??

2) Hur ska den då se ut för att vara bra mer än att den ska tåla saltvatten? Vilka märken är värt att satsa pengar på?

Tacksam för svar.
(även via mail: a5balkar@ulmo.stud.slu.se)
Vänliga hälsningar
/Baltzar
 
Kniv

Jodå en kniv är en del av säkerhetsutrustning vid dykning, dessutom ett bra verktyg. Ska du köpa en kniv kan det vara bra att köpa en som är vass, och gärna med vågad baksida, kanske med en skåra där man kan skära av linor, en kniv ligger i pris på mellan 300 - 600 :- och de flesta modeller behöver smörjas med tex vapenfett eller vasselin för att de inte ska börja rosta. Se även till att den har ett bra system som får den att sitta fast ordentligt i slidan, men samtidigt lätt att få ur när den ska användas.

/peter
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...