Packlista - Lättpackning

Kom gärna med kritik på min packlista....
Av de större grejjerna äger jag bara kängor än så länge och dom väger 1.6kg, vilket är lite mycket.

Klarar du dig på 700 gram mat om dagen under en längre tur?

Behöver du tunga kängor? Jag gick årets tre fjällvandringar (juli-sep) i terränglöparskor och jag kommer inte gå tillbaka till kängor. http://www.fjaderlatt.se/2008/05/blta-ftter-i-fjllen-hur-stort-problem.html

Har du använt den kombon av liggunderlag och täcke i fjällen? Är det tillräckligt varmt för frostnätter när du är trött och sliten?
 
Jag är inte helt övertygad att det är bäst utan regnskydd heller, men det är skönt att slippa fippel med att ta av och på någonting. Dock tycker jag inte att min Exos suger åt sig särskilt mycket vatten, visst blir den fuktig men vetitusan om den inte blir det även med regnskydd. Ofta använder jag ju paraplyet också som skyddar mycket.

Men nu sist funderade jag på att skaffa det som Joanna nämner ovan, det är ju som sagt inte särskilt mycket vikt.

Jag vägde min stora ryggsäck en ggn (cordura) blöt respektive torr. Skillanden blev 86 gr. Eftersom regnskydd också binder vatten så är det tveksamt om man spar vikt genom att ryggsäckens tyg hålls torrt. En sak är säker dock, en pryl mindre att hålla koll på blir det :).

...vintertid kan det vara smart med överdrag pga snöns förmåga att frysa igen spännen/blixtlås...

//J
 
Jag vägde min stora ryggsäck en ggn (cordura) blöt respektive torr. Skillanden blev 86 gr. Eftersom regnskydd också binder vatten så är det tveksamt om man spar vikt genom att ryggsäckens tyg hålls torrt. En sak är säker dock, en pryl mindre att hålla koll på blir det :).

...vintertid kan det vara smart med överdrag pga snöns förmåga att frysa igen spännen/blixtlås...

//J


Det beror nog på materialet i säcken. Tyvåär hittar jag inte inlägget som jag gjorde för många år sen, men jag hittade en hänvisning till det: jag testade inför sommaren att gå ut med min TNF Prophet i ihållande regn hemma, och efteråt kunde jag konstatera en viktsökning på 8 hg. Men det var förstås ingen corura i den säcken.

Nu använder jag Exos 58, och ja, ja använder överdrag, eftersom dock en del fukt tränger in genom sömmarna. Det gör väl 1 hg extra.
 
Klarar du dig på 700 gram mat om dagen under en längre tur?

Behöver du tunga kängor? Jag gick årets tre fjällvandringar (juli-sep) i terränglöparskor och jag kommer inte gå tillbaka till kängor. http://www.fjaderlatt.se/2008/05/blta-ftter-i-fjllen-hur-stort-problem.html

Har du använt den kombon av liggunderlag och täcke i fjällen? Är det tillräckligt varmt för frostnätter när du är trött och sliten?


Själv har jag dragit mig för att pröva trailrunners på mina alpina turer, eftersom jag tror att de gör sig mindre bra på mycket steniga stigningar (och hur är de att ha på under den långa resan, och i civilisationen?). På mina senaste turer, 19, resp. 9 dagar i Alperna, hade jag låga skor av märket Salomon, 800 gram. Om de duger åt en 72-åring med dålig balans och veka vrister, duger de säkert åt vem som helst.
(NB, jag har sen åtm. 10 år, m h a internet, lyckats programmera bort behovet av stegjärn.)

Jag har använt sådana skor i fjällen, också, t ex det sumpiga Trollheimen. På Kungsleden, som det verkar vara tal om här, tror jag att även min skröpliga uppenbarelse skulle reda sig med trailrunners.
 
Packlista med alternativ och kommentarer för sommar/höst, uppdaterad efter en del ändringar hösten 2016.
Basvikt mellan 3,9 och 4,8 kg, åtskilligt mer om mer om isyxa, stegjärn, gaiters, hjälm etc ska med. Uppvägs då delvis av den lättare ryggsäcken och oftast bivacksäck i st f tält.
 

Bilagor

  • Min packlista 2016.pdf
    103.6 KB · Visningar: 1,886
Lätt OCH billigt

Här finns en länk från r/Ultralight på reddit, med exempel på lätt och billig utrustning för den som är sugen på att börja med lättviktsvandring.

https://lighterpack.com/r/214agl

Själv har jag precis beställt en 3F UL ryggsäck (950g) och en Aegismax dunsovsäck (<700g) för att frun/barnen ska kunna ha lättare ryggsäck när vi vandrar. Jag får skriva en recension sedan när jag och/eller familjen provat grejerna.

Det blir lite dubbelpost, då jag postade länken i tråden om viktmani. Men jag tyckte den passade bättre här, och kanske är lättare att hitta för folk som vill titta på packlistor för att få tips.
 
Jag kan tipsa om en väldigt billig ryggsäck som är enkelt och lätt.

https://www.decathlon.se/ryggsack-arpenaz-40l-id_8332416.html'

Jag har inte provat den ännu men jag tror vikten ligger runt 550g nånting.
Jag ska ha den under detta år för att nästa år beställa en KS40 eller KS50.

KS ryggsäckarna tillverkas i Japan av en fransman.
Man har 19 olika tillval/modifikationer att välja mellan.
Det skiljer runt 30g mellan 40L och 50L så det är ju inte hela världen.

Så här kan en KS40 se ut:
https://www.youtube.com/watch?v=fMpO-fNiX8Y

Andra lätta alternativ är: ULA circuit/OHM, GG Mariposa, HMG 3400,
Quickstep pack, The Long Haul UL 50L, Simple Pack, SMD Flight 40, ZPacks Arc Blast, MLD Prophet och UL 50.
 
Senast ändrad:
Packlista med alternativ och kommentarer för sommar/höst, uppdaterad efter en del ändringar hösten 2016.
Basvikt mellan 3,9 och 4,8 kg, åtskilligt mer om mer om isyxa, stegjärn, gaiters, hjälm etc ska med. Uppvägs då delvis av den lättare ryggsäcken och oftast bivacksäck i st f tält.

Trevligt med en riktigt lätt packlista.
Jag undrar vad du har för basvikt med extra kläder för kallare väder och hur ser din uppsättning kläder ut om du vandrar tidig vår/sen höst?
 
Klarar du dig på 700 gram mat om dagen under en längre tur?

Behöver du tunga kängor? Jag gick årets tre fjällvandringar (juli-sep) i terränglöparskor och jag kommer inte gå tillbaka till kängor. http://www.fjaderlatt.se/2008/05/blta-ftter-i-fjllen-hur-stort-problem.html

Har du använt den kombon av liggunderlag och täcke i fjällen? Är det tillräckligt varmt för frostnätter när du är trött och sliten?

Jag kommer gå med löparskor och jag kommer nog ligga runt 900g per dag.
 
Trevligt med en riktigt lätt packlista.
Jag undrar vad du har för basvikt med extra kläder för kallare väder och hur ser din uppsättning kläder ut om du vandrar tidig vår/sen höst?
Hur kallt är "kallare väder"? Jag sticker oftast iväg i perioden september - tidig november, så uppsättningen ser ut som i listan. Fast jag nog snart vågar uppgradera rastplagget från ylletröja till den här dunjackan - nu när den går att få med hydrofoberat dun minskar min nojja att stå där med genomblött=odugligt värmeplagg.
2016 gjorde jag följande turer med kläder enligt listan:
  • 13 dagar i Jotunheimen, månadsskiftet augusti/september, mest regn/snöblandat regn, temperaturer strax över nollan, några minusgrader på toppbestigningsdagar.
  • 11 dagar kamvandring i Höga Tatra, oktober/november med begynnande vinterförhållanden (dagar med 1+ m snöfall, hårda vindar, temperaturer strax under nollan med någon enstaka dipp ner till 10 minusgrader). Samma kläduppsättning, men Kaylandkängorna i stället för mina arkaiska Lundhagare, gaiters, klätterhandskar och en del alpin utrustning.
 
Hur kallt är "kallare väder"? Jag sticker oftast iväg i perioden september - tidig november, så uppsättningen ser ut som i listan. Fast jag nog snart vågar uppgradera rastplagget från ylletröja till den här dunjackan - nu när den går att få med hydrofoberat dun minskar min nojja att stå där med genomblött=odugligt värmeplagg.
2016 gjorde jag följande turer med kläder enligt listan:
  • 13 dagar i Jotunheimen, månadsskiftet augusti/september, mest regn/snöblandat regn, temperaturer strax över nollan, några minusgrader på toppbestigningsdagar.
  • 11 dagar kamvandring i Höga Tatra, oktober/november med begynnande vinterförhållanden (dagar med 1+ m snöfall, hårda vindar, temperaturer strax under nollan med någon enstaka dipp ner till 10 minusgrader). Samma kläduppsättning, men Kaylandkängorna i stället för mina arkaiska Lundhagare, gaiters, klätterhandskar och en del alpin utrustning.

Aha. Jag är bara lite van med lighterpack-listorna och att packade kläder och alla smågrejjer ingår i basvikten.

En sån dunjacka skulle man haft. Jag har tänkt skaffa en billig dunjacka från Kina. Montane Minimus såg jävligt trevlig ut, dock något dyr. Jag letar fortfarande efter något prisvärt lätt regnställ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hjälp med att banta packlistan Lättpackning 5
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
oavsett.vad Packlista för 3-4dagar i Fjällen. Lättpackning 22
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
dave1 Packlista för septembervandring Lättpackning 42
justsafe Kommentera Justsafe packlista Lättpackning 23
alven Kommentera Alvens packlista Lättpackning 74
Tranan Nu kommer jag inte längre - ännu en packlista Lättpackning 11
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73
magnus ul Meetup i Stockholm om lättpackning, 12e Dec Lättpackning 1
Still Alive Lättpackning vintertid Lättpackning 0
Vindaloo Lättpackning - syntet eller merinoull? Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Utbildning i lättpackning? Lättpackning 41
såg kan man som solo ha lättpackning Lättpackning 4
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - ökar eller minskar försäljning? Lättpackning 25
tompa_m Överdriven lättpackning? Lättpackning 6
snowhound Lättpackning med hund - problem och lösningar Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med 9-åring Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning med barn Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning - bara skåpmat Lättpackning 9
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackning och hängmattor Lättpackning 5
Martin Fjäderlätt Getout satsar vidare på lättpackning Lättpackning 0
Razzle-Dazzle dansk lättpackning Lättpackning 3
Martin Fjäderlätt Lättpackning är inte UL Lättpackning 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...