Golvlös Mid, med eller utan innertält?

Känner igen tankegången lite. Har länge funderat på ett pyramidtält, men då som solotält. Funderar också mycket kring innertält, bivy och någon variant av golv. Mitt största orosmoment med innertälten är de låga "badkarsväggarna". Är sidosovare och har därför ett Exped Synmat på 7,5 cm plus deras lätta uppblåsbara kudde. Vilket gör att jag skulle hamna lite ovanför de låga väggarna och väldigt nära myggnätet med huvudet och fotändan på sovsäcken. Inte så roligt de gånger det blir kondens eller blåser kyliga vindar.

För mig står valet mellan MLD eller Locus Gear. Den första leverantören kan sy på en kjol med myggnät som skulle fungera ihop med en bivy. Den senare kan sy ihop ett innertält med solida väggar, men då stiger vikten. De har dock fler val av ytter- och innertält samt material.

Äger ett Zpacks Hexamid Plus som jag använt till kortare turer där jag kan leva med lite sämre sömn en natt på grund av kyliga vindar som drar genom tältet. Blir det längre soloturer i framtiden vill jag ha något annat.
 
Jag har själv Locus Gear Hapi med deras mesh innertält. Upplever inte att jag skulle vilja ha högre sidoväggar, inga problem med kondens eller drag alls.
Har DPTE så jag slipper vandringsstavar i mitten också, det var en deal breaker för min del och ultamid, går en stav sönder kan hapi resas med en stav i mitten också.
 
Just det där med att få tältduk i ansiktet är anledningen till att jag vill ha Ultamid. Den är så pass överdimensionerad, men ändå rätt låg vikt. Det är också en av anledningarna till att jag vill försöka utan innertält. Jag hade nästan bestämt mig för Locus Gear Hapi, men vill hellre ha upp storleken lite. Speciellt när jag ska ut med ungarna. Vad jag förstått så funkar tältet ganska bra för att stänga ute insekter om man har ner kanterna lågt. Jag ska som sagt prova nära hemmet först, och fungerar det inte så köper jag myggnät eller bivy.
 
Vad jag förstått så funkar tältet ganska bra för att stänga ute insekter om man har ner kanterna lågt. Jag ska som sagt prova nära hemmet först, och fungerar det inte så köper jag myggnät eller bivy.

Skulle tro att du kommer att få köpa någon form av myggnät då ;).

...har aldrig märkt att mina vanliga tält klarar av att stänga ute mygg och knott bara genom att ligga dikt an mot marken. Nä, i myggriken fylls utrymmet mellan ytter och inner snabbt av ivriga blodsugare som sedan surrar så käckt i natten :).

...möjligen kan du få tätt om du syr på myggnätskjolar som sedan trycks mot backen med stenar, prylar mm...

//J
 
Just det där med att få tältduk i ansiktet är anledningen till att jag vill ha Ultamid. Den är så pass överdimensionerad, men ändå rätt låg vikt. Det är också en av anledningarna till att jag vill försöka utan innertält. Jag hade nästan bestämt mig för Locus Gear Hapi, men vill hellre ha upp storleken lite. Speciellt när jag ska ut med ungarna. Vad jag förstått så funkar tältet ganska bra för att stänga ute insekter om man har ner kanterna lågt. Jag ska som sagt prova nära hemmet först, och fungerar det inte så köper jag myggnät eller bivy.

Skulle tro att du kommer att få köpa någon form av myggnät då ;).

...har aldrig märkt att mina vanliga tält klarar av att stänga ute mygg och knott bara genom att ligga dikt an mot marken. Nä, i myggriken fylls utrymmet mellan ytter och inner snabbt av ivriga blodsugare som sedan surrar så käckt i natten :).

...möjligen kan du få tätt om du syr på myggnätskjolar som sedan trycks mot backen med stenar, prylar mm...

//J

Kan färgen på tältet ha betydelse här? HMG kör väl på vit cuben om jag minns rätt. De flesta andra tält har ju andra färger som kanske drar åt sig myggen mer.

Det är sovsäcken jag inte vill ska få kontakt med ett potentiellt blött tält. Ansiktet är inte lika viktigt. :)
Det problemet kvarstår om man skippar innertält helt. Vilket leder tankarna till en bivy som känns som lite av en kompromiss; ingen bra kompromiss.

Det är Locus Gear Khafra du ska titta på för att matcha Ultamid 2 i storlek.
 
Med risk för att låta som en dysterkvist tror jag att den vita färgen är mer attraktiv för diverse flygfän, det är erfarenheten från gamla scoutläger där flygmyror gärna satt på tälten i vit canvas men var mindre intresserade av motsvarande i orange. Dock kan jag inte minnas att myggen gjorde någon skillnad, de gick mer på människor.
 
Kan färgen på tältet ha betydelse här? HMG kör väl på vit cuben om jag minns rätt. De flesta andra tält har ju andra färger som kanske drar åt sig myggen mer.

Mygg (och knott) går primärt på koldioxid och doft för att hitta rätt så de hittar dig i både ljus och mörker. Färgen på tältet lär inte stoppa dem.

...vanliga knott är ju kända för att inte bita inomhus, så där räcker yttertältet (svidknott undantaget).

//J
 
Med risk för att låta som en dysterkvist tror jag att den vita färgen är mer attraktiv för diverse flygfän, det är erfarenheten från gamla scoutläger där flygmyror gärna satt på tälten i vit canvas men var mindre intresserade av motsvarande i orange. Dock kan jag inte minnas att myggen gjorde någon skillnad, de gick mer på människor.

Även om flygmyror finns i fjällnära områden har jag aldrig sett de på kalfjället. Inte heller andra insekter har jag sett där i några större mängder så hur de reagerar på vitt spelar ingen stor roll för mig. :)

Mygg (och knott) går primärt på koldioxid och doft för att hitta rätt så de hittar dig i både ljus och mörker. Färgen på tältet lär inte stoppa dem.

...vanliga knott är ju kända för att inte bita inomhus, så där räcker yttertältet (svidknott undantaget).

//J

Mina egna erfarenheter i fält är att svarta kläder drar åt sig mer mygg än andra färger. Men det är ju min teori och inte någon vetenskaplig undersökning. Om det stämmer är det kanske inte otänkbart att någon annan färg har motsatt effekt? Hitta oss kommer de så klart göra, men det vore ju trevligt om mängden kunde påverkas något av färgen på tältet.
 
Jag tror nog du skall satsa på ett nät.....som stoppar svidknott o mygg - du kommer få trippen förstörd annars.

Även om man genom att vara nytvättad och har en färg som inte är så attraktiv så handlar det om någon procent mindre angrepp - du kan ha tiotusental i några kubikmeter luft runt dig.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...