Vad är din dagliga laddning?

Kul läsning. Mikael har också en rejäl laddning :) Jag har nog slimmat ner min något sedan förra gången. På mig nuförtiden i urban miljö:

~ Nyckelknippa i läderpung med kedja: nycklar, ARC AAA minificklampa, SwissTech UtiliKey, P38 konservburksöppnare, Leatherman Micra (Blå)
~ Ollech & Wajs Cougar armbandsur (automat)
~ Fisher Retractable Space Pen
~ US Army pillfob med Alvedon, plåster och kompass i locket
~ Näsduk
~ Victorinox Champion i Black Hawk Ballistic Nylon fodral på bältet (horisontellt)
~ Plånbok med diverse kort och ibland också pengar :)
~ Samsung E-360 mobil (eller Siemens AX75)
~ Fickspegel
~ Zippotändare i läderfodral på bältet

~Paul~
 
dePaul, många prylar gör en avspänd ;-)

Det är förvånansvärt ofta jag kan komma andra till hjälp med min arsenal.
Folk frågar om vägen, deras cyklar krånglar, en pojke ramlar och skrubbar knät, en kollega har huvudvärk, en vacker expedit har problem med att en lucka på kassan lossat...

Jag lägger förresten in en fråga direkt till dig i forumet om stora knivar

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?postid=256851#post256851

(min mejl krånglar)

[Ändrat av mipert 2006-08-02 kl 13:14]
 
mipert; sa:
Det är förvånansvärt ofta jag kan komma andra till hjälp med min arsenal.
Mikael, det hände mig för en stund sedan. Stod på parkeringen under tak när en kille kom fram och undrade om jag kunde hjälpa honom.

Han hade tappat sina nycklar ini motorutrymmet och kunde inte se dem. Han undrade om jag hade en tändare så vi kunde belysa utrymmet!?!

Som tur är så lyckades jag övertala honom till att låna min ARC-ficklampa. Efter en stunds letande så fann vi nycklarna ihop med en del mynt och diverse småverktyg. Han var nog inte den pedantiska typen. :)

~Paul~
 
Vikt

Inte för att jag är nåt ul-freak eller så, men efter att ha läst igenom vad ni bär omkring på så blir man ju nyfiken vad den totala vikten på er "arsenal" är! Vissa av er verkar gå omkring med flera hekto "skrot" i fickorna. Eller har ni väska?

Släng grejerna på vågen och redovisa vad det väger - säkerligen fler än jag som är nyfiken.
 
Nycklar, plånbok, telefon och pass(har inget leg.). Det är om jag är ensam, har jag junior med är det ett helt annat kit som behövs...

Kan inte dra mig till minnes ett enda tillfälle där jag önskat att jag har haft kniv, multitool eller ficklampa med mig. Lika så kan jag inte komma på ett enda tillfälle när jag behövt en penna men inte kunnat låna en. Men det klart, jag bor i centrala Göteborg.
 
Behoven styrs till mycket av var man bor och verkar. Är det beckmörkt när man kommer hem är eget ljus befogat. En 92 g kamera kan förändra en hel del. Redskap/verktyg kan vara bra vid många små problemlösningssituationer.
Plånbok, kort (inklusive lånekort), pengar, mynt. Nycklar, näsduk samt mobil ingår nog i de flestas arsenal. En del av oss har behov av medikamenter.
Den som avser äta ute bör väl ha tandborste och tandstickor med sig...
Givetvis är det så att laddningen i ryggsäcken ser annorlunda ut och specialaktiviteter kärver sina reskap.
//J
 
Jag bär så gott som alltid väska eller ryggsäck vart jag än går.

Till och med hemma har jag ofta en väska på mig.
Med fyra små barn och ett hem att sköta -samtidigt som jag utför en del arbete hemifrån- bär jag oftast runt på någonting i hemmet.

Näsduk - mobiltelefon - nycklar (låser alltid garaget när jag inte är där) - kamera (för att fånga ögonblick hos barnen) - multiverktyg (lösa upp knutar, dra åt skruvar, klippa av järntråd när tjejerna gör halsband...) kniv (för att öppna påsar, kapa trådar, dela en korv) osv.

Ibland måste jag flytta någon sak någonstans och ofta blir det till att bära ett litet tvillingbarn samtidigt så händerna hålls fria tack vare väskan.

I morgon skall jag väga någon av min arsenal.

2006 vägde jag den väska jag släpar fram och tillbaka till jobbet, 7 kg. Men då var det ett par Photoshopböcker samt dator och extern hårddisk i packningen också.
 
Kan inte dra mig till minnes ett enda tillfälle där jag önskat att jag har haft kniv, multitool eller ficklampa med mig.

Jag kan minnas hundra gånger jag önskat att jag haft desamma. :)

Jag bär till och med ficklampa hemma, i sovrummet är det så sabla mörkt (vi skall måla om de ursprungliga mörka väggarna typ i går eller nästa decennium) att jag inte kan se vilka T-shirtar som ligger på hyllorna. Alltså använder jag nästan dagligen en ficklampa för att lysa in i hyllorna...
 
Har faktiskt slimmat ner min laddning något. Den väger f n ca 0,7 kg :). Jag har också bytt ut en del arsenal som jag inte tyckte platsade längre. Den största skillnaden är att jag kör med en Vic Outrider nu för tiden. Den har alla de verktygen som jag behöver. Varken mer eller mindre.

~Paul~
 
Nja, kräm skulle jag inte tala om. Den fungerar, och har rätt vid vinkel, typisk "hitta-nyckelhålet-på-bilen-vinkel". Men dess stora fördel är att den alltid är med. Den duger att orientera sig med (justsåpass) i ett kolsvart, mindre rum. har tidigare använt mobildisplayen till detta (en del av dem är förvånansvärt ljusstarka!).
En diodlampa på nyckelknippan gör jobbet bättre, ssk en sån här:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21083989
som sparkar hästbakdel jämfört m LG-telefonen.

Men som sagt, telefonlampan har kommit till användning många gånger. Bl a till att kolla pupillreflexerna en sorglig natt på sjukhuset.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.