Vad är din dagliga laddning?

I vår del av världen...

Med prylar och dylikt så blir kläder och fickinnehåll tungt!
Det är klart med en butler som bär prylarna så blir det bara kläderna kvar....
Vi får väl rösta på en regering som lovar bättre klimat....

Eller?

Go tur

Johan K
 
Re: I vår del av världen...

johankse; sa:
Det är klart med en butler som bär prylarna så blir det bara kläderna kvar....

*L*, ja vilken kondition man får då!! Att behöva åse en butler som bär tunga saker kan ju göra vem som helst andfådd :)

Vi skrattar men det var exakt så här engelsmännen erövrade världen under 1800-talet.

~Paul~
 
Mamma vet bäst!

Själv har jag bara nycklar, mobil och plånbok samt öronproppar med mig till vardags. Men min mamma har desto roligare utrustning:

I handväskan:
Nycklar
Mobil
Plånbok
Skiftnyckel (!)


I bilen:
Ficklampa
Liten hink med sand
Snöspade
Snowjoggers
Täckbyxor
Täckjacka
Varma vantar
Varm mössa
Snökedjor


Har man nån gång kört fast på sin skogsbilväg inser man att man kan behöva ha med lite extra utrusntning i sin bil ifall det värsta skulle hända...
 
Men hon har ju missat det viktigaste att ha i bilen om man blir fast på den där skogsvägen: nödproviant!
En påse karameller eller liknande är ett måste så att blodsockret kan hållas på plats.

Hon har även missat de tunna arbetshandskarna. Man blir skitig av att meka med bilen och varma vantar kan man inte fippla med.
 
I den urbana miljön –till jobbet, till dagis, på shoppingrunda odyl- ser min laddning ut så här:

Alltid:
-VISA
-ICA-kort
-Passet
-Victorinox (rucksack)
-Silvakompass (runt nyckelbandet)
-Kort till Espresso House
-Näsdukar (allergisk dotter, också bra för att torka av kniven när man delat frukt till barnen)
-Nycklar
-Några femkronor
-Mobil (t100)
-Penna
-Armbandsur
Blodsockermätare, mätstickor, fyra sprutor (använder inte penna), insulin (gissa varför…)
-Druvsocker

Oftast:
-Victorinox SwissTool X Plus (används mest för att skruva åt saker samt hjälpa folk med hoppade kedjor längs Kungsgatan i Malmö)
-Maglite
-Karta (Malmökarta – Lundakarta samt över där jag är)
-iBook 12” (där har jag bildportfölj, arbetsmaterial, kursmaterial mm)
-Plåster
-Alvedon
-Fryspåse 3l
-Ombyte (underkläder till mina små töser)
-Liten plastask med tändstål, tamponger, liten Victorinox, druvsocker…
-Silva pedometer (så jag vet att jag uppnår 12000 steg/dag. Fram till 10.55 i dag står den på 5100)
-Minneslappar (så jag kan koncentrera mig på att göra det som behövs och inte bara det jag vill)

Vid behov:
-Regnkläder
-Extra strumpor
-Tröja
-Cykellyktor
-Cykelhjälm (alltid när jag cyklar)
-Vattenflaska
-Lunchlåda
-Mora2000
-MP3 med Kosslurar
-Sony PSP
-Magellan GPS
-Tepåsar (gissa hur ofta man vid fika erbjuds gamla gula tepåsar inköpta vid någon flytt för elva år sedan)

Detta bär jag i en Haglöfs Orc25 eller Haglöfs Guidebag L eller Nike Ryggsäck.
Plånbok byts ibland ut mot Haglöfs penningbälte eftersom jag egentligen ogillar plånböcker…
Av och till använder jag Haglöfs midjeväska när jag gör små utflykter till lekplatser eller liknande.
[Ändrat av mipert 2006-08-02 kl 10:59]
 
Nordesjö; sa:
Men hon har ju missat det viktigaste att ha i bilen om man blir fast på den där skogsvägen: nödproviant!
En påse karameller eller liknande är ett måste så att blodsockret kan hållas på plats.

Hon har även missat de tunna arbetshandskarna. Man blir skitig av att meka med bilen och varma vantar kan man inte fippla med.

Men snälla nån...

Man kan ju gå hem från bilen om man kör fast = behövs ej nödproviant, dessutom finns hus inom 1-2 km radie överallt, kan alltid få käk där om det nu skulle vara så himla krisigt.

Dessutom finns folk som har traktorer som kan köra upp en om det är riktig kris.

Har meckat med snökedjorna många gånger, och så farligt är det inte att man måste ha särskilda arbetshandskar. När man ska pilla med det sista måste man i alla fall ta av alla vantar, arbetshandskar hjälper föga då.
 
Aminida; sa:
Man kan ju gå hem från bilen om man kör fast = behövs ej nödproviant, dessutom finns hus inom 1-2 km radie överallt, kan alltid få käk där om det nu skulle vara så himla krisigt.

Alltså behöver hon inte heller något annat av det hon har i sin bil. Bara att gå hem och hämta eller låna i ett hus ju ;)

Men nu snackar jag ju såklart inte om nödproviant för att inte svälta ihjäl (lika lite som hennes varma tröja är till för nödbivack), utan något litet för att hålla blodsockret på rätt nivå så att man kan byta däck eller vad det nu är man vill göra.

I såna där situationer uppstår väldigt ofta problem som lätt skulle kunna undvikas med hjälp av en banan.
 
Om att komma loss me bilen

Yxa, såg och domkraft kan med hjälp av svett, ved och knowhow få upp en åter på vägen. Är man sen rätt klädd och kan elda så behöver man inte frysa ihjäl. Fast det har hänt.
Ett par strimlor streckmetall, köps hos smeden, dylikt som är på utomhustrappor. Ca 25x100 fyra och en 30x30 under domkraften, spade kan vara bra me.

Go tur

PS Minoxen tillfälligt bytt mot en Pentax Optio.
 
mipert:
-mkt Prylar
-Passet.....
-mer Prylar
Tommy125; sa:
Nyfiken, har du det istället för leg, eller är du alltid beredd att resa?
/Tommy
Jag hade tidigare leg. från Svenska fotografers förbund men när det gick ut övergick jag till att använda pass.
Så det är av praktiska skäl men också av drömmarskäl, någon gång kommer samtalet som gör att jag måste kasta mig på ett plan för ett jobb i Milano...

Kom på mer saker som jag ibland har med:
- Kamera. Canon G6 (det händer ibland att jag ser en bild även när jag inte ”jobbar”)
- Litet fickstativ från Minolta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.