Vad är din dagliga laddning?

Hej efter att ha svarat på en fråga angående SAK`s (Schweiziska armé knivar) i ett annat inlägg på det här forumet så slog det mig. Jag har alltid med mig en rejäl laddning i både nyckelknippan och fickorna när jag lämnar hemmet.

Därmed blev jag lite nyfiken på vad andra har med sig på sina dagliga "äventyr". Jag menar då inte när ni skall ut i busken, utan sådant som ni alltid har på er förutom mobiltelefonen eller den elektroniska Palm-almanackan?

Min ser ut så här:

På nyckelkedjan:
1 SwissTech UtiliKey
2 Tracer Glow Ring (grön)
3 P38 konservburksöppnare (armévarianten)
4 Hemmagjord korkskruv (väldigt slimmad och behändig)
5 ARC AAA Led ficklampa (ibland Photon 2), båda med vitt sken

I fickorna:
1 Tändare, antingen en Zippo eller Brunton Helios
2 Fisher Telescoping Space Pen
3 US Army Pill Fob, en vattentät burk för piller och plåster
4 Tissot Twotimer armbandsklocka med en liten Silva kompass på bandet
5 En fickkniv (Spyderco Calypso Jr, Spyderco Military, MicroTech Socom D/A, Puma Cub bland andra)
 
I asfaltsdjungeln: Ett VISA-kort och en IXUS V

Lite längre ut: En Gerber med bits, pincett, sax, korkskruv. En Tikka el MiniMaglite. Klarar mig bra med det.
 
Javisst ja,

du har så rätt Buda (Andreas Carlsson). Glömde förståss plånboken med diverse kreditkort, Spydercard, näsduken, ceratet (arméns hudsalva) samt nycklar och RC till min bil.
 

Guest

Gäst
Varierande..

Till vardags:
Victorinox explorer, penna, plånbok, klocka, vigselring, snus, nycklar, telefon.

I naturen:
Beror på vad man skall göra. Skall jag ut och åka skridskor tar jag hellre 10:ans ringnyckel och 6:ans insexnyckel än ett multiverktyg. Don efter uppgift. Multiverktyg kan också vara bra. En gång lagade jag luftkonditioneringen i 43-gradig hetta i Namibia med en Leatherman. Den tappade jag senare bort och skaffade en SOG powerlock, vilken dock visade sig för tung för att man skall ta med av slentrian.
[Ändrat av puide 2001-10-22 kl 15:04]
 
Med i grunden......

Näsduk, kreditkort, S-Dragonfly, Photon-röd, kapsylöppnare, kronans konservöppnare, cigarettändare, armbandsur, pennor, notis, körkort, plåster, nycklar, mobiltelefon, Minox. Räcker länge.
I bilen & på Mcn vatten, pappersnäsdukar, Akla förbandssats för Mc, mindre spade, toalettpapper, 1/2 l vatten, korkskruv, vit aa-maglight, vägkarta, vettig verktygsuppsättning, full tank. Räcker längre!
Förhoppningsvis behövs inte det mesta.
I det militära ingår kompass på klockremmen, kikare, karta, 1:förband, slidkniv i utrustningen.
Vid jakt tillkommer en del........Vandring likaså

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2001-10-22 kl 15:24]
 
på nyckelknippan....

...har jag en avsågad cykelvantil med hål igenom (så kan sättas på nyckelring) där jag skruvar på de ventiladaptrar som jag behöver till MTBn som är min vardagscykel. På så vis kan man alltid tanka däck oberoende av ventilanpassning på pumpen i fråga.

Dessutom den minsta letherman-multitoolen med sax (present). Förutom nycklarna har jag sedan bara en karbinhake där man kan kroka fast bilnycklar mm. I karbinhaken har jag dessutom alltid en femkrona (som jag borrat hål igenom) till kunvagnarna när man är och handlar.

/Andreas
 
Suverän fråga!

Det var roligt att läsa vad alla kånkar omkring på.
En del måste ha brallor som väger 10kg.
Själv då:
Hemma- Husnyckel med Gammeldansköppnare, Schweizare modell standard, försvarets hudsalva, talmeter, blyant.

Jobbet- Se ovan + Större nyckelknippa med kapsylöppnare och kabelskåpsnyckel, tuschpenna, stor skruvmejsel, tejprulle, anteckningsblock, skalkniv, tumstock och stor kabelskåpsnyckel, dock ej talmetern.

Skogen- Nycklar, Schweizare, hudsalva, kniv, UTM hopfällbar såg, liten yxa, skithuspapper, plåster samt fika (=termos, sockerburk, bla bla)

/BAX
 
Minst tio pannor!

En liten fråga: Var bor ni nånstans? Är det så att ni bor i obygden med fem mil till skolan?

Sådär mycke grejjor har jag inte ens med mig på en normal fjällvandring.

Jag antar att ni driver med oss?

Stalle
 
Nja,

redface.gif
skämms nästan att erkänna men jag bor utanför Göteborg. Trots det så känns det liksom säkert och tryggt att ha de här grejorna på sig. Skulle känna mig naken om något fattades
wink1.gif
 
Mannens "handväska"...

Tjena...
Skönt att se att inte bara jag har ett stående kit.

Alltid: Victorinox Cybertool 34 (present), näsduk, cerat, nycklar.

Vardagar: plånbok, ryggsäck (går, cyklar och åker tåg varje dag) med: cykelpump, lyse F&B, Maglite Mini, reflex, solskydd till glasögonen, första förband och plåster, mobilen, almanacka, keps, vattenflaska, en bok, ett kollegieblock och lite papper... ett par regnbyxor, cykelhjälm, tjockare tröja (om den inte sitter på...) handskar efter årstid, ett par pennor och sudd, extra strumpor. Borde ha lagningskit till cykeln, men det går snabbare att fixa det hemma i stället... matlåda, frukt, de dagar jag tränar tillkommer träningskläder...

Till skogs
promenad: alltid, plus vatten och kläder efter väder,
ibland kaffe med tillbehör

hajk: som vardagar minus det uppenbara plus ombyte, matkit, sovkit, förband, kniv, yxa/såg

Jaa,
 
Det känns skönt att man inte är ensam om att kånka omkring på nödvändiga prylar.

En Gerber MP600 med bit-sats, en victorinox modell äldre och en kraftigare fällkniv samt ett par pennor är alltid med, liksom en telefon.

Skall jag ut i skogen hänger jag på mig en, eller ett par slidknivar i stället för den större fällkniven och någonting att göra upp eld med; i regel tar jag med mig en liten handyxa också tillsammans med första förband (kronans)

För längre turer kompletteras utrustningen för att täcka in övriga behov.

Behöver jag tillägga att det jag bär med mig till vardags allt som oftast kommer till användning?

//B
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.