Livsmotto?

Glömde ett...

...orienteringsrelaterat motto:

"Den som söker, han letar!"
Är beredd att påstå att det alltid gäller, till skillnad från originalversionen...

/Patrik
 
Bra karl...

En hyfsad devis är:
"Om Du har full kontroll går det inte tillräckligt fort" (stulet, troligen från Kalle&Hobbe)

men en som jag undrar vad ni tycker om är min egen:

"En bra karl reder sin sås själv" (Undertecknad, tidigt 80-tal)

Med denna detta motto menar jag förstås att man ska ta saken i egna händer och inte förlita sig på att andra gör det ;-).

Okej! Jag erkänner att det från början är en ekivok ordvits, men titta på den igen när ni slutat flabba/småle/rynka på näsan/fnysa (stryk det som ej är tillämpligt) åt det. Är det inte just det allt handlar om - om Du ska få som Du vill får Du själv se till att det händer. Riktigt spännande och minnesvärda upplevelser tillhandahålls inte så ofta av andra. Läs förresten vad Magnus Fischer skriver om ressällskap på sin skandinavien runt-färd.
Nu behöver man ju inte vara lika extrem som Magnus utan det kan vara en liten helgtur i grannskapet. Förra helgen spände jag på mig ryggsäcken med tält, sovsäck, en god bok m.m.
och traskade rätt ut i skogen till en liten sjö som jag aldrig besökt tidigare. Hemma lämnade jag en suckande hustru som insåg att jag troligen hade någon form av 40-årskris. (Ganska sen sådan eftersom jag nyss fyllt 44!) Jag kom fram precis så jag hann slå upp tältet i dagsljus på en perfekt liten gräsplätt 10 meter från sjön men i lä av några enar.
Sedan hade jag en lång mörk kväll framför mig med tilltagande vind. Då var det ganska mysigt att tända en gaslykta och i dess sken laga kvällsmat och sedan ägna sig åt boken. Visserligen vaknade jag väl några gånger av att vinden slet i tältduken men jag vaknade ändå ganska utvilad och harmonisk. Efter en snabb morgontoalett och frukost packade jag säcken och traskade de c:a 2 milen hem igen och kände mig jättenöjd med mitt småtokiga infall, redo att möta vardagen igen.

Mvh Harald Eriksson
 
hmm, jag som alltid trodde att det var: en bra sås reder sig själv ...

Jag började fundera på vad som beskriver mig bäst för ett halvår sedan och kom då fram till:

Varför göra det lätt, när man kan göra det själv.

Det stämmer alltför bra på mig än så länge : )

/mikael
 
Re: Mina motton

vargtass; sa:
Varför välja antingen eller när man kan få både och?

Heter det inte "Både och är bättre än varken eller."

Jag brukar hålla mej till:
"Det är bara när man balanserar på gränsen till sin förmåga, som man verkligen utvecklas."

Och

"If things seem to be under control, you´re not going fast enough."


Kom också ihåg att "den som spar han har, men den som dricker upp får mer!"

Sailor
 
Från klycha till djupsinnigt...

Börjar med några gamla klyshor som jag ändå tycker är lite kul.

No Guts No Glory...sliten men bra

Lev hårt dö ung......kanske man håller sig ung i sinnet om man lever "lite mer"????
........................................
Att klara en kris är lätt, att klara vardagen är svårt...

Den jag personligen gillar bäst som skickats in är nog
"Önskar jag vore så galen som alla säger att jag är."
Den bits och sticks lite, men ger en nåt att tänka på...


Så kom jag på en egen just nu.. Vet inte riktigt vad jag menar men vafaan......:)

Väntan är att slösa med tid.....(är tid liv?)....


Pelle
 
några fler

John Lennon har sagt:
Life is what happens to you while you are busy making other plans.

Nån annan har sagt:
60% av nånting är i alla fall bättre än 100% av ingenting.

Being crazy has helped me from going insane... ungefär så låter det i en sång som Waylon Jennings gjort.

Andra inställningar till livet med tillbehör kan inhämtas tex i "Jonathan Livingstone Seagull" skriven av Richard Bach.
"Skogsliv vid Walden" av Henri David Thoreaux kan också påverka ens inställningar liksom den bok som
Leif(?) Eriksson skrivit "Lyssna, vite man!"
 
Re: Livsutveckling

Niklas Eriksson skrev:
....Istället riskerar jag att bli en patetisk 40-åring som inte har nåt vettigt liv eller jobb och fortfarande lever som en 20-åring.
Min nya livsfilosofi är därför:
"Hellre död än patetisk"

Kommer mig att tänka på den här: "Radhuset smög sig på mig medan jag vallade om skidorna".

Om Niklas´ äventyr tar slut straxt efter trettio, vill jag att mitt ska fortsätta och är "hellre patetisk än parentetisk".

Ulf
Klart över 40 och vid liv
 
Jag tycker den här debatten är lite onyanserad. Vad är det för fel på villa, volvo o vovve. Alla måste väl inte bestiga K2 för att känna att man lever? Ibland räcker det att dricka en kopp varm chocklad.
 
Debatt??

Jag har inte fattat att det här skulle vara en debatt utan att man skulle få se en massa sköna livsmotton.

Här kommer några som jag tycker om:

För att citera the Ark som jag tycker har några av de bästa textraderna i världen och som därav har blivit lite av livsmotton.

1 It takes a fool to remain sane

2 Let your body decide where you want to go, high or low, fast or slow...

3 Don´t think twice, do, what you have to do, do,do,do,do what you wanna do



Den sista är min egen filosofi även om det inte är jag som har formulerat den.

"NATUREN VET ALLTID BÄST"

Sug på den...

/ Niclas

Ps. Jag tänker iallafall inte bestiga K2, där har ju folk redan varit ;-) ds
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
livsmotto. Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.