Alltså, fälla träd? Är det inte bättre med produkter från husqvarna och jonsered då? Funkar jättebra för mig.

I övrigt tycker jag att strömengs 9" uppfyller alla mina friluftigare behov. Och det är kolstål. Gjord i Norge.

Motorsåg är knappast bushcraft... men i sak håller jag med dig.
Strömäng nr 9 har inte full tånge och bladet förefaller inte optimalt. Men tack ändå, för tipset.

Helle är ju ett annat norskt fabrikat.
 
Alltså, fälla träd? Är det inte bättre med produkter från husqvarna och jonsered då? Funkar jättebra för mig.

Med Huskin gör jag fina "Swedish Fire Torch" fast det kanske bedöms som fusk. Annars så tycker jag det är lite väl knapsu kring överlevnadstemat.😉
En liten kaffeeld behöver väl inte så mycket ståhej. Samla lite torra grenar så är det fixat. En liten större brasa skulle jag välja en bågsåg till först. Sedan kommer yxan. Inte tvärtom. Dessutom vinner klyvjobbet på en större yxa men det går ju inte att släpa med sig vedbackens storyxa direkt. Sedan är det inte alltid nödvändigt att klyva om man väl fått igång en hyfsad eld.
Kniven använder jag till annat.
 
Motorsåg är knappast bushcraft... men i sak håller jag med dig.
Strömäng nr 9 har inte full tånge och bladet förefaller inte optimalt. Men tack ändå, för tipset.

Helle är ju ett annat norskt fabrikat.


Nä. Bushcraft är ett styltigt begrepp till att börja med. Till och med begreppsgrundaren (iaf först med ordet i en boktitel) herr kochansky förordar ju en mora. En vanlig gammel mora med träskaft. Men vad vet han egentligen. Nutida buskhantverk kräfva fulltånge. Som de hade förr.
 
Nä. Bushcraft är ett styltigt begrepp till att börja med. Till och med begreppsgrundaren (iaf först med ordet i en boktitel) herr kochansky förordar ju en mora. En vanlig gammel mora med träskaft. Men vad vet han egentligen. Nutida buskhantverk kräfva fulltånge. Som de hade förr.

Synonymer till det nysvenska "bushcraft" (troligen ej upptaget i SAOL ännu) är t.ex. "skogsliv" - och då kan vi ju tala om en "skogslivskniv" istället.

Jag håller med dig om fulltånge.

Karesuandokniven gör fina knivar - men fulltånge gör de inte, obegripligt nog (snacka om vilka marknadsandelar de kunde ha fått). Om mina Wüsthof köksknivar har fulltånge, varför ska min skogslivskniv då inte ha det? Skogen är en tuffare miljö än köket. Och det är inte minus 30 grader i hela Sverige på vintern (och i resten av världen), varvid "så kall ni är om handen"-argumentet mot fulltånge förefaller väl snävt.

Casström har epoxiliners i sina handtag. Annars hade deras nr 10 fulltånge varit klockren. Men nu detta bisfenol-A-läckande skit i handtaget... obegripligt nr 2, minst sagt.

Och så EKA W12 fulltånge - med dess misslyckade egg! Ännu en svensk tillverkare som gör bort sig. Jag är inte den ende kritikern av deras "secondary bevel". Det finns som sagt yxor. Så varför?

Därmed i nuläget: TBS bushcraft synes vara de enda som gör en helt igenom vettig skogslivskniv med fulltånge-modellen "Boar". Ingen svensk generalagent finnes i dagsläget, efter vad jag kan se.
 
Synonymer till det nysvenska "bushcraft" (troligen ej upptaget i SAOL ännu) är t.ex. "skogsliv" - och då kan vi ju tala om en "skogslivskniv" istället.

Jag håller med dig om fulltånge.

Karesuandokniven gör fina knivar - men fulltånge gör de inte, obegripligt nog (snacka om vilka marknadsandelar de kunde ha fått). Om mina Wüsthof köksknivar har fulltånge, varför ska min skogslivskniv då inte ha det? Skogen är en tuffare miljö än köket. Och det är inte minus 30 grader i hela Sverige på vintern (och i resten av världen), varvid "så kall ni är om handen"-argumentet mot fulltånge förefaller väl snävt.

Casström har epoxiliners i sina handtag. Annars hade deras nr 10 fulltånge varit klockren. Men nu detta bisfenol-A-läckande skit i handtaget... obegripligt nr 2, minst sagt.

Och så EKA W12 fulltånge - med dess misslyckade egg! Ännu en svensk tillverkare som gör bort sig. Jag är inte den ende kritikern av deras "secondary bevel". Det finns som sagt yxor. Så varför?

Därmed i nuläget: TBS bushcraft synes vara de enda som gör en helt igenom vettig skogslivskniv med fulltånge-modellen "Boar". Ingen svensk generalagent finnes i dagsläget, efter vad jag kan se.

Fast det är ju du som gör en mental vurpa när du ställer din kravspec. Igen, kolla mors kochansky. Lägg mindre tid på knivonani och använd tiden till skogsliv. Karesuando gör knivar utan fulltånge för att det funkar och ger lägre vikt.
 
Fast det är ju du som gör en mental vurpa när du ställer din kravspec. Igen, kolla mors kochansky. Lägg mindre tid på knivonani och använd tiden till skogsliv. Karesuando gör knivar utan fulltånge för att det funkar och ger lägre vikt.

Det är väl inte jag som är upphovet till denna uppsjö av fulltånge? Fulltånge finns för att det är rejält och stabilt. Det finns inget annat sätt att få en rejält stabil kniv med trähandtag.

Fina knivar utan fulltånge kan man ha till att tälja gubbar och snida.

Karesuando överlevnadskniv väger ca. 100 gram, Casström nr 10 och EKA W12 ca. 180 gram. Inte mycket att tjafsa om, för att slippa göra en fulltånge. Kalla handen-argumentet ger jag inte mycket för, som sagt.
 
Hejsan
Fulltånge är till för wannabies.;-)
En kniv är ett skärande verktyg, varför anstränga sig att fixa en fin egg om du ska använda kniven som bräckjärn eller spade?
Mora funkar till Mors, den svenska militären, scouterna, inom bushcraft och även ute på byggen..
Dvs behöver du en fulltånge till kniven så byt verktyg...jag föredrar att ha min kniv vass....men föralldel, vill du springa omkring med ett vässat bräckjärn så gör gärna det.;-)
ditt val-varsegod.
Go tur
Mvh
 
Fina knivar utan fulltånge kan man ha till att tälja gubbar och snida.
Hm, vad ska du ha kniven till egentligen? Låter lite som att du vill ha en yxa i knivformat, som ändå ska vara bra att tälja med?

Låter, för att låna ett begrepp från seobserver, som att det är en tulipanaros du är ute efter.
 
Hm, vad ska du ha kniven till egentligen? Låter lite som att du vill ha en yxa i knivformat, som ändå ska vara bra att tälja med?

Låter, för att låna ett begrepp från seobserver, som att det är en tulipanaros du är ute efter.

En "skogslivskniv" ska kunna fungera utöver vad man planerat att normalt använda en kniv till - t.ex. som möjlig ersättning för yxa, även om detta inte är det primära ändamålet. Såvitt jag vet klarar t.ex. Casström nr 10 bådadera, i vart fall enligt denna analys. Varför nöja sig med mindre?

Mitt primära ändamål är att tälja och skära. Men potentiellt alltså "batongning" i nödfall - även om jag föredrar yxa för att klyva och hugga.

Således: en lång tånge kan vara otillräcklig, i det långa loppet. Full tånge ger bättre stabilitet, i vart fall teoretiskt sett. Samtidigt ska kniven klara av att tälja och skära. Och det kan t.ex. inte EKA W12 - den är gjord för batongning, punkt slut.

Jag måste ändå säga att jag gillar Karesuandoknivens "överlevnadskniv". Men den är dyrare än TBS Boar och har inte full tånge, och av allt att döma en vekare knivslida. Dess fördel är då att vara tillverkad i Sverige och inte i England - eller, för den delen, i en asiatisk diktatur (varför stödköper vi prylar från skitländer, egentligen...?).
 
varför anstränga sig att fixa en fin egg om du ska använda kniven som bräckjärn eller spade? ...vill du springa omkring med ett vässat bräckjärn så gör gärna det.;-)

Att bräcka är ett ändamål som ingen kniv ska användas till - full tånge eller ej. Men kanske ändå i yttersta nödfall?

Ibland öppnar jag exempelvis en färgburk med min Morakniv (billigaste modellen). Nöden har ingen lag.
 
Om jag får stöka till herrarnas fulltånge funderingar...

Vart nyfiken på mina två skogsknivar som oftast följer med. En större och en mindre. Jag mätte dem och fulltångekniven som jag gjorde skaftet till för drygt fyrtio år sedan efter att ha hittat bladet (något kolstål) var hela 31 cm lång med ett blad på 18 cm. Vart förvånad själv då expertisen brukar rekommendera betydligt mindre fultånge. Jag har mestadels använt den som ett lättare alternativ till yxa och bånkat på. Batonga som jag lärt mig att ni säger. Och då är jag trygg med fulltånge och längden gör det enklare att klyva.

Sedan fastsurrad på den stora kniven hänger en mycket gammal morakniv med 9 cm blad och den används till finlir. Jag tycker att kombinationen funkar bra tillsammans med en hopfällbar bågsåg.

Om inte det här gänget följer med så hänger annars en liten "lappkniv" hängande i bältet, modell rostglad, och passar bra till just basturökt korv. 😊
 
Synonymer till det nysvenska "bushcraft" (troligen ej upptaget i SAOL ännu) är t.ex. "skogsliv" - och då kan vi ju tala om en "skogslivskniv" istället.

Jag håller med dig om fulltånge.

Karesuandokniven gör fina knivar - men fulltånge gör de inte, obegripligt nog (snacka om vilka marknadsandelar de kunde ha fått). Om mina Wüsthof köksknivar har fulltånge, varför ska min skogslivskniv då inte ha det? Skogen är en tuffare miljö än köket. Och det är inte minus 30 grader i hela Sverige på vintern (och i resten av världen), varvid "så kall ni är om handen"-argumentet mot fulltånge förefaller väl snävt.

Casström har epoxiliners i sina handtag. Annars hade deras nr 10 fulltånge varit klockren. Men nu detta bisfenol-A-läckande skit i handtaget... obegripligt nr 2, minst sagt.

Och så EKA W12 fulltånge - med dess misslyckade egg! Ännu en svensk tillverkare som gör bort sig. Jag är inte den ende kritikern av deras "secondary bevel". Det finns som sagt yxor. Så varför?

Därmed i nuläget: TBS bushcraft synes vara de enda som gör en helt igenom vettig skogslivskniv med fulltånge-modellen "Boar". Ingen svensk generalagent finnes i dagsläget, efter vad jag kan se.
Kan du inte kontakta Casström och fråga om dom kan tillverka en specialare till dig utan plastliner?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...