Oxiderat gummi?

Gummit på mitt zoomobjektiv har liksom oxiderat och blivit grått och fult. Några tipps vad göra? Något att smörja det med?
 
På macken/Biltema o dyl finns det väl stift/medel att fräscha upp gummilister på bildörren med. Det kanske funkar? Gummi som gummi.
 
Mjukmedlen i gummiprodukter kryper under tidens gång ut ur gummit och oxiderar på ytan.

Smörjer man med glycerinprodukter på ytan och arbetar in så ser det bättre ut men somliga glycerinprodukter löser med tiden upp ytlagret i gummit.

Till bildäck finns det uppfräckningsmedel till yttersidorna.

Lundhags slutade sälja sitt gummiuppfrächningsmedel.

Proceduren när FM förådsställde sina skyddsmasker, skyddshandskar och gummistövlar var lång och exakt.

Det är inte helt enkelt.

go tur
 
Silconspray har du på Biltema , har använt det på div gummi och som du även på gummiringar till objektiv!


Tips , sätt på ett annat dimspray munstycke från en hårspray eller deo istället om du skall behandla större ytor
 
Silconspray har du på Biltema , har använt det på div gummi och som du även på gummiringar till objektiv!


Tips , sätt på ett annat dimspray munstycke från en hårspray eller deo istället om du skall behandla större ytor

Undvik helst spray på optik då du lätt kan få silikon även på linserna och deras antireflexbehandling. Använd hellre stift och eftertorka noggrannt.
Jag har många objektiv i "samlingarna" inte minst från den analoga tiden, dvs inköpta på 1970 talet och framåt men aldrig haft problem med oxidering av de gummimaterial som använts på greppytorna. Jag förvarar min optik i rumstemp och torrt, vet inte om det kan ha betydelse?
 
Senast ändrad:
En annan nackdel med silikonspray (om man använder den inomhus) är att det kan bli inihelvete halt på golvet. Tro mig, jag vet av erfarenhet.

Det finns silikonstift på Biltema, tror jag. Annars finns det silikonbaserat glidmedel att köpa på exempelvis apotek. Bra till lite av varje...
 
Stift är nog bättre , och jo halt på golvet - man har slagit sig några gånger efter man silikonimpregnerat kläder...

Smux jag tror gummit var bättre för - men det skadar inte och förebygga.
 
Smux jag tror gummit var bättre för - men det skadar inte och förebygga.

Inte alls säker på om saker var bättre förr. Jag har optik med gummidetaljer inköpta från 1970-talet fram till idag och från olika tillverkare utan tendens till oxidering. TS problem verkar vara relaterat till ett enskilt objektiv varför tillverkningsfel inte kan uteslutas.
 
Om gummi var bättre förr ska jag låta vara osagt. Däremot innehöll det ofta HA-oljor, som motverkade uttorkning effektivt. De var också ena riktiga miljöas, kraftigt cancerframkallande vill jag minnas. Numera är dylika medel tack och lov förbjudna. Så vill man att gummistövlar mm ska hålla som förr krävs viss omvårdnad, ungefär som med läder (fast med andra medel, förstås).
 
Var försiktig

Silicon är säkert bra på stövlar och gummilister, men på ställen med elektronik, typ objektiv, är det tveksamt!

Citat:
För många år sedan kom en kemist på ett svenskt företag som
tillverkade telefonväxlar på att om man applicerade silikon på
en nylonklack i ett relä så höll klacken längre. Metodet tillämpades
i stor skala. Efter något år hade silikonet vandrat/krypit ut så att
det fanns på kontakter. Oberoende av vilka elektriska egenskaper det
aktuella silikonet hade från början, så oxiderar kislet i silikonet
till kiseldioxid - en god isolator. På kontakter blir följden att det
inte blir kontakt. Detta händer gradvis och kanske efter ganska
lång tid. Telefonbolaget fick byta ut massor med reläer runt om i
världen när problemen började visa sig.

Lite allmänt om silikon
Silikon vandrar (kryper) - därför återfinns det efter ett tag långt
ifrån den plats där det applicerats. Om det hamnar på en kontakt
kan det förhindra att det blir kontakt. Det kan ta lång tid innan
problemen uppkommer.

Silikon (eng silicone), på marknaden, är polymerer, som innehåller
kisel (eng silicon), kol, väte, syre och eventuellt andra ämnen.
Vanliga former av silikon är olja, fett, gummi, harts och tätning.
Silikon marknadsförs av en rad tillverkare, som en rad olika produkter,
med varierande egenskaper. All silikon kryper, som jag förstått.
Oftast leder silikon inte ström.
Det säljs silikon för ungefär 15 miljarder dollar om året, globalt.

Problem med elektronik
Jag skulle vilja jämföra problem med silikon med problem med ESD
(ElectroStatic Discharge). Problemet kan manifestera sig långt efter
det att skadan inträffat. När det gäller ESD så uppskattas att de allra
flesta skador på elektronik är följder av ESD - ofta orsakade av felaktigt
handhavande. Felet uppkommer oftast långt efter det att skadan inträffat.

mvh/Bo S
 
Använder Parafinolja som är en gammal beprövad metod för att återuppliva gammalt tråkigt gummi. Har en ögonmussla på min Canon A1 från 70-talet som fortfarande är som ny efter några behandlingar genom åren. Finns att köpa på Jula.

Silikonbaserade medel skulle jag undvika i närheten av optisk utrustning.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...