Varifrån kommer pytteryggsäckstrenden?

Många mindre/lättare ryggor nu för tiden har ju väldigt stora fickor på utsidan för just den här sortens prylar.

Det verkar som vi pratar förbi varandra... om det är fickor så räknar jag det som I ryggsäcken (även om fickorna sitter utanpå huvudfacket så räknas deras volym till ryggsäckens packvolym).
 
Men tråden handlar väl inte om storleken på huvudfacket? Jag har aldrig förordat en "för stor" säck. Som jag skrev i en tidigare kommentar: Ryggsäcken ska sitta som en stock på ryggen.
Jag tror alla är överens om "stock"-idealet, men det finns uppenbart olika sätt att komma dit. Tråden handlar om varför vissa väljer relativt små, och andra relativt stora ryggsäckar, så det intressanta är ju att läsa om resp. sidas bevekelsegrunder. Flera inlägg har faktiskt framhållit fördelarna med ett "generöst" huvudfack (med eller utan inre indelning) och en renrakad utsida - och fördelar med den modellen finns naturligtvis, precis som det finns fördelar med motsatsen.
Ponera att man påbörjar en tidig höstvandring en morgon när det är 4 plusgrader och duggregn. Framåt eftermiddagen har det spruckit upp, solen skiner och det är 15 grader varmt. Var ska man göra av alla de extra kläder man hade på sig på morgonen?
Känner igen mig, gör mycket höstturer över 2000 m ö h, med minusgrader på morgnarna och ibland ändå stekande sol mitt på dan. Blir dessutom snabbt varm vid aktivitet och lika snabbt nerkyld vid rast, och behöver ständig temperaturreglering. Finns väl flera modeller även här, jag gör såhär:
Regnbyxor: jag vill som sagt inte ha blöta (och kanske skitiga) regnkläder inne i säcken, och jag vill snabbt kunna ta fram dem igen utan att öppna ryggsäcken. Deras fasta plats, liksom ryggsäcksregnskyddets, är i topplockets ytterficka,men är det tät växling mellan regn/icke regn, får de ligga i en sidoficka som jag kommer åt utan att ta av ryggsäcken.
Jacka: invikt i sin egen ficka och fastklippt på höftbältet. Anledning se ovan, men eftersom den även utgör rast- och vindplagg vill jag ha den ännu mer lättillgänglig. Blåser det mycket och jag t ex gör en kamvandring med täta växlingar mellan iskall vind- och solstekt läsida, kryper jag bara i/ur ärmarna och tar på resp. rullar ner jackan kring midjan - bägge utan att ens öppna höftbältet.
Tjocktröja: på bara vid mycket kall morgon (och/eller en som börjar med utförsbacke). Efter ca en kvart förpassad under topplocket, redo att tas fram så fort jag rastar. Vid (ovanligt) behov av täta av/påtagningar -- samma modell som för jacka.
Övrig (dvs nästan all) temperaturreglering under aktivitet sköter jag med tunn yllebuff/pannband/mössa (i en byxficka), vantar (i en annan byxficka), upp/nedknäppt skjorta, upp/nedkavlade ärmar, samt uppdragna/nerhasade knästrumpor (går i 3/4-byxor). Dvs inget, som kräver att jag stannar och tar av ryggsäcken. Vita/ljusa byxor och skjorta klarar den direkta solstrålningen.

Den här modellen har naturligtvis vuxit fram dels p g a att jag ofta går ensam och måste komma åt saker utan hjälp, dels för att jag ofta befinner mig på ställen, där det inte skulle kännas OK att lägga ifrån sig ryggsäcken ;)
 
(...) Har hitills inte hittat en bättre lösning som uppmuntrar till att faktiska orka ta fram och använda varmare kläder vid kortare raster eller skurar. Dessutom blir det mindre grävande i packningen som jag upplever ökar risken för sämre och sämre viktfördelning under dagens gång. (...) De flesta som kör mindre packning har nog koll på sina grejer och har dem fastsurrade så de sitter minst lika stabilt som de skulle gjort inuti ryggan. Bara att man slipper ha blöta regnstället huller om buller med maten och sovsäcken.
Känner igen mig på pricken- se ovan.
 
Säkringen är bara en sak. Det man gör, och vad som också bidrar till ett svaj, är att man flyttar tyngdpunkten. Ryggsäckar (framför allt anatomiska) är inte gjorda/kompenserade för den typen av belastning - minskar bärkomforten. En ryggsäck med ram, där bärsystem och säck saknar en direktkontakt, blir stabilare och styvare för denna typ av belastning. Men även för dessa är en flytt av tyngpunkten något negativt, särskilt bakåt.

Det är bekvämare att bära om ryggsäckens tyngdpunkt är optimal, men det jag spänner fast på utsidan är oftast lätta saker, under säcken eller ovanpå toppfacket eller i "gropen" mellan packfickan bak på säcken (eller är det fram? Den på andra sidan säcken sett från bärsystemet i alka fall) och sidofickan, samt fram på bärremmarna. Det sista bidrar ju faktiskt till en bättre tyngdpunkt.

Sedan vill jag definitivt inte ha saker på utsidan istället för ett ok huvudfack, men jag sätter gärna blöta regnkläder och andra blöta saker på utsidan samt ting jag vill ha omedelbar tillgång till som vattenflaska, regnkläder, rastplagg och sittunderlag så jag kan få tag på dem utan att öppna huvudfacket, även om det ofta går att få detta ner i sidofickor och liknande.
 
Många mindre/lättare ryggor nu för tiden har ju väldigt stora fickor på utsidan för just den här sortens prylar. Tycker det är otroligt smidigt att ha stora meshfickor med plats för det mesta jag kan tänkas behöva under dagen istället för att behöva gräva i huvudfacket. Så kan jag tex ha köket längst upp i huvudfacket, regnställ, förstärkningsjdunjacka, mössa och handskar och lite annat smått och gott i stora meshfickan backtill (vissa saker då i vattentät påse).

Har hitills inte hittat en bättre lösning som uppmuntrar till att faktiska orka ta fram och använda varmare kläder vid kortare raster eller skurar. Dessutom blir det mindre grävande i packningen som jag upplever ökar risken för sämre och sämre viktfördelning under dagens gång.

Tror i och för sig att du mer menar saker som hänger och liksom dinglar lite hur som helst. De flesta som kör mindre packning har nog koll på sina grejer och har dem fastsurrade så de sitter minst lika stabilt som de skulle gjort inuti ryggan. Bara att man slipper ha blöta regnstället huller om buller med maten och sovsäcken.

Håller med här, med liten ryggsäck och lätt packning vet jag hela tiden exakt var jag har varenda pryl i packningen, många fickor och fack gör lokaliseringen av prylarna ännu lättare gentemot ett stort fack.
Jag kan plocka fram vilken pryl som helst från packningen inom 30 sekunder med det systemet jag har på packningen.
 
Men de gör ju inte att vikten av dem blir noll. Tar man bort dem blir säcken lättare.

När jag jämför ryggsäckar så är det rätt upppenbart att ju fler remmar och spännen säcken har desto tyngre blir den.

Både lätta och tunga säckar finns ju i avskalade varianter utan fickor och remmar samt med många fickor, hällor, remmar och elastiska band, så man kan få en säck som passar ens personliga preferenser till lätt vikt också.

Dessutom får man addera bra många remmar och band innan en säck under kilot passerar vikten på en säck på över tre kilo.

Så är det nog heller ingen, oavsett packvikt och ryggsäcksstorlek som har som mål att ha mycket ting på utsidan, men däremot att få packningen så smidig som möjligt och funktionell som möjligt, vilket för mig bland annat innebär att inte blanda torra och blöta saker samt att kunna få tag i prylar som behövs under turen utan att behöva gräva runt i hela säcken för att finna saker.

Så packvolym har nog väldigt lite med antal fastspända saker på utsidan av säcken att göra och mer med packteknik och filosofi.
 
Verkar finnas minst tre ryggsäcksfalanger. Lättpackning: Riktigt liten och lätt utrustning optimerad att passa ihop multifunktionellt och nedstoppad i minsta och lättast möjliga ryggsäck. Semilätt: ryggsäck kring 60 liter, medvetna val för att hålla nere vikt och volym men inte specialanpassad till varandra och utrymme för vissa specialval av extra stort, bekvämt eller dylikt. Intressepackning: fortfarande medvetna val men vissa av dem kan medge stort tält, skrymmande matlagning etc. Storsäcken medger oxo plats för ordentligt med specialutrustning för jakt, fiske, foto, klättring you name it.

Själv är jag oftast semilätt även på fisketurer men har en 85 l säck när jag inte vill neka mig nån bekvämlighet eller färskmat och bära största tältet. Baslägertur med barnen och frun på fiske kan om distansen bara är nån mil innebära nypotatis, en läsk till barnen och några burkar bayerskt till föräldrarna. För mig innebär 85 liter så stor volym att jag kan lasta mig nästan fördärvad. Har därför med fascination sett några jättesäckar här. Skulle verkligen vilja se i verkligheten. Att jag blir semipackare som minst beror på att mina saker blir ett axplock ur garaget beroende på humör och att det mesta är köpt med annat focus än minst och lättast. Så när jag går med riktigt lätt packning är det för att jag lämnat det mesta hemma och tänkt att det får gå ändå.

Kul med så många svar på min post även om jag måste säga att vissa ibland verkar bli heta kring sin egen sanning. Fast det är ju förstås åxå charmen med forumdiskussioner.

Bosse
 
Regnbyxor: jag vill som sagt inte ha blöta (och kanske skitiga) regnkläder inne i säcken, och jag vill snabbt kunna ta fram dem igen utan att öppna ryggsäcken. Deras fasta plats, liksom ryggsäcksregnskyddets, är i topplockets ytterficka,men är det tät växling mellan regn/icke regn, får de ligga i en sidoficka som jag kommer åt utan att ta av ryggsäcken.
Jacka: invikt i sin egen ficka och fastklippt på höftbältet. Anledning se ovan, men eftersom den även utgör rast- och vindplagg vill jag ha den ännu mer lättillgänglig. Blåser det mycket och jag t ex gör en kamvandring med täta växlingar mellan iskall vind- och solstekt läsida, kryper jag bara i/ur ärmarna och tar på resp. rullar ner jackan kring midjan - bägge utan att ens öppna höftbältet.
Även på min 60-liters ryggsäck så ligger regnställ i topplockets ficka. MEN på höstturer har jag oftast en mycket rejälare jacka, den får helt enkelt inte plats i topplocket ens ensam. Än mindre tillsammans med några byxor. Men om jag bara har mitt Packaway så får både jacka och byxor plats i topplocket tillsammans med arbetshandskarna (som brukar behövas när man är ute med scouterna).

Tjocktröja: på bara vid mycket kall morgon (och/eller en som börjar med utförsbacke). Efter ca en kvart förpassad under topplocket, redo att tas fram så fort jag rastar. Vid (ovanligt) behov av täta av/påtagningar -- samma modell som för jacka.
Även jag har tröjan under topplocket, men inte liggande löst utan inuti huvudfackets snölås.

Men är det hösttur så jag har även min jacka där, eftersom den som nämnts ovan inte får plats i topplockets ficka.

Vattenflaskor har jag alltid sitter på ryggsäckens axelremmar, så de är inte nerpackade. Eventuellt vandringsgodis ligger i ryggsäckens sidofickor. Där ligger också kniv, förbandssaker, pannlampa och lite såna grejer.

Det jag har i huvudfacket är: Sovsäck, extrakläder, förstärkningskläder (ex. om jag startar dagtid så kanske jag har underställ som jag tar på mig till kvällen, är man ute med scouterna funkar det inte att krypa ner i sovsäcken om det blir kallt eftersom det är aktiviteter som ska genomföras oavsett väder), matsaker, kök, mat, tält och sen en påse med saker som power pack till mobilen, anteckningsmaterial och liknande. Necessären ligger i topplockets innerfack (regnkläderna i topplockets ytterfack). Liggunderlaget sitter ovanpå topplocket (och under dess remmar sitter oftast disktrasa och diskhandduk på tork).

Så om jag nu skulle ha en mindre säck, vilka saker ska jag hänga utanpå? Sovsäcken? Extrakläderna? Köket?
 
(...) Så om jag nu skulle ha en mindre säck, vilka saker ska jag hänga utanpå? Sovsäcken? Extrakläderna? Köket?
Men varför i all sin dar skulle du sträva efter det, om du redan funnit bra placeringar för allt du vill ha utanför huvudfacket, och din återstående lastvolym passar din ryggsäcksvolym?

Du är ju inte alls det "fall" TS tar upp. Han förundrar sig ju i stället över "trenden" att som nybörjare köpa en i förhållande till den personliga packningen för liten ryggsäck, och sedan bli tvungen att efterhandsanpassa utrustningen, offra bekvämligheten och/eller hänga för många/fel saker utanpå, bara för att de inte får plats.

Jag kan inte se, att just vi två tänker så väldigt annorlunda när vi packar. Jag har kanske ett par färre och några få mindre bulkiga prylar, som sammanlagt gett en något mindre totalvolym, men förutom - ibland - tältet, är det ungefär samma saker vi vill ha i resp. utanför huvudfacket.
Enda övriga skillnaden som jag kan se, är att jag oavsett årstid har med samma tunna regn/skaljacka, som därmed får plats på mitt höftbälte, och att jag aldrig känt behovet att vara utan mitt tunna ullunderställ under dagen. Alltså två saker mindre, som jag vill kunna stuva ner i/ta fram ur säcken under förflyttning.

Vattenflaska har jag precis som du på axelremmen, kameran antingen på den andra eller i höftbältet.
I topplockets ytterficka som sagt regnbyxor, ryggsäcksregnskydd, två zippåsar med sjukvårds- resp. lagningssaker, samt nödbivacksäck och pannlampa.

I "nattpåsen" längst nere i huvudfacket finns också ungefär samma saker som hos dig: sovsäck, tvål/tandborste etc, sov/förstärkningsunderställ, sov/ombytesstrumpor samt ett par dito underbyxor. Men inget av detta behöver ju tas fram innan man slagit läger.

Tjocktröjan under locket sitter f ö redigt fast i klätterrepsfästet ;)
 
Så om jag nu skulle ha en mindre säck, vilka saker ska jag hänga utanpå? Sovsäcken? Extrakläderna? Köket?

Om du ska ha en mindre säck så ska du inte ha samma packvolym utan mindre sovsäck, slimmat kök, minimalistiska extrakläder, kompakt packad och lagad mat mm.
Som en "biverkan" av denna volymminskningen på utrustningen kommer det helt säkert också att minska på packvikten.

De flesta går väl dock andra vägen, skaffar lättare utrustning och vill därefter ha en mindre säck.

Diskussionerna här bygger väl på "det går", inte "alla måste".
När jag säger att det går att ha en lätt packning för en vecka i mindre än 40L säck eller att det går att ha saker på utsidan av säcken utan att det blir svajigt så är det något väldigt väsensskilt från att alla måste ha en säck på under 40L och med ting fästa utanför huvudfacket.

"Det går" är också väldigt väsensskilt från "det går inte".
Jag blir väldigt provocerad vid påståenden av typen det går inte att ha en 10 kg packning på en veckotur i fjällen, vilket går helt fint, både med tanke på säkerhet och komfort. (Detta sista är en allmän iakttagelse, kan inte påminna mig om att nermander någon gång haft ett sådant kategoriskt påstående.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
estetdrägg Varifrån kommer alla dessa baybybärstolar??? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.