Varifrån kommer pytteryggsäckstrenden?

Så jävla giftig är den inte..haha

Men den har kapacitet om det behövs , på bilden är den inte expanderad bakåt utan komprimerad i djupled och byggd på höjd istället.35Liters dagstursryggsäcken är topplock.
En ryggsäck som går bakåt mycket är värdelös och bära men på höjden är ok.

Jag kan skicka nästan dubbelt så mycket som på bilden om jag lossar kompressionen max.
Sedan två benmonterade fickor på a 5kg - vips volymen av nästan ett badkar - och ja - det är fullt möjligt att gå med detta trots totalvikt på ryggsäck på 32kg + frontfickor 3kg och 5kg på varje höft/ben.

Så gör man dock inte normalt , dock är 20-30kg inga problem
 

Bilagor

  • 2014-11-10 06.23.50.jpg
    2014-11-10 06.23.50.jpg
    22.8 KB · Visningar: 462
Nåt som du verkar helt försumma i din lång utläggning där är det som jag ser som största problemet med grejer på utsidan: Det blir instabilt. Grejerna på utsidan sitter sällan fast ordentligt så allting svajar. Jag trivs inte alls när packningen svajar (och jag inbillar mig också att när grejerna svajar så är det lättare att de skakar loss).

Om det svajar eller inte beror på hur man säkrar tingen på utsidan av säcken. Jag har aldrig haft problem med det.
Saker som glider runt inuti säcken upplever jag som värre.
På det värsta har jag ändå haft 2 tält samt en mängd andra saker spända fast på utsidan av en 65L ryggsäck, den vägde närmare 40 kg.
Lyckligtvis var det bara 3 dagar, med lite minskande packning under tiden.
 
Det kanske bara handlar om hur bra man är på att packa, jag vet bara att av alla de som jag ser som har saker utanpå säcken (och eftersom jag är scouledare så ser jag rätt många med ryggsäck, inte bara egna scouter utan även andra scouter) så är det saker som dinglar. Det är möjligt att det går att lösa med fler remmar och bättre fästen, men remmar och remfästen väger mer än vad tyget i en större säck väger.

Bland "mina egna" scouter så är det största problemet för liten ryggsäck, vi ledare är nästan alltid tvungna att hjälpa dem att packa om vettigare (och vettigare innebär då normalt att försöka få ner mer saker I säcken än att ha dem hängande utanpå).

Jag brukar säga att jag tycker att ryggsäcken ska sitta som en stabil stock på ryggen.
 
Men fickor är ju inte "utanpå". Jag har aldrig menat att man ska ha en säck med bara ett enda stort jättefack.

Isåfall är det bara madrassen jag bär utanpå (även om jag tidvis fäst den på samma sätt som tältet) - dock skulle nog de flesta säga att tältet är utanpå eftersom det är anbragt väl synligt på sidan av säcken. Alltnog, det är, åtminstone på fältet, en ytterst stabil placering.
 
Om det svajar eller inte beror på hur man säkrar tingen på utsidan av säcken. Jag har aldrig haft problem med det.
Saker som glider runt inuti säcken upplever jag som värre.
På det värsta har jag ändå haft 2 tält samt en mängd andra saker spända fast på utsidan av en 65L ryggsäck, den vägde närmare 40 kg.
Lyckligtvis var det bara 3 dagar, med lite minskande packning under tiden.

Säkringen är bara en sak. Det man gör, och vad som också bidrar till ett svaj, är att man flyttar tyngdpunkten. Ryggsäckar (framför allt anatomiska) är inte gjorda/kompenserade för den typen av belastning - minskar bärkomforten. En ryggsäck med ram, där bärsystem och säck saknar en direktkontakt, blir stabilare och styvare för denna typ av belastning. Men även för dessa är en flytt av tyngpunkten något negativt, särskilt bakåt.
 
Det kanske bara handlar om hur bra man är på att packa, jag vet bara att av alla de som jag ser som har saker utanpå säcken (och eftersom jag är scouledare så ser jag rätt många med ryggsäck, inte bara egna scouter utan även andra scouter) så är det saker som dinglar. Det är möjligt att det går att lösa med fler remmar och bättre fästen, men remmar och remfästen väger mer än vad tyget i en större säck väger.

Bland "mina egna" scouter så är det största problemet för liten ryggsäck, vi ledare är nästan alltid tvungna att hjälpa dem att packa om vettigare (och vettigare innebär då normalt att försöka få ner mer saker I säcken än att ha dem hängande utanpå).

Jag brukar säga att jag tycker att ryggsäcken ska sitta som en stabil stock på ryggen.

De extra remmarna jag köpt till topplocket - och ännu inte använt - väger c:a 20 gram. Allt annat, fyra meshfickor, två par hällor hällor, snörningar i sidorna och botten, är fixt och färdigt på säcken när den levereras
.
Faktum är att 60 liter tycks vara en maxgräns för verkligt lätta konstruktioner - jag har letat lite på större säckar, säg 70 l, och det blir genast 1 kg mer eller så.
 
Allt annat, fyra meshfickor, två par hällor hällor, snörningar i sidorna och botten, är fixt och färdigt på säcken när den levereras

Men de gör ju inte att vikten av dem blir noll. Tar man bort dem blir säcken lättare.

När jag jämför ryggsäckar så är det rätt upppenbart att ju fler remmar och spännen säcken har desto tyngre blir den.
 
Om det svajar eller inte beror på hur man säkrar tingen på utsidan av säcken. Jag har aldrig haft problem med det.
Saker som glider runt inuti säcken upplever jag som värre. (...)
Jag har exakt samma erfarenhet, i bägge avseendena.
(...) även för dessa är en flytt av tyngdpunkten något negativt, särskilt bakåt.
Håller med, men precis som med "svajning" (se ovan), så upplever jag att viktfördelningen är lättare att styra, om huvudfacket är välfyllt, i stället för (kraftigt) överdimensionerat.
Min senaste packning - med tält, liggunderlägg mm utanpå - gick ledigt ner i flygbolagets kontrollbox för handbagage, djup 23 cm. Det hade jag inte kunnat åstadkomma med tältet i huvudfacket - helheten hade blivit "rundare" och tyngdpunkten därmed flyttad längre bort från ryggen.
(...) Det är möjligt att det går att lösa med fler remmar och bättre fästen, men remmar och remfästen väger mer än vad tyget i en större säck väger. (...)
Men hallå - vi diskuterar ju inte vikt, utan volym ;)

Mer seriöst - faktiskt ett bra exempel på att målsättningarna vikt- resp. volymreducering kan stå i konflikt med varandra. P g a alla de praktiska fördelar jag försökt beskriva, väljer jag gladeligen den lilla extravikten av ett bra komprimerings- och fastsättningssystem framför ett "generöst" huvudfack utan dylika.
En stor ryggsäck gör ju dessutom inte, att man kan skippa komprimeringsremmar - snarast tvärtom. Man vill ju ha en stabil och väl fördelad last, även när maten är uppäten ;)
 
Men tråden handlar väl inte om storleken på huvudfacket? Jag har aldrig förordat en "för stor" säck. Som jag skrev i en tidigare kommentar: Ryggsäcken ska sitta som en stock på ryggen.

Det innebär såklart att det ska gå att tajta åt säcken. Går säcken att tajta åt så går den också att expandera, så att om vädret blir varmare så kan man stoppa ner en del av kläderna som man hade på sig från början (istället för att behöva hänga dem utanpå). Ponera att man påbörjar en tidig höstvandring en morgon när det är 4 plusgrader och duggregn. Framåt eftermiddagen har det spruckit upp, solen skiner och det är 15 grader varmt. Var ska man göra av alla de extra kläder man hade på sig på morgonen? Hänga dem utanpå? Vad har hänt med det här hånfulla "man känner igen scouter på att de har hälften av grejerna hänger utanpå"? :)
 
Ponera att man påbörjar en tidig höstvandring en morgon när det är 4 plusgrader och duggregn. Framåt eftermiddagen har det spruckit upp, solen skiner och det är 15 grader varmt. Var ska man göra av alla de extra kläder man hade på sig på morgonen? Hänga dem utanpå? Vad har hänt med det här hånfulla "man känner igen scouter på att de har hälften av grejerna hänger utanpå"? :)

Många mindre/lättare ryggor nu för tiden har ju väldigt stora fickor på utsidan för just den här sortens prylar. Tycker det är otroligt smidigt att ha stora meshfickor med plats för det mesta jag kan tänkas behöva under dagen istället för att behöva gräva i huvudfacket. Så kan jag tex ha köket längst upp i huvudfacket, regnställ, förstärkningsjdunjacka, mössa och handskar och lite annat smått och gott i stora meshfickan backtill (vissa saker då i vattentät påse).

Har hitills inte hittat en bättre lösning som uppmuntrar till att faktiska orka ta fram och använda varmare kläder vid kortare raster eller skurar. Dessutom blir det mindre grävande i packningen som jag upplever ökar risken för sämre och sämre viktfördelning under dagens gång.

Tror i och för sig att du mer menar saker som hänger och liksom dinglar lite hur som helst. De flesta som kör mindre packning har nog koll på sina grejer och har dem fastsurrade så de sitter minst lika stabilt som de skulle gjort inuti ryggan. Bara att man slipper ha blöta regnstället huller om buller med maten och sovsäcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
estetdrägg Varifrån kommer alla dessa baybybärstolar??? Utrustning allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.