Hjälp att välja kniv.

Jag tycker iaf att det är surt att man prioriterar möjligheten att borra med en kniv istället för att skära.
Men döma av bilderna så gör man ju inte det. Dessutom betyder det iinte att en kniv blir sämre på att skära bara för att man placerar spetsen i den tänkta mittlinjen ;). Det ena utesluter således inte det andra.

~Paul~
 
Hejsan, jag är är ny på forumet men inte ny i diskussionerna. Jag brukar hålla mig ifrån diskussioner på webben men kunde inte låta bli den här gången. Tänkte att jag kan tillföra lite då Casström är mitt företag och det är jag som designat knivarna. Hoppas det är OK :)
Först vill jag bara säga att jag tycker att forumet är mycket bra och och att diskussionerna som förs skapar ökad kunskaperna om knivar och mycket annat.
Det är ju så att olika knivar har olika styrkor och svagheter och olika personer har olika prioriteringar och smak vilket i min värld betyder att ingen kniv passar alla. Det jag försökt göra med andra generationens SFK No.10 är att ta en samlad bild av den feedback jag fått på version 1 och någonstans landa i en kompromiss som bör funka för de flesta som vill ha en bra Bushcraft kniv.
Spetsen är lägre för att minska kurvan på eggen. Ni ser att hela eggen på bladet är rakare och fördelen med denna typ av egg är att man vid träarbete kan kontrollera snitten bättre. Stor böj är fördelaktigt när man tillexempel skall flå en älg men inte vid täljning då kniven har en tendens att accelerera vid böjen. Det är därför de flest rena täljknivarna är nästan helt raka.
Mvh/David
 
Hejsan, jag är är ny på forumet men inte ny i diskussionerna. Jag brukar hålla mig ifrån diskussioner på webben men kunde inte låta bli den här gången. Tänkte att jag kan tillföra lite då Casström är mitt företag och det är jag som designat knivarna. Hoppas det är OK :)
Först vill jag bara säga att jag tycker att forumet är mycket bra och och att diskussionerna som förs skapar ökad kunskaperna om knivar och mycket annat.
Det är ju så att olika knivar har olika styrkor och svagheter och olika personer har olika prioriteringar och smak vilket i min värld betyder att ingen kniv passar alla. Det jag försökt göra med andra generationens SFK No.10 är att ta en samlad bild av den feedback jag fått på version 1 och någonstans landa i en kompromiss som bör funka för de flesta som vill ha en bra Bushcraft kniv.
Spetsen är lägre för att minska kurvan på eggen. Ni ser att hela eggen på bladet är rakare och fördelen med denna typ av egg är att man vid träarbete kan kontrollera snitten bättre. Stor böj är fördelaktigt när man tillexempel skall flå en älg men inte vid täljning då kniven har en tendens att accelerera vid böjen. Det är därför de flest rena täljknivarna är nästan helt raka.
Mvh/David
Hej David! Kul att "se" dig här. Håller med om dina iakttagelser och åsikter. Den kommande kniven ser spännande ut! Gissa vem som kommer att sända ett mail till dig :).

~Paul~
 
Svartfot;669129 [URL="http://www.jaktkit.com/jaktknivar/48-jaktknivar-jaktkniv-knv2.html" sa:
Taktisk Jaktkniv Knv2[/URL]

P.s. Om någon mot alla odds lyckas bryta av en Knv2 eller dess spets - det har inte hänt än - så får man självklart en ny!



jaktknivar-jaktkniv-knv2.jpg
Med risk för att vara elak, jag har sett såna tidigare och dom kommer från ett företag i Boden....
Stöld!!

//Per
 
*** OBS! VI ÄR KNIVTILLVERKARE OCH PARTISKA SÅ TA DETTA MED EN NYPA SALT! ***

Vi tycker att det är jättetrevligt att även tillverkare har getts möjlighet att ge sin syn på sina produkter i denna tråd.

Halaj!

Det är skillnad på att, för en tillverkare, grossist, butik, whatever, att gå in i en tråd och diskutera sina produkter, och att gå in och göra reklam för dem.
Det förstnämnda är ok, tycker jag, det sistnämnda är det inte. Ditt inlägg tillhör det sistnämnda.

Sen är jag lite nyfiken på ditt nick. Refererar det till en indianstam i nordamerika, eller till strejkbrytare i början på 1900-talet?

//T
 
Kniv till ny jägare

Hej

Min bror ska börja jaga, tänkte köpa en kniv till honom när han fyller år. Någon som har några förslag? Fastbladare, ska funka som jakt/skogskniv och kosta max 700-1000kr.

//M
 
Köp svenskt såklart! Fällkniven F1 fungerar till allt. Kanske det närmaste perfekt man kan komma, om man vill ha en enda kniv i skogen...
 
Ja nåt svenskt hade varit kul. Har kikat lite på EKA nordic H8 och W11. Fällkniven F1 är nog inte dum den heller, men känns lite dyr.

Går att få för ca 1200, värt de extra hundralapparna. Har w11 oxå, riktigt bra men jag föredrar fällkniven. H8 har jag inte känt på.

...annars så brukar jag ha Helle Nying i bältet rätt ofta, väldigt stabil och kapabel liten rackare. Framförallt ger den ett rätt beskedligt intryck, inget som skrämmer tanterna på ICA :)
 
Många bra förslag. Jag vill dessutom komplettera listan med Bonaj JR. Ligger prismässigt rätt och har en för jakt utmärkt bladform. Enda nackdelen som jag ser det är att parerskyddet sticker lite för långt ut på fingersidan. Det går förstås att åtgärda om man skulle vilja jobba sig.







Kniven är svensktillverkad i Sandvik 12C27 och jakarandagrepp.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
Adelanteeee Välja första hjälpen kit - lifesystems Utrustning allmänt 38
Vtvdjgsaga90 Välja bli större och starkare Utrustning allmänt 21
Shamrock Om du bara fick välja en tillverkare? Utrustning allmänt 27

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...