Hjälp att välja kniv.

Jo, jag vet hur man håller en kniv, och urtaget för pekfingret på undersidan begränsar greppet.


Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Begränsar? Tycker nog snarast att det utökar greppmöjligheterna. När man ska sticka med kniven känns det lite bra med någon form av parerskydd/antiglid. När man täljer kommer kraften uppifrån närmast eggen kombinerat med en moment kompensation i motgående riktning längst bak på skaftet. Ska man sen rotera kniven läns sin axel krävs bara att höjden( eller bredden ) är tillräckligt stor någonstans på handaget. Även om man vänder på kniven så kommer krafterna på samma ställen. Så jag ser nog inte vari begränsningen ligger.
Kjell
 
Paul du missar att ricasson stjäl moment, klart som korvspad!
Du vet ju att jag brukar vara allergisk mot ricassoer. Men pga den övriga geometrin så är det ingen fara för momentbortfall i det aktuella fallet. Tro mig, jag har exakt den här modellen i min låda och har testat den intensivt det senaste året.

~Paul~
 
Jo, jag vet hur man håller en kniv, och urtaget för pekfingret på undersidan begränsar greppet.


Skickat från min LT25i via Tapatalk 2
Det tycker jag inte det gör i samband med praktiskt arbete. Både omvänt grepp och vanligt grepp är säkert. Urtaget är alldeles för diskret för att riktigt vara i vägen eller på annat sätt vara obekvämt.

Helt klart har man designat bladet med tanke på traditionella skär med högsta möjliga kraft i åtanke. Man har också tänkt på det där med att spänta ved i och med att slipfasen går precis utanför den förlängda linjen med handtaget. Några gamla bilder på kniven:







~Paul~
 
Varför gå över ån för vatten. Gå till närmsta bygg/järnhandel eller till Clas Ohlson och köp en Mora Robust. Visst det finns andra knivar från Mora i 3,2mm blad men jag tycker att dom tillför inget speciellt. Brukar propsa på Mora Robust eller Mora 511 när folk brukar vad dom ska köpa för kniv.

Medger att mina knivtips, även mitt tidigare tips på en EnZo trapper var i kolstål. Men det det är inga problem, skyddar mina kolstål med armens hudsalva.:)
 
Casström No 10 är en fantastiskt bra kniv. Jag har ägt min länge och använt den väldigt mycket. Håller helt och hållet med Paul i resonemanget kring ricasson. Den orsakar inget som helst momentbortfall på den här kniven. Jag var själv skeptisk först till den här kniven på grund av ricasson men det försvann väldigt snabbt när jag väl provade den. Jag har många "bushcraftknivar" och Casström är helt klart min favorit.
 
Varför gå över ån för vatten. Gå till närmsta bygg/järnhandel eller till Clas Ohlson och köp en Mora Robust. Visst det finns andra knivar från Mora i 3,2mm blad men jag tycker att dom tillför inget speciellt. Brukar propsa på Mora Robust eller Mora 511 när folk brukar vad dom ska köpa för kniv.

Medger att mina knivtips, även mitt tidigare tips på en EnZo trapper var i kolstål. Men det det är inga problem, skyddar mina kolstål med armens hudsalva.:)

Mora Robust är också en favorit. Casströmen är bara roligare att använda tycker jag och då är det för mig i alla fall värt den extra kostnaden. Den känns liksom också lite "personligare" än Robusten. Det får vara hur praktiskt det vill med plastskaft och plastslida... Det är lite tråkigt tycker jag.

När mina vänner/bekanta frågar mig om råd inför knivköp så brukar jag utgå ifrån deras personlighet. Till dom som bara vill ha ett verktyg som fungerar bra brukar jag alltid rekommendera Mora Robust. Utifrån trådstartarens ursprungliga inlägg så tolkar jag det som att han vill han något som är lite mer än ett verktyg. :)
 
Kan verkligen rekommendera Enzo Trapper! Byggde en utifrån byggsats från Brisa (01-stål). Kul och rätt lätt. Blev över förväntan och lite billigare än att köpa färdigbyggd. Köpte en med sidor i masurjörk som jag betsade med intensivblå bets, vilket gav en turkos/brunflammig yta. Sedan oljad och vaxpolerad med trissa. Fantastisk att arbeta med och är lättslipad.

Kombinerar denna på hajk o dyl med en Mora av den där gamla sorten med teak-handtag och mässingknopp som har laminerat stål - för mathantering (ingen kniv jag någonsin haft blir lika vass) och en TOPS Iraq-Jac för allt det där som man egentligen inte skall använda en kniv till (som att låna ut till scouter :)) Den sista är väl kanske lite nördigt att ha men den är faktiskt riktigt bra till att spänta stickor med och annat sådant där man annars skulle vara rädd för att knäcka eggen.
 
Ni som har erfarenhet av Casströmaren...

Vilket bladstål valde ni och till vilket användningsområde? Såg att den fanns i både rostfritt och kolstål....

Jag tycker det är svårt att välja. Mitt användningsområde är ganska varierat. Kanske kan kallas "allmänt friluftsliv".
 
Ni som har erfarenhet av Casströmaren...

Vilket bladstål valde ni och till vilket användningsområde? Såg att den fanns i både rostfritt och kolstål....

Jag tycker det är svårt att välja. Mitt användningsområde är ganska varierat. Kanske kan kallas "allmänt friluftsliv".
Det rör sig om en s k bushcraftkniv. En kniv av den här designen används oftast i samband med diverse tälj- och späntningsarbeten, samt att skära i snören, rep och eventuellt tyg.

Både Böhler K720 och Sandvik 12C27 klarar den här typen av uppgifter med tanke på bladets form och tjocklek. 12C27 är förstås slitstarkare medan Böhler K720 är slagsegare men rostar lätt och kräver en del skötsel/omsorg. Det betyder att man bör tänka igenom vilka arbetsuppgifter man sysslar med mest därute.

Själv valde jag Böhler K720-varianten eftersom jag inte använder kniven till mycket annat än "träarbeten". Till fiske och jakt har jag andra knivar.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
Adelanteeee Välja första hjälpen kit - lifesystems Utrustning allmänt 38
Vtvdjgsaga90 Välja bli större och starkare Utrustning allmänt 21
Shamrock Om du bara fick välja en tillverkare? Utrustning allmänt 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.