Hjälp att välja kniv.

Har tittat på a10, jag vill att den ska funka då jag tycker hantaget ser skönare ut än w11s. och så är dom ju båda snygga.

Men den w11 med skandinavisk slipning jag har testat var tung att tälja med. Ett alternati skulle ju vara att slipa bort sekundär eggen och få lite spetsigare egg och en san scandi. Men det kräver att jag skafar mej en ny sten då jag inte har nån grov nog för att orka med ett så stort jobb.
 
Jo den verkar intresant. Men lite stort blad och så tycker jag reflexfritt blad är fånigt på knivar som inte ska användas som vapen vilket min inte ska.
 
Fällkniven S1!!

Förutom en jävulst go kniv så har dom bra service. I Sverige såklart!
Råkade bryta av 5 mm av spetsen efter lite onödigt mycket böjande i en stubbe som skulle splittas. Mejlade dom och frågade om det går på garantin. Det gjorde det ju visserligen inte nu ,men däremot så slipade dom upp den till nyskick för 100 spänn plus frakt. Totalt runt 250 kr.
Sånt tycker jag är viktigt! Att om ens prylar strular kan man få hjälp fort utan en massa krångel.

Den blev som ny!!!

Går inte att se att den är en aningens kortare om man inte mäter mot en annan.

Kanske inte jättebra reklam för att den gick av men är man stark som helvete går allt :)

Hur som helst är det en REJÄL kniv med bra service!
 
Om spetsen gick av på min S1 när jag bände i en stubbe och jag inte fick en ny, då hade jag fanimej dragit det i domstol. Den saken är fanimej 100% säker.
 
Jo jag var ganska arg!

Fläsk och godis flög all världens jävla väg!

Ville gärna ha det på garanti då den borde tåla det men jag vet ju om att jag bände ganska hårt...tyvärr..och sen ytterligare lite bankande....hur som så va servicen snabb och den blev som ny....inte alla som godtar det ändå skulle jag tro... prova å skicka en avbruten kniv över halva världen för en reklamation...orka liksom :)

Det här gick på några dagar...
 
Det kunde ju åtminstone ha hyfs nog att inte ta betalt på fällkniven kan jag tycka. En del skäms inte alls tydligen. Sånt brukar ju straffa sig i sociala medier när det väl kommer till kritan. Jag är alltid så förvånad över hur klantigt företag som dessa hanterar sånt här. PR betyder allt i dessa dagar, och ärligt talat, hur många reklamationer kan ett knivföretag få in på ett år?

Att svärta ner sig för en sån sak kan jag tycka vara fullständigt obegripligt.
 
Vet inte om jag tycker att bändande, brytande och hamrande som leder till ett spetsbrott borde täckas av deras garanti. Låter som ett handhavandefell. Att med förnuft och omsorg spänta ved med kniv är en sak, men våra förväntningar på en kniv bör inte gå till överdrift.
 
Bryter man av en kniv så använder man den fel ;)
Ska man börja böka med en stubbe så bör man minst ha en yxa eller såg,
Själv så använder jag kniven att tälja med ska jag göra några andra saker så har jag med mig min lilla såg. ska man vara i en svensk skog så är är typ morakniv bäst då denna form kan man göra allt men den är inte bäst på något.
Det som är tråkigt med mora knivarna i dag är att det är en liten micro egg som gör att de inte täljer så bra, den nya buschcraft seriens handtag är inte bra då man lättare blir trött i handen. Har man ett tjockare blad så går det sämre att tälja och ta ner stora träd om man nu har behov av det ;)
Rekomenderar mora 711 fanns på biltema sist jag handlade en men det var många år sedan
 
Jag köpte en Casström No.10 i O2 stål och ek i skaftet i våras. Har använt den under hela sommaren utan några problem. Den har klarat allt från att spetsa grillpinnar, bonkas på för att klyva ved, rensa fisk och vanligt läger karvande + matlagning.

Men med tanke på att det inte är rostfritt stål i den så har jag skött bladet lite mer än jag brukar göra, och inga rostmärken än...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
Adelanteeee Välja första hjälpen kit - lifesystems Utrustning allmänt 38
Vtvdjgsaga90 Välja bli större och starkare Utrustning allmänt 21
Shamrock Om du bara fick välja en tillverkare? Utrustning allmänt 27

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...