Billigt och lätt, går det?

Då missförstod jag lite.
Jag har lyxen att vara väldigt varm sovare, jag brukar få ta på understället omkring säckens extremtemp, och går det fint att sova 5-6 grader kallare ändå.
Sommaren brukar vara tiden som ger mig problem..

Jag är också varm sovare och det är därför jag vågar mig på att använda en WM Highlite (+2) även om jag tror att det kan bli några minusgrader. Jag har med mig underställ och strumpor att sova i ifall det skulle behövas - det gjorde det den här gången. Jag vet inte hur kallt det var, men vatten frös, så det måste ha varit under nollstrecket. Reactorn gjorde att jag inte längre frös och den vägde 270g. Ett antal inlägg här har hävdat att Reactorn inte borde funka vilket jag här vill motsäga.

Jag påstår att Reactorn är ett lättare alternativ till en extra uppsättning underställ och strumpor... Troligtvis är den också billigare...
 
Ett antal inlägg här har hävdat att Reactorn inte borde funka vilket jag här vill motsäga.

Det är väl ingen som skrivit att den inte borde funka? Däremot har det ifrågasatts om den verkligen ger så mycket som 8 grader extra. I så fall skulle man ju kunna göra en säck av tre stycken Reactor och för 810 g får nåt som borde klara några minusgrader?
 
Jag är också varm sovare och det är därför jag vågar mig på att använda en WM Highlite (+2) även om jag tror att det kan bli några minusgrader. Jag har med mig underställ och strumpor att sova i ifall det skulle behövas - det gjorde det den här gången. Jag vet inte hur kallt det var, men vatten frös, så det måste ha varit under nollstrecket. Reactorn gjorde att jag inte längre frös och den vägde 270g. Ett antal inlägg här har hävdat att Reactorn inte borde funka vilket jag här vill motsäga.

Jag påstår att Reactorn är ett lättare alternativ till en extra uppsättning underställ och strumpor... Troligtvis är den också billigare...

Att den värmer är väl ingen tvekan om, men jag tror som sagt att det ska till optimala förhållanden för att den ska värma 8 grader.
Det var ju synd att du inte hade med termometer för diskussionens skull. Var det -6 hade ju saken varit klar, var det -2 är det inte konstigt att du var varm med understället på.

Jag lämnar till vår presumtiva nybörjare att avgöra vilket som passar bäst för den personen. Alternativen är väl Thermoliten eller liknande billig liner, satsa på en något varmare sovsäck eller ta med ett extra underställ.
För MIG blir det understället + evt annat från säcken, vilket jag inte vill påstå är rätt eller fel, men mitt sätt.
 
Att den värmer är väl ingen tvekan om, men jag tror som sagt att det ska till optimala förhållanden för att den ska värma 8 grader.

Jag har svårt att tänka mig att jag skulle gå från att huttra till att svettas på några enstaka graders ökning...

Det var ju synd att du inte hade med termometer för diskussionens skull. Var det -6 hade ju saken varit klar, var det -2 är det inte konstigt att du var varm med understället på.

Visst, men det var lika synd att jag inte hade med mig ett extra underställ för jämförelsens skull eftersom jag redan tagit på mig det underställ jag hade...

Jag lämnar till vår presumtiva nybörjare att avgöra vilket som passar bäst för den personen. Alternativen är väl Thermoliten eller liknande billig liner, satsa på en något varmare sovsäck eller ta med ett extra underställ.

Där håller jag med dig att det är upp till den som ska ut att bestämma vad som ska med, men jag förstår inte vad du menar med extra underställ. Menar du alltså att alternativet är att ha med sig två par underställ?

För MIG blir det understället + evt annat från säcken, vilket jag inte vill påstå är rätt eller fel, men mitt sätt.

Nu var allt i klädväg redan använt och jag tror inte att sporken hade gjort varken till eller från... Om jag förstår dig rätt förordar du alltså att man ska ha med sig två underställ för att höja temperaturen i säcken istället för att ha en lättare och billigare liner?

Om du inte läser vad jag skriver utan bara ventilerar åsikter vore jag tacksam om du kunde meddela mig det - då slipper jag försöka få dig att förstå att det funkade, blev billigare och var lättare än många andra alternativ...
 
Jag har svårt att tänka mig att jag skulle gå från att huttra till att svettas på några enstaka graders ökning...



Visst, men det var lika synd att jag inte hade med mig ett extra underställ för jämförelsens skull eftersom jag redan tagit på mig det underställ jag hade...



Där håller jag med dig att det är upp till den som ska ut att bestämma vad som ska med, men jag förstår inte vad du menar med extra underställ. Menar du alltså att alternativet är att ha med sig två par underställ?



Nu var allt i klädväg redan använt och jag tror inte att sporken hade gjort varken till eller från... Om jag förstår dig rätt förordar du alltså att man ska ha med sig två underställ för att höja temperaturen i säcken istället för att ha en lättare och billigare liner?

Om du inte läser vad jag skriver utan bara ventilerar åsikter vore jag tacksam om du kunde meddela mig det - då slipper jag försöka få dig att förstå att det funkade, blev billigare och var lättare än många andra alternativ...

Om du läser vad jag skrivit ordentligt så hoppas jag du kan se att jag inte på något sätt dömer ut Thermaliten, jag tror bara att den inte värmer 8 extra grader under alla förhållanden.
Jag har förstått och håller med om att det är ett bra alternativ, men det är inte det enda alternativet.
Antagligen kan flera alternativ finnas ut, men de snabba lösningar som jag alltså fann på är alltså.
Thermalite: Den eller andra, liknande liners är ett bra och billigt sätt att öka prestandan i säcken med ett antal grader.
Extra underställ: I stället för sovsäcksliner tas ett extra underställ, alltså 2 underställ med. Det ger extra värme på natten vid behov, samt underlättar speciellt för en nybörjare i fjällen att alltid ha tillgång till ett rent och torrt underställ. Får man tag i ett billigt underställ och strumpor blir pris och vikt i ungefär samma storleksklass, en liten vinst för Thermaliten, men mer varierade möjligheter med ett extra underställ.
Använd det i säcken: Med t.ex fotändan i ryggsäcken och jacka + byxor uppe på sovsäcken har jag klarat mig genom kalla nätter, utan att behöva använda sporken. ;-)
Varmare sovsäck: I stället för en säck som ligger på gränsen, i ditt exempel +2 graders säck när det finns möjlighet för minusgrader satsar man på lite marginal, -5 till -10 graders säck är inte väldigt mycket dyrare eller tyngre om du måste köpa ny utrustning, men är kanske inte bästa alternativet om man redan äger en sovsäck som ligger lite på gränsen.

Nu kommer mina åsikter: Jag anser att alla ovanstående alternativ fungerar och är någorlunda likvärdiga, och mitt val faller på att använda det jag har i säcken, jag begrundar det på att jag slipper all form av extra vikt och volym i packningen och har erfarenhet med att det fungerar.
Jag anser vidare att detta inte är ett facitsvar eller att något alternativ nödvändigtvis är bäst, alla ovanstående alternativ har fördelar och nackdelar.

Hoppas jag var tydlig nog, jag menar som sagt absolut inte att Thermaliten är ett dåligt eller felaktigt val, bara att det inte är mitt val och att man inte ska ta de 8 gradernas vinst som en absolut sanning.
 
Jag har sen barnsben burit på resethermometer, dagboksanteckningarna kompletteras med vad var luft och marktemperaturen. Iochförsig i ett ett land var årsmedeltemperaturen är högre i kylskåpet än i luften kan det tyckas fjuttigt, men emellanåt har jag bott i tropikerna och MÖ. Idag handlade ett TV program om Honduras där jag oxså bott, onekligen var det mildare i luften där, i november när temperaturen gick ner till 28 på dagen gick vi och köpte tröjor, för det började kännas kyligt.

Är övertygad om att en tät liner värmer, men för att det skall bli 8° krävs nog väldigt speciella omständigheter.

Resethermometer 17 g, det finns säkert lättare.

go tur
 
Lätt & tätt tält för fält(bruk)

Mitt Rondane 3, idag heter de som säljs likadant fast med tillägget Ligth. Mitt väger 2.4 kg, på bilden ligger påsen med stänger & pinnar bredvid själva tältpåsen med tältet, men stångpåsen går i tältpåsen utan problem, bland är det mera praktiskt att he stängerna "separat" så att säga, på ett "lämpligt ställe i ryggsäcken. Påsen är 35 cm lång & med en diameter på 16 cm, hela ekipaget är enligt mitt tycke "oskrymmande", tältet är lätt att sätta upp (inner & ytterttält kan vara ihopkopplade men kan tas isär om så önskas), Mitt tält har varit med i 10-12 år, är mycket nöjd med Helsports kvalitét. Det kostade mig 3500-4000 kr vill jag minnas.
 

Bilagor

  • PICT0895.jpg
    PICT0895.jpg
    43.1 KB · Visningar: 499
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister BILLIGT, BILLIGT, BILLIGT!!! Bra..? Utrustning allmänt 33
Aleks_T Köpte ett billigt kina-vattenfilter Utrustning allmänt 49
salgo60 Billigt paket från Nepal Utrustning allmänt 0
greendanger Smart & Billigt Utrustning allmänt 12
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Vandrare Polarklockor billigt Utrustning allmänt 7
skogenskonung Köpa Teva-sandeler billigt och smidigt Utrustning allmänt 2
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
Farbror Vad är billigt i USA? Utrustning allmänt 8
Johan es Bra och billigt pulsur? Utrustning allmänt 2
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
avslutmedlemskap0904 Såg modell lätt Utrustning allmänt 8
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
frilufsnörden lätt vindjacka Utrustning allmänt 6
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
UffeB Lätt och kraftfull ficklampa? Utrustning allmänt 17
Jackiie Lätt spade Utrustning allmänt 17
sveom Minikamin till en moskoselkåta, Arran 5 lätt Utrustning allmänt 1
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17
Nettchen Lätt dagsryggsäck Utrustning allmänt 4
The Trooper Ultra Lätt eller Ultra Smått. Utrustning allmänt 15
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
såg lätt och roligt på turen Utrustning allmänt 2
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
Gabba Går det skicka bild/text med satelitelefon? Utrustning allmänt 1
såg hur ser er utrustning ut om ni går själv? Utrustning allmänt 7
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
Ben Går det att sula om mendl kängor? Utrustning allmänt 4
bogart När går månen upp? Utrustning allmänt 4
N Gecko Livet går inte i repris! Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.