Billigt och lätt, går det?

Den uppenbara fördelen med en liner/sovsäckslakan, bortsett från skydd mot slitage och smuts, är att OM den ger X grader extra i temperatur så kan man lämna den hemma när det är varmare och på så sätt spara vikt. Det kan man ju inte om man köper en sovsäck med extra dun från början. Då får man bära på det man har även mitt i högsommaren. Hade jag haft 20 tältnätter jun-sept och kanske en i april eller november så hade jag dimensionerat för sommartemperatur och kompletterat med liner eller kläder i en utsträckning jag bedömer/inbillar/upplever funkar för den kallare övernattningen. Men det är en prioritering som passar mig. Någon annan gör säkert en annan, men lika bra prioritering och får ändå en lika fin upplevelse.
 
Bra att få reda på att 260 g linern fungerar så väl. Kan vi återgå till resten av vår fiktive nybörjarvandrares utrustning?
go tur
 
Jag vandrade från Ramundberget till Storulvån via Fältjägarstugan, Helags, Sylarna och Blåhammaren i mitten/slutet av augusti och första natten var det minusgrader - vandrare som utomhus lämnat vatten i kokkärlen (fråga mig inte varför) berättade att de fått knacka ut is på morgonen.

Den natten klädde jag på mig allt jag hade och la mig i en WM Highlite (+2 och medvetet val) och frös som bara den. Med Thermolite Reactor svettades jag istället... Som LightDan skriver går det givetvis att klä på sig mer, men jag har svårt att tro att jag skulle kunna få ner ett extra par sockor (142 g), långkalsonger (185 g) och tröja (168 g) till den vikt som Reactorn väger (270 g).

Jag är hur som helst mycket nöjd med mitt val att ta med den då jag troligen inte fått en blund annars. Nu som jag som en stock hela natten trots den mullrande bäcken alldeles intill...

PS: Jag köpte den mest för att ha som sovsäckslakan, men efter senaste turen har jag helt ändrat inställning till vad den är bra till - den värmer, och det rejält... DS.

Gott att veta att det fungerar, det hade varit toppen att veta exakt temp, men jag förstår väldigt gott att du inte vill ha med termometern på fjället.
Det är ju en lätt och förmodligen bra pryl, men jag klarar mig med de prylar som jag ändå har i packningen, understället är inte extra packning för mig. Jag vet att det finns UL-packare som bara har med ett sett underkläder, tvättar dem på morgonen och låter dem torka på kroppen, men riktigt så dedikerad är inte jag.
Mitt underställ, 194g tröja, 154g byxor och 54g väger ju lite mer än Thermolite, men de väger 0g extra i packningen.
 
Kök och kökutrustning, det har ju hänt en del sen Trangia och Meta. Därfär föreslår jag, lätt och enkelt är ju ett toppmonterat gaskök, men jag har lagt märket till att flera här gillar spindelkök. Vindskydd bör ingå. Kokgryta samt ätmoj.
Utrustningen bör tåla gräs och grusdisk, för den är ju lättast och fältmässig. Skall det vara vattenkokare i utrustningen?
go tur
 
Bensin är bra, bensin ska det va !

Mitt Svea 123R & Primus Solo, väger 0,9 kg utan bränsle i tanken, 1 kg med bränsle i tanken. Köket passar i grytan, som med locket på är 14 cm hög & 12,5 cm i diameter, rymmer 1 liter & då har man en "skvilpmån" på 1,5 cm till grytkanten. Gammal beprövad konstruktion på köket, fungerar BRA, går på BENSIN, "lite mindre & behändigare" än mitt Optimus 157 (finns på bild i en annan tråd). Primus Solo tror jag är "utgången" men att Primus har något liknande i aluminium (min är i rostfritt, köpt ur en reakorg för 100 kr).
 

Bilagor

  • PICT0892.jpg
    PICT0892.jpg
    53.2 KB · Visningar: 725
  • PICT0894.jpg
    PICT0894.jpg
    40.3 KB · Visningar: 657
Inget dumt förslag alls, 100åringen som överlevt.

Bachos kastruller och vindskydd, här till 71an är inte så dumma Illustration från 30-talet.
 

Bilagor

  • IMGP0411.jpg
    IMGP0411.jpg
    46.2 KB · Visningar: 717
Gott att veta att det fungerar, det hade varit toppen att veta exakt temp, men jag förstår väldigt gott att du inte vill ha med termometern på fjället.
Det är ju en lätt och förmodligen bra pryl, men jag klarar mig med de prylar som jag ändå har i packningen, understället är inte extra packning för mig. Jag vet att det finns UL-packare som bara har med ett sett underkläder, tvättar dem på morgonen och låter dem torka på kroppen, men riktigt så dedikerad är inte jag.
Mitt underställ, 194g tröja, 154g byxor och 54g väger ju lite mer än Thermolite, men de väger 0g extra i packningen.

Jag måste ha varit otydlig tidigare - jag hade redan tagit på mig extra strumpor, underställ och mössa, men frös ändå. Alternativet till Reactorn hade varit ytterligare en uppsättning strumpor och underställ vilket hade vägt mer och inte nödvändigtvis värmt mer... Men det är svårt att veta utan att ha testat båda varianterna under exakt likadana förhållanden.

Allvarligt talat blev jag faktiskt både förvånad och positivt överraskad över hur bra det funkade.
 
Ja reaktorn kan mycket väl vara ett bra val om en sovsäck är i gränslandet för den sovande istället för och köpa en ny , skillnaden mellan och sova utvilad eller huttra är inte så många grader alls.

Jag har dock alltid underställ och mellanunderställ med så jag grejar eventuella brister med det.
Man måste följa med hela vägen om man kör så - huvud och fötter med balacklava/yllesockor/tunna handskar kanske

Smaksak
 
Jag måste ha varit otydlig tidigare - jag hade redan tagit på mig extra strumpor, underställ och mössa, men frös ändå. Alternativet till Reactorn hade varit ytterligare en uppsättning strumpor och underställ vilket hade vägt mer och inte nödvändigtvis värmt mer... Men det är svårt att veta utan att ha testat båda varianterna under exakt likadana förhållanden.

Allvarligt talat blev jag faktiskt både förvånad och positivt överraskad över hur bra det funkade.

Då missförstod jag lite.
Jag har lyxen att vara väldigt varm sovare, jag brukar få ta på understället omkring säckens extremtemp, och går det fint att sova 5-6 grader kallare ändå.
Sommaren brukar vara tiden som ger mig problem..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister BILLIGT, BILLIGT, BILLIGT!!! Bra..? Utrustning allmänt 33
Aleks_T Köpte ett billigt kina-vattenfilter Utrustning allmänt 49
salgo60 Billigt paket från Nepal Utrustning allmänt 0
greendanger Smart & Billigt Utrustning allmänt 12
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Vandrare Polarklockor billigt Utrustning allmänt 7
skogenskonung Köpa Teva-sandeler billigt och smidigt Utrustning allmänt 2
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
Farbror Vad är billigt i USA? Utrustning allmänt 8
Johan es Bra och billigt pulsur? Utrustning allmänt 2
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
avslutmedlemskap0904 Såg modell lätt Utrustning allmänt 8
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
frilufsnörden lätt vindjacka Utrustning allmänt 6
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
UffeB Lätt och kraftfull ficklampa? Utrustning allmänt 17
Jackiie Lätt spade Utrustning allmänt 17
sveom Minikamin till en moskoselkåta, Arran 5 lätt Utrustning allmänt 1
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17
Nettchen Lätt dagsryggsäck Utrustning allmänt 4
The Trooper Ultra Lätt eller Ultra Smått. Utrustning allmänt 15
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
såg lätt och roligt på turen Utrustning allmänt 2
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
Gabba Går det skicka bild/text med satelitelefon? Utrustning allmänt 1
såg hur ser er utrustning ut om ni går själv? Utrustning allmänt 7
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
Ben Går det att sula om mendl kängor? Utrustning allmänt 4
bogart När går månen upp? Utrustning allmänt 4
N Gecko Livet går inte i repris! Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.