Billigt och lätt, går det?

Utlovade extragrader av sovsäcksöverdrag och innerliner förefaller vara önskade siffror. Bäst och enklast är alltid en tillräckligt varm sovsäck. YMMV
go tur
 
+1 på seobservers kommentar. Alltid kan ett extra sovsäckslakan höja varmen någon eller några grader (beroende på isloeringsförmågan), men 8 grader till? Tillåt mig tvivla!
Studerar man Sea-to-Summits hemsida finns ingen information om hur de mätt detta, så se det mer som en marknadsföringssiffra än vetenskap.
 
Mellanskiktet är oftast det mest prisvärda. Ingen vits med en kniv som inte går att slipa vass nog att skära en tomat.
Fast en knivs prisvärdhet och övergripande kvalitet har sällan med den framslipade graden av skärpa att göra ;). I stort sett vilket skitstål som helst går nämligen att få rejält vasst.

~Paul~
 
Mellanskiktet är oftast det mest prisvärda. Ingen vits med en kniv som inte går att slipa vass nog att skära en tomat. Detsamma gäller väl även fjällutrustning.

Angående sovsäck, är det någon som har koll på om Thermolite reactor håller vad den lovar? Skulle den kunna vara en billig viktbesparing om man köper en lätt, billig och allför tunn sovsäck?

Jag skär aldrig tomater med min fjällutrustning! ;-)
Priset på knivar brukar inte säga så mycket om hur vassa de går att få, men hur snabbt de blir slöa.
Några snabba drag med brynet efter varje disk så håller de sig vassa, men ofta upplevs känslan av gedigenhet bättre på de dyrare knivarna.

Mycket av prissättningen är ett mysterium för mig, det finns bra och billiga saker och dåliga dyra, märket är ofta bara en del av det. Det ultimata är om man kan känna och titta på grejerna innan köpet, se på sömmarna och materialet i tråden är ju det viktigaste på textilföremål t.ex, det är ju där det går sönder, mycket sällan mitt i väven om den inte är utsatt för konstant och ganska hård nötning eller vasst våld.

Thermoliten är ju annonserad som att den förstärker din säck med upp til 8 grader, alltså som maxvärde. För att uppnå det får ju inte loftet i din existerande säck pressas ihop något, du behöver nog alltså en ganska vid sovsäcksmodell för att få så stor värmevinst, är sovsäcken vidare blir det ju också en större värmeförlust från den, så din normala säck kommer att vara lite svalare än comforttemp anger.
Thermoliten är nog inte bättre än vilken fleeceliner som helst, eller ett ullunderställ.
Om du vill ha den får du bara väga det mot dina behov, jag ser bara för mig att den kan vara bra som förstärkning enstaka oväntat kyliga nätter på en tur, något som oftast går att lösa med de kläder och annat man har med i packningen oavsett.
För mig är det 300 onödiga gram och någon liter i förlorad packvolym till väldigt liten nytta.
 
Är det någon av er som svarat som verkligen provat Thermolite Reactor eller gissar ni bara?

Jag har inte testat den, men det är heller inte 'bara' en gissning från min sida, utan bygger på vetenskap.
Isoleringen i en sovsäck fungerar bara optimalt om den innehåller maximalt med luft, alltså har högt loft. När säcken trycks samman utifrån eller inifrån minskar luftspalten i isoleringen och därmed sänks förmågan att hålla på värmen.
Om Thermoliten ger en ökning i komforttemp motsvarande 8 grader men samtidigt säcken komprimeras så det ger en värmeförlust motsvarande 5 grader blir ju totala vinsten endast 3 grader.
När en annons anger att komforttempen kan sänkas med UPP TILL 8 grader kan man vara säker på att det må vara optimala förhållanden för att uppnå det, annars hade det helt säkert lämnats någon form av garanti på det.
 
När en annons anger att komforttempen kan sänkas med UPP TILL 8 grader kan man vara säker på att det må vara optimala förhållanden för att uppnå det
Mja, rent tekniskt garanterar de ju faktiskt att komforttemperaturen aldrig någonsin kommer att sänkas med *mer* än 8 grader. Så man behöver ju inte oroa sig för att bli för varm...
 
Jag har inte testat den, men det är heller inte 'bara' en gissning från min sida, utan bygger på vetenskap.
Isoleringen i en sovsäck fungerar bara optimalt om den innehåller maximalt med luft, alltså har högt loft. När säcken trycks samman utifrån eller inifrån minskar luftspalten i isoleringen och därmed sänks förmågan att hålla på värmen.
Om Thermoliten ger en ökning i komforttemp motsvarande 8 grader men samtidigt säcken komprimeras så det ger en värmeförlust motsvarande 5 grader blir ju totala vinsten endast 3 grader.
När en annons anger att komforttempen kan sänkas med UPP TILL 8 grader kan man vara säker på att det må vara optimala förhållanden för att uppnå det, annars hade det helt säkert lämnats någon form av garanti på det.


Nu köper jag inte osynat att den där tunna saken skulle ge 8 extra grader, men jag hyser mina tvivel om att ett--i princip--lakan som ligger löst och sladdrigt inne i en sovsäck och draperar sig över brukarens kropp skulle skulle trycka på säcken inifrån och minska dess loft. Detta om man inte har en extremt tättsittande sovsäck, typ tights, men då är man nog hopplöst fel ute redan från början.
 
Lakan spar tvätten och ger lite extra luftlager, men 8° låter inte troligt utom möjligen i tropikerna.
Sovsäckslakan i fodersiden är ett enkelt DIY projekt, men kan köpas färdiga, ca 130 g.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister BILLIGT, BILLIGT, BILLIGT!!! Bra..? Utrustning allmänt 33
Aleks_T Köpte ett billigt kina-vattenfilter Utrustning allmänt 49
salgo60 Billigt paket från Nepal Utrustning allmänt 0
greendanger Smart & Billigt Utrustning allmänt 12
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Vandrare Polarklockor billigt Utrustning allmänt 7
skogenskonung Köpa Teva-sandeler billigt och smidigt Utrustning allmänt 2
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
Farbror Vad är billigt i USA? Utrustning allmänt 8
Johan es Bra och billigt pulsur? Utrustning allmänt 2
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
avslutmedlemskap0904 Såg modell lätt Utrustning allmänt 8
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
frilufsnörden lätt vindjacka Utrustning allmänt 6
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
UffeB Lätt och kraftfull ficklampa? Utrustning allmänt 17
Jackiie Lätt spade Utrustning allmänt 17
sveom Minikamin till en moskoselkåta, Arran 5 lätt Utrustning allmänt 1
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17
Nettchen Lätt dagsryggsäck Utrustning allmänt 4
The Trooper Ultra Lätt eller Ultra Smått. Utrustning allmänt 15
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
såg lätt och roligt på turen Utrustning allmänt 2
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
Gabba Går det skicka bild/text med satelitelefon? Utrustning allmänt 1
såg hur ser er utrustning ut om ni går själv? Utrustning allmänt 7
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
Ben Går det att sula om mendl kängor? Utrustning allmänt 4
bogart När går månen upp? Utrustning allmänt 4
N Gecko Livet går inte i repris! Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.