Prylar som försvann (och som vi saknar)

GlassOlles Storstrutar

Under hela mina uppväxt så köpte man storstrut, fanns i 3 smaker, vanilj med jordgubbssylt, päron med chokladöverdag & jordgubbe även den med chokladöverdrag, tillverkade av Glass Olle i Trekanten (mellan Nybro & Kalmar). Om man köpte en hel låda, 10 st. så fick man en elfte på köpet, sådan var dealen hos Hugo som drev lanthandeln hemma i byn. Kom sen inte & säg att det inte var bättre förr, för jag har då sedan dess aldrig stött på någon ICA-handlare som erbjudit en sådan "deal" till smågrabbar eller småtjejer.
 
Skvader

Min gamla sovsäck från Caravan som hette Skvader. Dun på ovansidan och syntet på undersidan. Sedan sydde jag på ärmar från en gammal dunjacka. Men den kreative tjuven ville ha den med många andra friluftssaker. Även mitt Keb tält från Caravan märkt by Hilleberg saknar jag. Troligen mest för att även det är stulet. Mitt vindsförråd länsades. Men det är många år sedan. Men jag kan fatta kränkningen av andra brott utifrån detta rätt harmlösa inbrott.

Men sovsäck med ärmar var rätt praktiskt.
 
70-80 -talet

Saknar min Caravan Wing Camouflage sovsäck med ärmar och månskensnätterna på räv-vaken och orrspelen.

Har kvar familjens 3 Caravan 1000 sovsäckar och Bo Hillebergs Keb 3 som alla fortfarande används flitigt, visst var kvaliteten fantastisk för +30 år sedan om man satsade på lite finare prylar.......

Helly-Hansens (grön logga) fina bruna regnställ med tejpade sömmar - ngn som känner igen dem, de måste varit lite extra då, ngn som vet?

Har även kvar de gamla Camp Trails ryggorna fullsmetade med tygmärken och dess mångåriga historia.

- nostalgi, ja visst!!
 
Det kopplade inte för mig, trodde man gick och sög på metall..., men jag som bara är 42 har käkat Nickel i min ungdom. Snabb googling säger att Malaco la ner produkten 2001.

Fick en sådan rysning/flashback av bilden! Vi hade denna i vår jägare/dag-pack, och jag försökte alltid byta till mig just den "gammaldags-blandningen" då det fanns oftast bara en (vid tur två) som smakade polka-gris! Och om jag inte missminner mig fanns det en lätt urin-gul som smakade underbart smörkola. Typ 25 år sedan!

Vi (enligt info dåtid) vad bland dom första som fick prova på försvarets (vad vi kallad det då "pulverkäk"). Vi skulle vakta någon radarbas i Åtvidaberg-skogarna i två veckor, efter typ 6-7 dagar fanns ingen energi kvar. Maten eller dvs pulvret som vad förpackade i en stor konservburk typ "å´la Bullens med 40 körv" innehöll ingen energi mer en glad och munter avföring. Vi muntrade upp varandra och sa; -Ryssen tar oss ledig på bar gärning vid toan efter 6-7 dagar!

Oj vad jag svävade iväg.... sorry! ................ förstå glädjen när man fick en konserv stämplad -84 med lapskojs (aktiv 91-92) =)
 
Lundhags Mooseboots/coverboots och Peak Performande GoreTex mössa (hakbandet och fästet är DIY).

Jag köpte 2 till Traniga 27 Doussal kastruller när jag fick reda på Traniga hade slutat med Doussal.

Per
 

Bilagor

  • Peak performance.jpg
    Peak performance.jpg
    70 KB · Visningar: 1,811
Min första "riktiga" vinterklädsel för friluftsbruk var en vadmalsuniform från militärt överskott. Användes flitigt i Jämtland under sena tonåren/första tjugoåren. Rätt bra egentligen, så länge det var rejält kallt och man inte skulle röra på sig alltför mycket. Kanske man skulle leta rätt på en sån igen. Men då sy in den till modernare snitt, den var rejält "pösig" vill jag minnas.
 
Det fanns en Fiskekatalog från en Stockholmshandlare med en massa sidor vackra flugor i färg och splicanespön, Vapendepån i Falun och Kalmar Vapencentral hade oxså vackra kataloger. T o m Scoutdepåen gav ut en illustrerad drömbok.

Hej

Visst är det mysigt att sitta och bläddra i äldre kataloger. Har kvar bl.a några årgångar av

Sharp's Fly Fishing

Flugfiske Service

Som ngn nämnde så var ju varje ny Fliesbergs katalog ngt av en julaftonkänsla :)
 

Bilagor

  • Kataloger.jpg
    Kataloger.jpg
    98.1 KB · Visningar: 1,593
Haglöfs 1-2 manstält i andasväv

Mins jag ville köpa ett Haglöfstält i ljusblå andasväv men det var för dyrt. Ångrar det än idag, kanske bara för jag är nyfiken på hur bra det fungerade.
Köpte däremot bivaksäcken isamma material.

Någon som har tältet?
 
Vindskydd modell Fido.

Det är väl egentligen ingenting man borde sakna för idag kan jag köpa en tarp som väger en fjärdedel och kostar en åttondel, och som dessutom är fullständigt regntät, men nostalgi är en märklig sak.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.