varför är kniven så viktig?

I urban miljö så bär jag numera alltid min Juice CS4, denna ersatte min trogna Victorinox nånting....

Den kommer till nytta förvänande ofta, då jobbar jag ändå på kontor.

Kommer ihåg när man var liten och Morfar tog fram sin fickkniv i tid och otid för att lösa diverse problem på ett tillsynes enkelt sätt, förvisso var man i 10 års åldern då men ändå, minnena lever kvar.
 
I urban miljö så bär jag numera alltid min Juice CS4, denna ersatte min trogna Victorinox nånting....

Den kommer till nytta förvänande ofta, då jobbar jag ändå på kontor.

Kommer ihåg när man var liten och Morfar tog fram sin fickkniv i tid och otid för att lösa diverse problem på ett tillsynes enkelt sätt, förvisso var man i 10 års åldern då men ändå, minnena lever kvar.

Har man en hammare så ser alla problem ut som spikar.
 
Jag har ju storkniv med men i 99% av fallena åker en Gerber eller
Leatherman fram, enkelt och lätt.

Har fjällat och grejat även stor fisk med den.

Splintar mest med ved eller utför lägerjobb med storkniven
om den ens är med i botten på ryggsäcken - den är mest med
som reserv vintertid
 
Ni som inte har med kniv - hur gör ni upp eld? Brer mackor, skivar bröd, rensar fisk, kapar rev.. Jag har alltid kniv på mig om jag inte är i stadsmiljö och har användning av den i stort sett dagligen. Känner som jag saknar en lem utan!
 
Ni som inte har med kniv - hur gör ni upp eld? Brer mackor, skivar bröd, rensar fisk, kapar rev.. Jag har alltid kniv på mig om jag inte är i stadsmiljö och har användning av den i stort sett dagligen. Känner som jag saknar en lem utan!

Nu använder jag en "riktig" eller "rejäl" kniv om man ska gå enligt vissa i den här tråden, men alla de exempel du radar upp går ju bra att göra med en vanlig matkniv och/eller sax liten. Måste man göra upp eld från grunden, ja då är det ju ju en överlevnadssituation och då är kanske inte "Utrustning allmänt" det bästa underforumet utan "Överlevnad" det man ska fråga i.

På min senaste 10-dagarsvandring använde jag enbart min kniv till att vässa blyertspennan, så jag har full förståelse för de som anser att den är onödig.
 
Ni som inte har med kniv - hur gör ni upp eld? Brer mackor, skivar bröd, rensar fisk, kapar rev.. Jag har alltid kniv på mig om jag inte är i stadsmiljö och har användning av den i stort sett dagligen. Känner som jag saknar en lem utan!

Nu tillhör ju jag dem som har kniv med mig, men som jag skrev används den inte särskilt ofta.

"Eld" tänder jag i första hand med kökets piezo-tändare, i andra hand med stormtändare eller tändstickor (beror lite på).

Brer mackor gör jag (om jag gör det) med en plastkniv som hör till matbesticken (eller möjligen osthyveln om jag har hårdost med). Behövs ingen egg för att bra mackor.

Skivar bröd? Tar med färdigskivat bröd. Rensar fisk eller kapar rev gör jag inte eftersom jag inte fiskar.

Har väldigt sällan med mat som behöver skäras (undantaget hårdosten, men till den har jag alltså en osthyvel i plast). Ibland åker det med nån typ av korv som pålägg och den kan behöva skäras, men jag har ju som sagt var kniv med mig:) Men det är ju inga direkta problem att skära grejerna hemma om man vill slippa behöva kniv "till vardags" ute i naturen.
 
[...]men alla de exempel du radar upp går ju bra att göra med en vanlig matkniv och/eller sax liten. Måste man göra upp eld från grunden, ja då är det ju ju en överlevnadssituation och då är kanske inte "Utrustning allmänt" det bästa underforumet utan "Överlevnad" det man ska fråga i.

Att göra upp en eld från grunden behöver absolut inte handla om en överlevnadssituation - det räcker att du vill grilla korv för att det ska behövas. Jag tror inte att du använder en vanlig matkniv till att spänta stickor i det fallet...

"Eld" tänder jag i första hand med kökets piezo-tändare, i andra hand med stormtändare eller tändstickor (beror lite på).

Pratar du uteslutande om att tända en låga eller menar du även brasa?

Brer mackor gör jag (om jag gör det) med en plastkniv som hör till matbesticken (eller möjligen osthyveln om jag har hårdost med). Behövs ingen egg för att bra mackor.

Jag vet att du skriver att du har kniv med dig, men jag väljer ändå att kommentera som om du inte hade det för att skruva till resonemanget lite...

Men om du ändå har med dig en kniv, varför kan den inte samtidigt vara vass för att också kunna nyttjas till annat än att bre snör med?

Skivar bröd? Tar med färdigskivat bröd.

Om du väljer att skiva ditt bröd själv kommer det att hålla mycket längre. Det är precis som med rökt kött - färdigskivat har en större yta som exponeras mot syre varför köttet härsknar mycket snabbare än en hel bit där du alltid kan skära bort den yttersta biten.

Har väldigt sällan med mat som behöver skäras (undantaget hårdosten, men till den har jag alltså en osthyvel i plast).

Så nu har du med dig två olika verktyg (smörkniv och osthyvel) vars funktion kan övertas av en kniv med egg...

Egentligen förstår jag inte hur frågan över huvud taget kan ställas och skulle istället ha ställt frågan "Kan man verkligen klara sig (dagligen) utan kniv?"
 
en kniv för mig är lite av en allround!

funkar som konservöppnare (i värsta fall)
tälja, kapa och skära med
tända eld tillsammans med eldstål
jakt och fiske
hygien (naglar, stickor, blåsor osv)
matlagning
osv.

jag är själv ingen sängfösare gällande knivar, mora 2000 är den kniven som ligger varmast till hjärtat och som används flitigast. problemet med många är nog att dem köper så dyra knivar att dem inte vågar använda dem. ser man kniven som en förbrukningsvara så använder man den där efter utan att få dåligt samvete!
 
jag har nog tagit väl övervägda beslut om varje enskild del av min utrustning, oavsett om det är till jakt, fiske, svamppromenaden, sommar eller vinterfjäll.. jag tycker att det är viktigt att kvalificera utrustningen. jag försöker lämna alla syntetmaterial, jag försöker minimera vikten på varje enskild utrustningsdetalj och jag försöker hitta utrustningsdetaljer som kan ersätta flera och absolut inte ta med saker jag inte kommer att använda


jag har ett onödigt stort och tungt tält i just syntetmaterial.. jag har en kniv och en kåsa som är för tunga men extremt tilltalande både för ögat och min fåfänga.. snacka om motsägelsefullt.. efter många om och men så har jag slutat ta med thermos på sommarfjäll..
 
Att göra upp en eld från grunden behöver absolut inte handla om en överlevnadssituation - det räcker att du vill grilla korv för att det ska behövas. Jag tror inte att du använder en vanlig matkniv till att spänta stickor i det fallet...

Om man har med sig korv för att grilla ter det sig väl logiskt att man också har med sig grejer för att starta en eld att grilla tidigare nämnda korv med?

Jag vill inte på något sätt förminska dina bravader med kniven, jag vill inte heller på något sätt förminska din användning av din kniv, jag har även i praktiken alltid med mig min ordentliga kniv när jag är ute i skog, fjäll, eller fiskar, men jag har full förståelse för att det finns de som klarar sig perfekt utan detta verktyg.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.