varför är kniven så viktig?

Behövs oftast inte, men ibland väldigt mycket och alltid trevligt

Jag får erkänna att jag är något av en knivnostalgiker. Även som lättpackare har jag nästan alltid med mig en kniv trots att jag på senare tid mest brukat den för att skära korv (Opinel är den kniv som oftast kommer med.). På vintertur upptäckte jag dock ett nytt användningsområde: Att skära frusen Nutella! Trots flitigt eldande under vinterturen var korven och Nutella och kanske någon förpackning det enda som Morakniven brukades på.

Ett användningsområde som är bra är också att tälja till saker man kan behöva. Oftast rör det sig om grillpinnar, men jag har också på grund av glömska fixat hyfsade gafflar och även (med viss möda) en basal sked.

Eld är dock ett användningsområde där kniven ibland är oumbärlig. I normalt väder går det oftast utmärkt utan, för att samla ris och näver behöver man ingen kniv, men i dåligt väder är allt riset blött och man kan behöva spänta. I skogsterräng är det enklare då riset under granarna oftast är torrt ändå. Jag har dock på vintern upplevt att även detta riset var obrukbart då det var fullt av rimfrost. Det var nog den enda gången hittills jag känt att jag saknat en yxa.

För modernt friluftsliv har dock elden inte alls den viktiga plats den hade förr (på gott och ont). Kniven förlorar därför mycket av sitt berättigande i packningen.
 
Men det är just det med olyckor...

Vilka olyckor räddar man upp med hjälp av en kniv? Kapa av sig benet?

Visst är ett litet knivblad praktiskt om man behöver fixa prylar, men då tycker jag oftast att en liten sax är mer användbart.

Har aldrig greppat det där med kniven som en säkerhetsdetalj, det är mest någon man har med för att dom sa så på Mulle.

Du missförstod mig!
Kniven du inte har med dig hugger dig mindre i fingret än vilken kniv som helst, men en vass kniv ger åtminstone ett bättre snitt en en slö. Lättare att få tätt med lite bandage.
Får du en stor skada och inte klarar dig på sjukvårdslådan så är kanske kniven inte så dum iaf, om du behöver göra remsor och tryckförband av din tröja ;) Som någon sa så funkar ju sax minst lika bra till just sådant.

Tur att vi alla får välja själv :)
 
Ett val mellan en sked och en kniv är enkelt = skeden är mycket viktigare :)

En kniv är val bra till mycket, men knappast inte nödvändigt för annat än att flå ett djur. Men visst brukar jag ha med mig en kniv även om jag inte använder den till mycket annat än att skära frukt och hacka morötter. Och frukt kan man skala och hacka morötter kan man göra med skedskanten så... :)
 
Det är klart man inte behöver kniv när man, efter har landat på flygplatsen, tar bussen till kalfjället och äter frystorkat i påse över ett gaskök med inbyggd tändare. (Det är nästan så att man får ståpäls)

Men vid all annan aktivitet i skog och mark så är tändstickor och kniv bland det viktigaste man kan ha med sig.
 
Har en fiskekniv från Öb för typ 39:-, men den jag använder mest är bestickkniven av trä. Den kan jag
Skära all mat jag behöver med. Har även ett multiverktyg med i nån packpåse i den bakre luckan i kajaken,men använder den aldrig.

Enda anl2dningen att jag skulle köpa en dyrare vore om den var fin med snidat trähandtag, men jag skulle säkert aldrig använd den till nått vettigt.
 
Alltså, visst kan man klara sig utan kniv där ute. Man klarar sig utan strumpor, skor och regnkläder också. Man klarar sig utan eld och man kan likt Bear Grylls äta likmaskar och dricka vätska ur en död kamels maginnehåll i stället för att släpa på en vattenflaska. Frågan är dock varför? När det finns ett så bra hjälpmedel som en kniv varför då inte utnyttja den?

Med andra ord. Jag har hellre en kniv på mig som jag inte använder än att stå där och sakna den samma när den väl behövs.

När det sedan ankommer själva användningen så hänger allt (som redan nämnts) på den förmodade aktivitetens art. Vet jag med mig att jag skall ut och jaga så tar jag fram en kniv lämplig därtill. Vet jag att jag skall fiska så tar jag fram en adekvat fiskekniv. Om det blir lite matprepp så tar jag med en annan variant. Osv, osv.

Inte sällan behöver jag mer än en kniv med mig, beroende på diverse behovskombinationer. Då brukar det bli en liten Victorinox (Rambler) och en fastbladare av någon sort. Ibland blir det dock yxa och kniv som får göra mig sällskap. Som sagt, det förmodade användningsområdet får bestämma valet av skär-/huggverktyg.

~Paul~
 
Varför inte en kniv är väl frågan? Alla onödiga gram?

Underbart att slå sig ner och tsälja lite på en pinne eller karva på en bit torkat renkött.
Jag vill helst ha med tre-fyra knivar.

Fast en vic med sax kommer man iofs långt med.
 
Vad menar ni med tryggt - ska ni ha kniven som vapen?

Nej!

Slå upp sidan 47 i Friluftsboken av Lars Fält!
(köpte min på Naturkompaniet)

Där kan man läsa fakta om sunt förnuft ang. kniv, yxa och såg för uteliv.
Kan man sådant, känner man sig trygg i användandet av sina eggverktyg ute i naturen.

Bilderna visar:

#1 Min dotter lär sig rensa fisk.
Det är slemmigt tycker hon, därav latexhandskarna.

#2 Yxa eller kniv är ett kärt tvisteämne, men bägge gör jobbet.

3# o. #4 En bra kombination av liten yxa, såg och kniv.
Denna uppsättning använde jag för tillverkning av en kombinerad sked/smörkniv i älghorn.


Mikael
 

Bilagor

  • fishing 013.jpg
    fishing 013.jpg
    160.3 KB · Visningar: 701
  • Chop&split GB mini vs NL2 002.jpg
    Chop&split GB mini vs NL2 002.jpg
    185 KB · Visningar: 839
  • Hultafors1.jpg
    Hultafors1.jpg
    208.2 KB · Visningar: 905
  • Hultafors2.jpg
    Hultafors2.jpg
    162.3 KB · Visningar: 630
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.