varför är kniven så viktig?

Ja, med en kniv kan man göra eldborr. Jag vet inte riktigt hur man skapar en vass egg mha tändstickor?

Så jag upprepar mitt mantra: Kniven behöver man ha med sig ifall man skulle behöva en vass egg. Även om man nu har planerat och förberett sin tur på ett sånt sätt att man inte räknar med att behöva en vass egg så kan de dyka upp situationer där man behöver det.

I mitt fall är de situationerna dock väldigt sällsynta, de är så sällsynta att jag sällan inser att jag glömde kniven hemma förrän jag kommer hem och packar upp.
 
Du har aldrig gjort en eldborr tidigare antar jag? Den kunskapen är riktigt bra att ha i bakfickan om man av någon anledning skulle gå vilse/skada sig ute i det fria.

Har du gjort det? Ge mig gärna tips isåfall. Har läst ett otal böcker och eldborrat så in i h-vete en hel sommar, men int har det blivit eld ännu.

Det jag egentligen vill säga är att jag instämmer att kniven gör mest nytta för "skogslivsfriluftsliv"(bushcraft). Det är bara det att de flesta numera inte besitter den kunskap som krävs för att nyttja kniven. Vilken ved ska man ta? Hur späntar man? Vilka träslag är bra för vad etc.

För övrigt vill jag tillägga att korven kan skivas med en enkel brytbladskniv på några gram om man vill


Inlägget skrivet med mobil
 
så märkvärdigt är det inte att använda en kniv...

Det är bara det att de flesta numera inte besitter den kunskap som krävs för att nyttja kniven.

Va?
Ska gå kurs för att använda en kniv? Kanske ha någon licens också?
Den som inte "besitter den kunskap som krävs" skär av sig fingrarna.
Det naturliga urvalet...

mvh thomas (ser med ganska liten förvåning hur denna tråd sajpar ur)
 
Va?
Ska gå kurs för att använda en kniv? Kanske ha någon licens också?
Den som inte "besitter den kunskap som krävs" skär av sig fingrarna.
Det naturliga urvalet...

mvh thomas (ser med ganska liten förvåning hur denna tråd sajpar ur)

Det var inte riktigt så jag menade. Det var mer tänkt som ett ödmjukt reflekterande över att det inte alltid är så lätt att göra alla de där nyttiga sakerna med kniven. En överlevnadpryl man inte har bemästrat är liksom inte så mycket nytta med. Att övning krävs är å andra sidan det som gör det så roligt att hålla på. Det är nog mest därför jag alltid har kniven med.

Inlägget skrivet med mobil
 
Har du gjort det? Ge mig gärna tips isåfall. Har läst ett otal böcker och eldborrat så in i h-vete en hel sommar, men int har det blivit eld ännu.

Inlägget skrivet med mobil

Prova med torr tall eller asp

Drillen ska ska vara tjog som din tumme och lika lång som avståndet mellan tumme och pekfinger (vid utsträckt hand) plussa på en extra tumlängd så du har lite extra när du borrar in dig. Litet motstånd i toppen mycket i botten är det som gäller.

Eldbrädan bör vara av samma material som drillen och lika tjock som drillen.

Bågen (som inte behöver vara böjd alls) ska inte flexa för mycket och vara lika lång som från bröstet till fingerspetsen (vid utsträckt arm).

Koppen ska se till att minimera friktionen och vara skön att hålla. Bäst för övning är shotglas eller knäskplen från en älg, annars är det hårda färska träslag som man kan gnida in lv eller liknande för att smörja upp.

Sen är det teknik som gäller, en bra ställning spar på kroppen och gör det lättare.

Detta är den superkorta varianten hur man gör och ja det underlättar med en vass kniv och bra täljteknik.

Så här går det om man gör rätt
http://www.youtube.com/watch?v=jebXFL_5_38
 
Ja, med en kniv kan man göra eldborr. Jag vet inte riktigt hur man skapar en vass egg mha tändstickor?

Så jag upprepar mitt mantra: Kniven behöver man ha med sig ifall man skulle behöva en vass egg. Även om man nu har planerat och förberett sin tur på ett sånt sätt att man inte räknar med att behöva en vass egg så kan de dyka upp situationer där man behöver det.

I mitt fall är de situationerna dock väldigt sällsynta, de är så sällsynta att jag sällan inser att jag glömde kniven hemma förrän jag kommer hem och packar upp.

Självklart så behöver man inte använda kniven till allt och en kniv behöver inte vara en stor rambokniv. En vanlig fickkniv räcker långt, väger inte mycket och är en billig livförsäkring om olyckan skulle vara framme.
 
Är inte detta med kniv rätt överskattat? Man hör och läser ju lite här och var att en riktigt bra kniv är typ det viktigaste man ska ha med sig ut....varför? Om man inte är jägare, ser jag inte riktigt varför man absolut måste ha en bra kniv i skogen.
Visst man kan skära salami och tälja grillpinnar, men det behöver man ingen värstingkniv till. Vill minnas i lumpen så använde jag heller aldrig kniven. Den enda jag använder är en liten kniv som sitter på mitt multiverktyg. Den räcker gott nog till det som eventuellt behövs göras.
Så behövs en bra kniv? isf varför? vad har ni den till när ni är ute?

Trådskaparens fråga var väl ändå varför man behövde en "värstingkniv" istället för någon enkel liten multivariant eller liknande?

Något jag tror alla som postat i denna tråden är överens om - är man inte jägare eller vill snida en massa behövs den antagligen inte.

Själv har jag alltid med mig någon sorts multitool som "bra ha grej". Använder knivbladet för att skära rep, öppna förpackningar, ta bort fransade skosnörsändar och en miljon andra småsaker.

Multitool istället för kniv för att jag upptäckt att det kommer till användning oftare än vad jag hade trott.Inte planerat, men för att laga, eller fixa till saker som inte funkar riktigt som jag hade tänkt mig.

Vid stugvandringar skulle jag oftast klara mig utan, men tycker det är otroligt smidigt att kunna laga saker. Skruvmejsel justerar skidbindningar eller fixar glappande glasögon, filen slätar till en sprucken tånagel, tången för att trycka till en böjd bygel, dra lina genom ett lite trångt hål och så vidare.

Var på en gruppvandring i alperna i somras (med följebil, guide och hela köret). Tänkte att man då om någonsin borde klara sig utan. Men under veckans lopp tror jag åtminstone hälften av gruppen lånade verktyget av mig någon gång.

Planerar jag att göra upp eld blir det alltid till att komplettera med någon sorts morakniv. Detta för att göra i ordning ved. Späntar småstickor och skär till vad vi på scouttiden kallade för "tuppkammar" att starta elden med. Har aldrig med mig braständare, fotogen eller liknande.

Men den ursprungliga frågan - behövs en värstingkniv - svarar i alla fall jag bestämt nej på.
 
Trådskaparen frågar. varför är kniven så viktig?

Man använder den kniv bäst som man tycker om.

Vi tycker om olika knivar.
 
Trådskaparens fråga var väl ändå varför man behövde en "värstingkniv" istället för någon enkel liten multivariant eller liknande?


Men den ursprungliga frågan - behövs en värstingkniv - svarar i alla fall jag bestämt nej på.

Vad menas i såfall med en "värstingkniv"?

Begreppet värstingkniv är subjektivt och kan tolkas lite hursomhelst.
För mig låter det som ett negativt uttryck, andra kanske tycker att det är "coolt" med slikt språk.

Om vi pratar huggkniv med bladlängd c:a 20-25 cm, så finns det många tillfällen sådana knivar kommer till bruk i skogsmiljö.
Det går även med yxa, men ibland är kniven ändå att föredra.

Nu är detta ett ämne för sig, som har en egen tråd här på utsidan.
Tämligen färdigtjatat eftersom behov, tycke och smak varierar med skribentens åsikter.

Själv tvekar jag inte att använda en kniv istället för yxa, vid uteliv.
Jag har prövat många olika modeller av både yxa & kniv.
Den bästa så här långt är en Fällkniven NL2 Odin.

Det är inte ofta numera, som en kraftig kniv behövs i mitt uteliv, men den får hänga med i packningen även om den ligger kvar oanvänd i ryggan.

En c:a 7cm kniv för mat och en c:a 12 cm för fisk och grovjobb + en Leatherman Multi-tool för utrustningen, är vad jag har mest behov av.
En yxa eller huggare är bra när ved är svåråtkomligt, eller om något grövre ska tillverkas på plats.

När jag är ute på en fisketur över dagen, räcker det med fiskekniv och Multi-Tool.


Mikael
 
Senast ändrad:
En "värstingkniv" antar jag är en kniv som framkallar "oh, wow" och liknande utrop från bekanta när man visar upp den.

Kan alltså vara såväl en "rambokniv" som en dyr och fin lappkniv. Imponansfaktorn som avgör.
 
Men den ursprungliga frågan - behövs en värstingkniv - svarar i alla fall jag bestämt nej på.
Frågan är snarare vad man menar med termen "värstingkniv". Jag tror att detta uttryck kan betyda helt olika saker, beroende på vem du frågar.

~Paul~

PS Peter och undertecknad skrev samtidigt :). Såg nu att också Mikael var inne på samma spår,
 
Samernas tre knivar har ingen kommenterat i den här tråden ännu, en liten för vardagliga ting som skära spån ut det rökta torkade köttet bl a, en längre för att kunna sticka renen, en rejäl huggare för björkriset och markveden samt att vid oväder skära snöblock med.
Själv brukar jag klara av det mesta med en Delica med 47mm blad, blisterförpackingar, öppna flerförpackningar mm. Givetvis rår den på korv och rökt torkad ren oxså. Men den är värdelös när snöblock behövs!

go tur
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...