Verktyg och första förband vid fjällvandning

Det som inte kan improviseras bör följa med om man kan bruka det och det är rimligt lätt.

Förband, elastisk binda, plåster o pincett.
Långa turer nagelvårds utustning.

Verktyg fickbryne, liten fil, böjd grov nål. Liten kniv.

Städ och spett hör inte hemma på vandring.

go tur
 
Tack, men nu är det jag som behöver tips. Är det någon som vet om, och i så fall under vilket namn, det går att köpa basiskt vismutgallat-pulver i Sverige?
Det ger en i särklass mest effektiv och blixtsnabb läkning av skav- och skrubbsår; ni vet sådana med öppen, ömtålig och gärna lite vätskande yta som man inte vill att något förband skall fastna i, och som bara vätskar sig, sväller och skaver ännu mer under ett våtförband av typ Compeed (min erfarenhet - aldrig mer Compeed på vandring). Pulvret torkar tvärtom direkt ut och sluter sårytan med ett tåligt ytskikt, som snabbt klarar nötningen i sockor och skor (ev. med lite gasbinda eller vadd som mellanlägg i början - det fastnar inte i ett pulverbehandlat sår).
Pulvret säljs receptfritt i små påsar under namnet "Dermatol" i bl a polska och slovakiska apotek, men alla svenska apotekare gör stora ögon när jag frågar.
Det kanske bara handlar om att komma på under vilket kommersiellt namn det säljs i Sverige, så hjälp mottages tacksamt. Mitt polska förråd riskerar att ta slut innan jag får chansen att fylla på det på plats.

Jag håller till 100 % med om att Compeed o.d. måste undvikas när man väl fått ett lite större skavsår. För några år sedan fick jag skavsår på ena hälen och plåstrade om med diverse olika mer eller mindre täta plåster. Vad som hände var, att skavsåret vätskade sig under plåstret så skinnet löstes upp kring såret, som bara blev större och större och större. Jag var tvungen att sjukskriva mig och gå barfota hemma en vecka för att ge såret ett chans att läka. När det var som värst så var jag riktigt orolig för vart det skulle barka hän med foten. Så nu försöker jag verkligen att undvika skavsår - men om ......?
 

avslutad210712

Gäst
Jag menade nödreparationshylsan till bruten tältstång. Har med både den för snabb nödlagning och ett extra stångsegment för utbyte i lugn och ro dagen efter. Trodde "alla" hade med dylikt, men det kanske bara är jag som räknar med stångbrott i mitt relativt klena UL-tält? Även om risken är liten, så kan det ju sabba rätt mycket av vandringen.

Jag har knäckt en tältstång i lugnt väder i skogen vid tältplatsen fem kilometer från Abisko. Det bara small till mitt i allt. Och det var definitivt inte en UL-stång utan Hillebergs kraftigaste till ett Staika.
 
Skumplast som kan klippas till en livboj runtom skavsåret och hållas fast med luftande tejp gör att skavsåret luftas och läker. Våga punktera bort sårvätskan så tidigt som möjligt.
Svullna fötter vill ha tunnare socklager, annars blir eftermiddagarna rena plågan.
go tur
 
Med risk för att jag redan skrivit det, Snögg-förband!
Man kan linda det runt skurna fingrar, göra skavsårsplåster av det samt diverse andra förband och t o m linda skadade ko-spenar.
 
Vid fjällvandring brukar jag utan närmare eftertanke slänga ner dessa egenhändigt ihopsatta verktygskit och första förbands-kit i packningen. Efter ett antal år tänkte jag att man kanske skulle ta och se över dem. Sammanlagt väger de två paketen 600 gram. Men då ligger första förbandet för vattentäthetens och slittålighetens skull i en liten skinnväska och verktygen i en lätt plastburk, vilket man kanske skulle kunna finna lättare lösningar för.

Det enda som alltid kommer till användning är kirurgtejpen. Desinfekteringsservetter har jag använt någon enstaka gång, och resten har jag nog aldrig använt.

Vad kan jag vara utan? Och vad saknar jag?

Verktyg/säkerhet:

Säkerhetsnålar
Nål och tråd
Ett par varianter av snören, rep, tvättlina
Ståltråd, tjock och tunn
Mycket liten tång
Tändstickor i filmburk
Karbinhake
Isoleringstejp
Silvertejp
Ett värmeljus


Första förband:

Räddningsfilt
Förband stora sår-mindre sår
Sårtvätt saltlösning
Desinfekteringsservetter
Kirurgtejp
Plåster
Elastisk binda

Dela på verktyg/reservdelar och Säkerhet/nödkit


Din lista på prylar är rörig.

Viktigast : Se till att dina händer fungerar,inte fryser, utan dem kan inte världens bästa nödpacke hjälpa dig !!!
Yllefingervantar med snöre runt halsen !!
(förutom dina vantar....om du nu är ute vintertid....

Du måste ha lyse!!! Mörker lär du stöta på...
.Gärna flera ljuskällor, (en bara brukar strejka...)

Byt tången mot en kombinationstång

Stor tunn lätt Signalorange duk för signalering.

Värmeljus o andra SÄK-prylar (Säkerhet) hör hemma I nödpacken, vad som ska vara I den finns återgivet här på utsidan beroende på vad du ska göra, var o hur länge I naturen.
Desinfektion = vatten o tvål, inget annat påhitt från Apoteken som vill tjäna pengar.
Karbinhake till vad ???
 
Utrustning som du medför och inte kan bruka bör du lämna hemma tills dess du kan bruka den.

Kan du inte hålla dig torr, varm, mätt och glad hjälper ingen utrustning.

Om du läser gågna tiders försiktiga utrustningslistor kommer du att behöva en bauta ryggsäck och lastad orkar du inte gå med den.

Var rimlig och gå ut och pröva, gör aldrig avkall på matpaketen.

go tur
 
Bump!

Tack, men nu är det jag som behöver tips. Är det någon som vet om, och i så fall under vilket namn, det går att köpa basiskt vismutgallat-pulver i Sverige?
Det ger en i särklass mest effektiv och blixtsnabb läkning av skav- och skrubbsår; ni vet sådana med öppen, ömtålig och gärna lite vätskande yta som man inte vill att något förband skall fastna i, och som bara vätskar sig, sväller och skaver ännu mer under ett våtförband av typ Compeed (min erfarenhet - aldrig mer Compeed på vandring). Pulvret torkar tvärtom direkt ut och sluter sårytan med ett tåligt ytskikt, som snabbt klarar nötningen i sockor och skor (ev. med lite gasbinda eller vadd som mellanlägg i början - det fastnar inte i ett pulverbehandlat sår).
Pulvret säljs receptfritt i små påsar under namnet "Dermatol" i bl a polska och slovakiska apotek, men alla svenska apotekare gör stora ögon när jag frågar.
Det kanske bara handlar om att komma på under vilket kommersiellt namn det säljs i Sverige, så hjälp mottages tacksamt. Mitt polska förråd riskerar att ta slut innan jag får chansen att fylla på det på plats.



Ingen som kan tipsa om var man kommer över Dermatol?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.