Slipa/Vässa kniv utan kunskaper?

hejsan paul
nähäru nu ska vi vara ordentliga..;)
en kniv är ett verktyg som skall användas till det den är till för dvs skära.
alltså skall den vara vass. den skall alltså ha ett bett.
men INTE vara ubervass ute i bushen.
go tur
vänligen nils
En kniv kan enligt min åsikt inte vara för vass oavsett var den används ;). Bettet i eggen har att göra med ett samspel mellan eggens struktiur (t ex mikrosågtandning kontra polerad egg) , dess geometri, samt graden av skärpa. Dessa attribut väljs med hänsyn till materialet man planerar att skära i.

Men vad vet jag :).

~Paul~
 
Jag gjorde ett test att endast köra med de grövre slippinnarna på Sharpmakern. De blev kanske lite väl serraterade men sjukt bra brett i tomater osv. Ska nog köra lite på kerampinnarna nästa gång. Väldigt rolig pryl den där och att kunna slipa saxar är en väldigt trevlig bonus. Aldrig mer en slö köks eller textilsax!
 
Jag gjorde ett test att endast köra med de grövre slippinnarna på Sharpmakern. De blev kanske lite väl serraterade men sjukt bra brett i tomater osv. Ska nog köra lite på kerampinnarna nästa gång. Väldigt rolig pryl den där och att kunna slipa saxar är en väldigt trevlig bonus. Aldrig mer en slö köks eller textilsax!
Ett vanligt knep är att gå hela vägen från 240 upp till 3-5 tusen med åtföljande strigling i flera steg. Den sista på submicronnivå.

Därefter kör man ett antal svep på en något trubbigare vinkel på ett grovt diamantbryne som avslutning. T ex 400-strävhet.

På Sharpmakern kan man göra så genom att dra svepet i omvänd riktning, med andra ord nerifrån upp. Eggen blir helt rak samtidigt som den får en aggressiv sågtandning. Som det absolut sista steget bör man dock dra eggen ca två gånger i korrekt riktning (uppifrån ner) för att bli av med råeggen.

~Paul~
 
Tyvärr är det lite besvärligt från amazon.com då dom vägrar skicka till Sverige. Går att fuska men är ganska mycket bök (krävs fiktiv adress och ett fraktbolag som skickar hit).

Är det samma med Norge också?
Bor ju här så. :)

Ja tydligen är det så... Prövade lägga en beställning nu men det gick inte så bra..


Nån annan som har koll på vart man kan beställa Sharpmakern till bra pris?



Mvh Sven
 
hejsan paul
du vet tveklöst mer än jag.;)
själv nöjer jag mej med att försöka återställa skärpan till fabriksskärpan på min mora 731..:cool:
ha de
vänligen nils
 
själv nöjer jag mej med att försöka återställa skärpan till fabriksskärpan på min mora 731
Det är inte så bara. Lyckas du med det så lär du vara riktigt duktig på slipning ;).

En fin kniv är det dessutom. Jag har den ännu något längre modellen, dvs 749. Greppet på dessa modeller är fantastiskt. Synd att inte fler moror tillverkades med detta handtag. I och för sig existerar ju många nya och fina grepp men dessa finner man oftast på köksknivar.

~Paul~
 
Är det samma med Norge också?
Bor ju här så. :)

Ja tydligen är det så... Prövade lägga en beställning nu men det gick inte så bra..


Nån annan som har koll på vart man kan beställa Sharpmakern till bra pris?



Mvh Sven



Vet inte exakt vad den kostar på andra ställen men om du prenumererar på nyhetsbrevet från knivhuset.se får du en rabattkod som ger 75 kr billigare eller nåt liknande. Dessutom är det fraktfritt så då borde priset bli ca 700 för en sharpmaker. Jag hade min hemma efter två dagar dessutom, hatar att vänta på saker jag beställt :)
 
hejsan paul
med betoning på försöker..;)
vi är helt överens om handtaget på 731-riktigt bra, mycket bättre än de nyare. iallafall för min hand.
har även 4 tum rf, 6tum kol, ännu längre rf samt blad som kort 2000 fast utan färgklick på handtagsändan..
vet ej beteckning på den sista.. alla med samma typ av handtag.
ha de
vänligen nils
 
Jag klickade hem ett stycke "New Professional Kitchen Knife Sharpener System Sharpening Frame Version II" ifrån Ebay under gårdagen som mitt första riktiga system för att slipa knivar (förutom IKEA's knivmördar-grunka). Har sett ett antal videos på youtube där man använt sig utav detta system, med folk som visat på riktigt bra resultat är som är riktigt nöjda .

Här är ett Svenskt klipp där version 1 är i bruk; http://www.youtube.com/watch?v=WN_LWO1rB4A

Ska bli kul att se om jag lyckas uppnå några fina resultat på såväl köksknivar som frilufsknivar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
Fawkes Misslyckas med att slipa Morakniv Utrustning allmänt 8
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
stenblock Slipa yxor nybörjarfrågor Utrustning allmänt 8
Sickpupp Hur bäst slipa morakniv? Utrustning allmänt 4
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
Loxley Slipa upp Bajonett 1896? Utrustning allmänt 5
barend Slipa kniv, igen Utrustning allmänt 20
eh Slipa köksknivar Utrustning allmänt 16
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.