Slipa/Vässa kniv utan kunskaper?

Om du inte har några som helst kunskaper om knivslipning så rekommenderar jag ett slipsystem. Varför? Jo, du har konstanta slipvinklar samt valfrihet att välja slipstenar.

Jag tycker att jag är duktig på att slipa knivar men att handslipa en kniv för hand på t.ex. en japansk vattensten är inte så enkelt. Det blir lätt att vinkeln varierar för mycket. Det är även rätt tröttsamt för handen att försöka hålla en konstant vinkel.

+1 där. Har nyligen sålt mina stenar och kör nu bara med SM, strigel och sandpapper/musmatta när det behövs. Även Tormeken har fått flytta till nytt hem.
 

Har själv lyckats förstöra både en yxa, ett par knivar samt åtskilliga blad till motorkapen, beror som sagt på hur pass varmt det faktiskt blir, var inte förns jag frågade på ramirent om varför bladen gick åt så snabbt som det gick upp ett ljus.

Strop är engelska för strigel. Man ska inte kasta sten... ;)
__
Fredrik

De där med att kasta sten vet ja inget om, alla tuffa säger det ju, dit räknar jag också mig själv ;)

Men att stropp och strigel är samma sak håller inte min farfar med om, stropp är en bit läder limmad på en träbit med polerpasta på, ofta använd för yxor och knivar. strigel är en lång, bred läderrem ibland polerpasta som man fäster ena änden i bältet och håller den andra i handen, används för rakkniven.

Men som sagt, de är bara vad jag lärt mig från farfar.
 
vanligt skärpstål/brynstål är det smidigaste, träna lite på de billigaste köksknivarna hemma innan bara!
 
Du vill inte ställa frågan här som du märker. Skall du verkligen lägga 800:- på att få din 200:- kniv vass? Köp ett diamantbryne, Fällknivens DC4 har en kerambaksida och kostar 200:-. Prova dig fram, utuben har många bra tips.
Eller köp en ny kniv som de flesta andra när den blir slö;).

Men: du har börjat läsa och är fast:

Lågpristipset kan vara att köpa våtslippapper och något plant att sätta fast det på. Plexiglas, MDF el liknande. Sök på det här forumet så hittar du! Jag har köpt men inte provat.

Nästa steg, eller första, i slipknarkandet är nog en sharpmaker. och så får du din köksknivar vassa också. Men så kommer du på att en sharpmaker inte räcker för dina sämsta knivar, så du måste komplettera med ett nytt diamantbryne också, för grovjobbet. Då är det där DC4 rätt OK. Men den räcker inte alltid, för de mest misshandlade garage-moraknivarna som man plötsligt kommer på måste vara vassa också. Ett riktigt grovt diamanbryne måste jag ha. Där har jag lyckats stoppa för tillfället

Det mesta är självupplevt, men jag köpte mina diamantbrynen innnan sharpmakern kom.Nu sitter jag med vassa knivar och köksknivar och har slipat på saxarna också.

Men jag har inte längre en kniv som kan öppna en färgburk eller dela på ett sandpapper. Det vill jag inte. Jag rekommenderar att sluta innan du hamnar där.



/Andreas
 
hejsan
en ubervass kniv är skojsigt....MEN
i bushen ska kniven naturligtvis vara vass men inte vara ubervass.
dels blir eggen ömtåligare dels är det nog illa att skära sig i fingret men med en ubervass kniv så är det risk att man skär av sig fingret istället..;)......det brukar vara långt till akuten när man är ute i spenaten..:cool:
vänligen nils
 
Framförallt vid jakt tycker jag att en knasigt vass kniv är överskattad. Ska vara lite "riv" i eggen för att kontrollen ska vara god. Trots detta så leder min slipmani till att även jaktkniven är rakbladsvass. Knäppt.
 
Nu ska vi se om jag kan sammanfatta lite. =)

Sharpmaker verkar vara väldigt omtyckt. Ska fundera lite på den men jag kommer nog inte att beställa den precis nu.

Många tipsade om sandpapper och musmatta. Jag hittade i denna på Youtube, vet inte alls om han anses göra "rätt" eller "fel". Sharpening a convex knife - dull to shaving sharp
Vad säger ni om denna film? Känns detta tillvägagångssätt ok?

Ja, vi får se hur jag gör.

Tusen tack för många och bra svar
 
Kul med språkfrågor i samband med knivar.

Några iakttagelser. Allt fler använder uttrycket vässa i samband med knivar. Den korrekta termen är slipa. Vässar gör man en blyertspenna ;).

Stroppa är en försvenskning av den engelska termen "strop". Om någon trots allt stroppar sin kniv så syftar han förmodligen på själva verktyget, dvs en läderrem försedd med ögla: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=2/30/49.html#STROPP-BLOCK

Den korrekta svenska termen är strigla.
▬▬▬▬▬
Men nog med språklektioner.

@ carta:

Ett ståls primära syfte är att räta ut eggen. Visserligen avlägsnar också ett traditionellt stål en del metall men metoden är för långsam och för oprecis för att seriöst användas i samband med bryning/slipning.

@ ekis:

Att inhandla en ny kniv varje gång den gamla är slö är i längden inte ekonomiskt försvarbart trots att Sharpmakern kostar en del hundralappar.

Självklart är kravet på knivens grad av skärpa själva orsaken till varför vi köper så många brynen och slipsystem som vi gör. Helt klart är att denna grad är beroende på eggens förfining, dvs något som man inte klarar med endast ett enda bryne, såvida man har någorlunda högt ställda krav. Personligen slipar jag eller bryner mina köksknivar minst två gånger i veckan i samband med amatörmässig användning i eget kök.

@ hallonraden:

Att välja en kniv vars skärpa är medvetet av sämre kvalitet med villfarelsen av att man skär sig mindre i samband med olyckor är felaktig. Ett vasst blad är själva garantin till varför man inte skär sig, dvs varför bladet av misstag inte glider av ämnet och åker in i tummen i stället. De flesta knivkonnässörers åsikt är att en kniv aldrig kan vara för vass ;). Med ditt sätt att tänka så skulle en täljkniv med vilja lämnas halvslö. Du kan tänka dig hur pass väl en sådan kniv arbetar...

~Paul~
 
Många tipsade om sandpapper och musmatta. Jag hittade i denna på Youtube, vet inte alls om han anses göra "rätt" eller "fel". Sharpening a convex knife - dull to shaving sharp
Vad säger ni om denna film? Känns detta tillvägagångssätt ok?
Skall erkänna att jag inte tittat på den aktuella videon. Men musmattemetoden är en beprövad variant. Underlagets elasticitet och hårdhet bestämmer till vilken grad kupningen i sandpappret sker och därför och vinkelns storlek. Ett mjukt underlag ger en större vinkel, ett hårdare dito en mindre vinkel.

Vinkeln bestäms med hjälp av stålets art, hårdhet och den planerade användningen av kniven. Personligen föredrar jag mjukt läder som underlag.

~Paul~
 
hejsan paul
nähäru nu ska vi vara ordentliga..;)
en kniv är ett verktyg som skall användas till det den är till för dvs skära.
alltså skall den vara vass. den skall alltså ha ett bett.
men INTE vara ubervass ute i bushen.
go tur
vänligen nils
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
Fawkes Misslyckas med att slipa Morakniv Utrustning allmänt 8
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
stenblock Slipa yxor nybörjarfrågor Utrustning allmänt 8
Sickpupp Hur bäst slipa morakniv? Utrustning allmänt 4
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
Loxley Slipa upp Bajonett 1896? Utrustning allmänt 5
barend Slipa kniv, igen Utrustning allmänt 20
eh Slipa köksknivar Utrustning allmänt 16
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.