Ny yxa

En fin liten yxa den där Outdooren. Vad tycker du den är bra till? Du verkar tycka det är en bra yxa, och en som jag som tycker yxor ska var större skulle tycka det vore kul att höra :)

Ber om ursäkt men jag hade missat din fråga.

Ja, jag tycker verkligen att det är en bra yxa! Jag gillar ju också lite större yxor (gillar väl förresten nästan alla yxor utom sådana där plastsaker ;) ). Vill minnas att du gillar Wetterlings stora jaktyxa som också är en av mina favoriter (om man lyckas hitta en som är rak och symmetrisk...). Grejen med Outdoor axe är att den levererar som en bra mycket större yxa om man vet hur man ska hantera den. Den är i allt väsentligt en krympt klyvyxa vilket gör att den klyver bättre än vad t.ex. en GBA Vildmarksyxa gör. Bladet är dock fortfarande tunt nog för att hugga och tälja tillräckligt bra. Den har mycket drag av en Tomahawk i sig och det gör den väldigt lätthanterlig och smidig. För mig är den det självklara valet om jag ska ha en yxa i ryggsäcken eller i bältet. Skaftet kan kännas lite vekt innan man har vant sig men när man väl gjort det så känns andra "småyxor" bara klumpiga tycker jag.

Jag har som jag tidigare skrivit en hel del yxor, både stora och små, att jämföra med. Enligt mig så hade Lars Fält verkligen något att tillföra när det gäller design av yxor.

Men jag måste nog ta och köpa en sådan där Roselli också... Inte för att jag tror att den är bättre men det skadar ju inte att prova. ;)
 
Tack för svaret! Jo Den där Wettterlingen gillar jag skarpt. Rosellin är dock den jag brukar ta med: kortare, lättare men klyver nog ändå bättre och är superskön att greppa. Och som bidetalj så är eggskyddet riktgt bra.
Intressant du skrev just nu! Var inne på naturkompaniet igår och kollade på Outdoor igen nämligen. Väldigt smäcker och välbalanserad. Handtaget känns för tunt i min hand. Med handskar skulle det kanske funka ok. Som sagt så är den nog för liten för min smak. En stor kniv är nog mer min stil i den här storlekskategorin bland verktyg. Men jag inser att jag nog ändå kommer köpa den efterhand, för jag är tokigt förtjust i vackra och välgjorda skärande verktyg. Och just den här har onekligen dragit min uppmärksamhet till sig.
Jo Rosellin tycker jag du ska prova!
 
Senast ändrad:
Gränsfors...

Kan rekommendera GRÄNSFORS VILDMARKSYXA!
Sitter som en smäck i handen och får ledigt plats i/på ryggan.
Betalade runt 5 hundringen för den ink. frakt. 20 års garanti dessutom. :eek:)
Kan varmt rekommenderas som sagt!
 
Jag har förresten en Gränsfors Liten Skogsyxa och en Wetterling Äventyrsyxa jag inte använt, som jag hade kunnat byta mot en Outdoor Axe om någon här är intresserad.
 
Smida yxan.

Jag gick en åttadagarskurs i verktyg/yxsmide på Gränsfors. Fick göra min helt egen yxa. Den blev lite sned och kostade ca 10.000 inklusive en veckas mat, boende och utbildning. Helt klart min favorit. :)
 
Det viktiga med en yxa som ska med ut varje gång är att den har ett vettigt viktförhållande, jag tror inte du kommer klyva grov ved av den anledningen att den brinner dåligt.

Det är skillnad om du ska hugga upp ved hemmavid för torkning, men ute i skogen är det sällan du hittar torr död grovved, det är heller inte direkt lämpligt att hugga ner döda stående träd, då de få som sparats är viktiga för insekter och därmed fågellivet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.