Handskar som tål värme från brasan

Vad köpte du för storlek och vad tror du de motsvarar i "svenska" strl. (typ 9,10,11)?

Hej!

Jag köpte Large och skulle väl säga att jag överlag är en 10:a/large i handskar. De sitter bra på mig, bra passform och inte bylsiga, och plats för en liner.
Så satsa på din normala storlek!
 
Precis som Knotas så kör jag på svetshandskar. Ligger alltid nerpackade i matlagningssäcken. Köpta på Jula för 79:- Är man fanatisk viktstrippare så är det naturligtvis inte ett bra alternativ men jag tycker att det är värt den extra vikten och platsen för att kunna möblera runt ved i eldstaden och helt slippa tänka på risken för skada.
 
Fält Guide Glove är ju en riktigt bra handske, men för det priset vill man inte lyfta glödande vedträn =)

Satsa på en ofodrad rejäl arbetshandske, och köp till Hestras liner i ull (den som hör till guide glove). Då får du en läderhandske som isolerar bra mot värmen och ett foder som inte smälter fast i huden om du råkar bränna genom skinnet. Linern kostar 200kr har jag för mig, men det finns säkert andra billigare liners också.
 
Fält Guide Glove är ju en riktigt bra handske, men för det priset vill man inte lyfta glödande vedträn =)

Satsa på en ofodrad rejäl arbetshandske, och köp till Hestras liner i ull (den som hör till guide glove). Då får du en läderhandske som isolerar bra mot värmen och ett foder som inte smälter fast i huden om du råkar bränna genom skinnet. Linern kostar 200kr har jag för mig, men det finns säkert andra billigare liners också.

Förslag på handske för ändamålet? Jag tänkte prova arbetshandske med liner, eldsäker/säker och en svetshandske och sen utvärdera. Alla tips mottages tacksamt.
 
Annars kan man tälja en pinne att vända glödheta vedträn med. Handskar som tål detta blir antingen dyra eller klumpiga.

Försvarets gamla helvita överdragshandskar är i min mening överlägsna de nya - dels är de hållbarare och dels är de rymligare när det gäller val av innerhandske, men de saknar snölås och är inte lika långa vilket förstås är sämre om det är mycket lös snö.
 
Den här såg ju fin ut:
http://www.ejendals.se/1206.php#itemid=128724

Annars är jag själv förtjust i:
http://www.ejendals.se/1206.php#itemid=128698

Överhuvudtaget känns det som att en arbetshandske är vettigast. Bekväma och relativt billiga, och klart möjliga att ha under en tumvante när det är kallt.

Tegera 117 är en väldigt bekväm och skön handske men den tål inte värme bra. Tyget smälter och skinnet är för tunnt. Den är inte heller speciellt slitstark.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.