Funderingar kring UL och prylfixering.

Nja, ingen vill väl bära tungt (annat än i träningssyfte) tror ingen packar brödrosten + elverk direkt.
Inte i ryggan men i kajaken går dom ner lätt, och på akterdäck packar man dykgrejerna. Klart man måste ha allt med, fattas bara annat för vad ska man annars göra under en vecka i skärgården om man inte kan se Discovery m.fl. på en vettigt stor skärm?
 
Rätt mycket fördomar i startinlägget; det som beskrivs existerar inte enligt min erfarenhet. Om man vet att det finns folk som startar en veckotur i fjällen med 20 kg så kan det omöjligt vara något nördigt petande med remmar och tandborstskaft som förklarar skillnaden mot ex.vis mina 13 kg. Det handlar egentligen mest om att inse vad man verkligen behöver. Min utrustning är på intet vis UL.


Någon hade vänligheten att länka hit:
http://www.huthyfs.com/minpack.html

Jag säger på ett ställe att "ju mindre sko, desto mindre skav". På samma sätt brukar jag säga
"ju färre (och helst enklare) prylar desto mindre hysteri".
 
Nej, jag är inte dykare, men jag tävlade på elitnivå i väldigt materialintensiv sport under det förra årtiondet. Där var teknikutvecklingen galopperande och prylfixeringen så enorm att andrahandsmarknaden totalt imploderade. Det blev i princip omöjligt att sälja helt oanvända saker om man inte gav 70-80% rabatt på nypriset. Galet.

Den marknaden har mattats av rejält, dykningens alltså, men fortfarande kan man köpa nästan nya grejer till långt under halva priset. När jag återupptog dykningen köpte jag nästan ny torrdräkt med 2 underställ för 3000 spänn och fick en Interspiro-helmask, ett par regulatorer mm. samt en kompressor på köpet. Jag har fortfarande efter flera år kvar allting och det används flitigt och har uppgraderats en del, bla. fick kompressorn ett helt nytt filtersystem men det var av nöden tvunget för det som satt där tålde inte förhöjt tryck, det gjorde däremot kompressorn så jag är självförsörjande på luft av extremt bra kvalitet.
 
Rätt mycket fördomar i startinlägget; det som beskrivs existerar inte enligt min erfarenhet. Om man vet att det finns folk som startar en veckotur i fjällen med 20 kg så kan det omöjligt vara något nördigt petande med remmar och tandborstskaft som förklarar skillnaden mot ex.vis mina 13 kg. Det handlar egentligen mest om att inse vad man verkligen behöver. Min utrustning är på intet vis UL.


Någon hade vänligheten att länka hit:
http://www.huthyfs.com/minpack.html

Jag säger på ett ställe att "ju mindre sko, desto mindre skav". På samma sätt brukar jag säga
"ju färre (och helst enklare) prylar desto mindre hysteri".

Exakt så ja. Alla är vi individualister och hade inte ryggen sagt upp sig i tält så hade jag aldrig ens tänkt tanken på hängmattesovande. Jag anser att "ändamålen helgar medlen" oavsett vad det än gäller och trivs nån att vandra i kronans marschpjuck från 40-talet så, jaa, men låt då denne göra det. Jag paddlar i en sit-on-top av den enkla anledningen att den passar mig och mitt uteliv bäst och är för mig det säkraste, jag vet att andra har andra åsikter och kravspecar och det lägger jag mig inte i, huvudsaken att man kommer ut i spenaten och har lattjo-lajbans därute med leksakerna. :)
 
Prylbögeri?

UL-varianten på denna blir kroppsmålning och tandpetare.

Nu är det väl ändå du som är motsägelsefull, ironisk eller ej...

Anser nog att prylnördigheten är minst lika stor hos "tungpackare" , lite orättvist att dra alla lättviktare över samma kant. För mig handlar UL inte om prylar, utan om att mindre packning ger mindre vikt. Ta helt enkelt inte med dig mer än du behöver, och finns det ett betydligt lättare och smidigare alternativ till det du har så skaffa det om du har lust och råd. (Om det nu nödvändigtvis måste vara dyrare, vilket tidigare påvisats att det inte måste). För en övernattning i skogen på sommaren behöver man inte dra med sig ett tvåmanna tält, det kanske räcker med en liten press, eller tarp som alla numera envisas med att kalla det.
 
Nu är det väl ändå du som är motsägelsefull, ironisk eller ej...

Anser nog att prylnördigheten är minst lika stor hos "tungpackare" , lite orättvist att dra alla lättviktare över samma kant. För mig handlar UL inte om prylar, utan om att mindre packning ger mindre vikt. Ta helt enkelt inte med dig mer än du behöver, och finns det ett betydligt lättare och smidigare alternativ till det du har så skaffa det om du har lust och råd. (Om det nu nödvändigtvis måste vara dyrare, vilket tidigare påvisats att det inte måste). För en övernattning i skogen på sommaren behöver man inte dra med sig ett tvåmanna tält, det kanske räcker med en liten press, eller tarp som alla numera envisas med att kalla det.

Man behöver inte ta med sig tält, man behöver inte ens ha med sig en tarp eller för den sakens skull nånting, inte ens kläder eller skor, vi överlever ganska länge ändå... Det vi tar med oss, har vi väl med oss för att vi anser eller tror att vi kommer att behöva det. Antingen för att det underlättar själva vistelsen eller för att man kan hamna i en situation där det kan tänkas behövas. Skulle tro att novisen packar med sig mer av båda varorna för att man inte har erfarenheten och "förmågan" att bedöma vad som är nödvändigt.

Med tiden lär man sig vad man har användning för, vad man kan använda till flera olika saker, vad man kan sortera bort eller kanske man kommer fram till att: Det är inga problem, jag njuter av att ligga på kalfjället och läsa de där böckerna som jag inte hinner med annars. Klart man ska släpa med sig de där böckerna då, eller systemkameran eller filmkameran om man vill filma några lämmlar som skuttar runt. Vi har olika förutsättningar och olika intressen och personligen anser jag att det är lite väl lite tolerans i diskussionen.
 
Nu är det väl ändå du som är motsägelsefull, ironisk eller ej...

Nej då, för att måla krävs en konstnär, en hygglig sådan kan man anlita för 1500 SEK i timmen själva målningen tar 6 timmar då är vi uppe i 9000 SEK sen blir det 12 % moms och kompletteringsmålning. Men jag förstår vad du menar...

Anser nog att prylnördigheten är minst lika stor hos "tungpackare" , lite orättvist att dra alla lättviktare över samma kant. För mig handlar UL inte om prylar, utan om att mindre packning ger mindre vikt. Ta helt enkelt inte med dig mer än du behöver, och finns det ett betydligt lättare och smidigare alternativ till det du har så skaffa det om du har lust och råd. (Om det nu nödvändigtvis måste vara dyrare, vilket tidigare påvisats att det inte måste). För en övernattning i skogen på sommaren behöver man inte dra med sig ett tvåmanna tält, det kanske räcker med en liten press, eller tarp som alla numera envisas med att kalla det.
Tungpackare är inte ett etablerat begrepp så som UL är. Tror knappt tungpackare existerar utan är ett spöke för UL-folket.
 
Jag bär nog lite åt tyngre hållet, i förhållade till min kroppsvikt, och är absolut ingen lättpackare men försöker tänka på vad som åker ner. Jag tycker att för slimmad packning också kan vara en säkerhetsfråga på samma sätt som att för tung packning på klättring säkert heller inte är bra. Jag känner mig fortfarande så OK i kroppen så att jag gärna packar sånt som garanterat gör att jag slipper ha det alltför miserabelt. Ofta både tält och tarp, totalt 2,8 kg. Jag håller med om att det där tungpackarbegreppet nog mest är ett spöke.

Såklart kan vi sitta här och vara tuffa mot de som kanske är ute på sin första vandring och har med sig alldeles för mycket både inne i och utanpå säcken. Det hör ju till att man itererar ner sin packning till något som passar en själv med tiden.
 
Stämningen är lite för hätsk mellan lägren, med citat hit och dit. Tungpackare eller normalpackare och till och med lättpackare, jag står nog lite i varje grop och trampar, beroende på vilken aktivitet jag ämnar göra.
Blir det en liten skogstur med polarna för att grilla, kvarta kvar och ta ett par pilsner så tar jag gärna min monstersäck och fyller den utan direkt koll på läget. Jag slet som ett djur en gång då jag släpade på både kåta, eldlåda och renskinn plus allt annat som jag och min hund behövde. Vi var tre gubbar och två hundar som skulle övernatta i min lappkåta, så den gången hatade jag min ryggsäck, men jag klarade av det och vi gick inte så långt. Då snackar vi "tungpackning"
Men är det ren vandring, oavsett om det är på hemmaplan eller norr över så har jag blivit lite mer mån om vad min ryggsäck väger. Med att byta ut vissa prylar till lättare och mindre skrymmande så kan jag gå ner i storlek på ryggsäck vilket spar mej massor utan kilon bara där. Lättare kök, lättare sovutrustning och lättare kläder blir för mej en avsevärd skillnad mot en skogstur med polarna utan att försämra komforten eller säkerheten, snarare tvärtom, det höjer komforten avsevärt då jag känner mej "fjäderlätt"...
/Dennis
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.