Vilken klocka är mest tålig?

Fast dina klockor har ju knappt några märken enligt tidigare post. Gjorda av unobtanium? Jag blev också less på att pennfäktas. Kan nämna att jag aldrig låtit serva min klocka vilket jag borde ha gjort med 3-4 års mellanrum. Lite gasa tills det rasar pga okunskap.

Alla har vart med om väldigt mycket.
 
Fast dina klockor har ju knappt några märken enligt tidigare post. Gjorda av unobtanium? Jag blev också less på att pennfäktas. Kan nämna att jag aldrig låtit serva min klocka vilket jag borde ha gjort med 3-4 års mellanrum. Lite gasa tills det rasar pga okunskap.

Jag har inte sagt att de inte har några märken. De har allt några märken efter stötar. Har fått byta glas efter närkontakt med vinkelslip och fick polera bort märken efter en svetsloppa. Och jag har servat dem. De börjar ju tappa nån minut per dygn om man inte serva dem med tre-fyra års intervaller. Hade jag haft en gummicasio så hade jag dock inte behövt det.

Inte direkt sliten ut var termen jag använde.
 
Har du själv haft en luminox eller en klättermusen einride eller annan klättermusen jacka med eta- proof?

jag har har en enride som började läcka efter mindre än ett år, förövrigt skön jacka men vattentät är den inte.

har även en eta anorak, njal. hållbar definitivt men ingen über jacka direkt. visa grejor funkar vissa inte när det gäller klättermusen.
 
Jag tror mer att slag och stötar kan göra sitt. Repor och svetsloppar påverkar ju inte insidan. Sen tycker jag att gummi-Casio är urmodern för det du kallar tacticoola klockor så jag vet inte om du tycker att de är bra eller är ironisk. Vad är riktigt bra klockor för rimlig peng om du får bestämma? Du verkar ju sålla bort alla som har ett lite tuffare yttre.

Jag har inte sagt att de inte har några märken. De har allt några märken efter stötar. Har fått byta glas efter närkontakt med vinkelslip och fick polera bort märken efter en svetsloppa. Och jag har servat dem. De börjar ju tappa nån minut per dygn om man inte serva dem med tre-fyra års intervaller. Hade jag haft en gummicasio så hade jag dock inte behövt det.

Inte direkt sliten ut var termen jag använde.
 
Har du själv haft en luminox eller en klättermusen einride eller annan klättermusen jacka med eta- proof?

Ja, det står i den tråden, bara att läsa. och km vet som typ alla andra, att bomull håller sämre än pe och pa, står på deras hemsida. Luminox nej. Ni har ju redan visat att luminox inte levererar. Jag skulle inte lägga pengar på nåt sånt. Och jag tycker jag har varit tydlig varför.

Till Niklaz, Nej, det jag menar är om jag hade köpt vilken plast/gummicasio så hade jag inte behövt serva dem, bara byta batterier. De är urfula, men väldigt funktionella, de kan knappast räknas till de jag raljant kallade för tacticoola. Däremot är de billiga och stryktåliga, och håller garanterat lika länge som de som utger sig för att vara 'tåliga'.

I dagsläget hade jag nog köpt en Seiko, tycker de är prisvärda. Och de har en del som klarar 10 ATM som dessutom skulle funka till kostym.
 
Jag har en Tissot med stål-länk som hållt bra i tre år nu. Men får byta den där lilla säkerhetspinnen med jämna mellanrum när jag tjonkat in klockan i något.

Ang. KM Einride så är det en kanonprodukt inget tvivel om saken. Någon klagade på vattentåligheten efter ett år!! Med min användning återinpregnerar jag var tredje månad och det är inget konstigt.

Etaproof och Ventile är inte lika starkt som 65/35 men betydligt starkare än vanlig bomull. Att jämföra med vanlig bomull är ignorant. Mätt per m2 är etaproof det mest kostsamma material som står att finna. Enda anledningen att Goretex-skal är dyrare är pga lamineringsarbetet.
 
Fast frågar du mig så är/var min Luminox tålig. Om den klarade åtta års bruk och missbruk utan någon som helst service, bara batteribyte och trycktest, så är det helt OK för mig. Vi har fattat att du som inte har någon erfarenhet själv av Luminox dömer ut hela märket, troligen andra med liknande utseende också, med grund i två klockor som pajat. Det känns klart rimligt och vettigt.

Seiko som märke är också bara att glömma. Här en Seiko Kinetic som gått sönder efter bara 15år. http://forums.watchuseek.com/f21/seiko-kinetic-broken-500035.html

Byt ut hantverkare mot Luminox så slipper vi dividera mer :) http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=2671249

Till Niklaz, Nej, det jag menar är om jag hade köpt vilken plast/gummicasio så hade jag inte behövt serva dem, bara byta batterier. De är urfula, men väldigt funktionella, de kan knappast räknas till de jag raljant kallade för tacticoola. Däremot är de billiga och stryktåliga, och håller garanterat lika länge som de som utger sig för att vara 'tåliga'.

I dagsläget hade jag nog köpt en Seiko, tycker de är prisvärda. Och de har en del som klarar 10 ATM som dessutom skulle funka till kostym.
 
Någon klagade på vattentåligheten efter ett år!! Med min användning återinpregnerar jag var tredje månad och det är inget konstigt.

oops.... hade precis skrivit klart ett inlägg men kom på att det är noatun jag syftar på. blandar alltid ihop dom.
ok. enride är en annan historia. säkerligen ok, bara lite dyr. min noatun läckte efter ett år, men KM hade problem med cutan ett tag så det kan ha varit det som var problemet.
 
Ja, det står i den tråden, bara att läsa. och km vet som typ alla andra, att bomull håller sämre än pe och pa, står på deras hemsida. Luminox nej. Ni har ju redan visat att luminox inte levererar. Jag skulle inte lägga pengar på nåt sånt. Och jag tycker jag har varit tydlig varför.

Till Niklaz, Nej, det jag menar är om jag hade köpt vilken plast/gummicasio så hade jag inte behövt serva dem, bara byta batterier. De är urfula, men väldigt funktionella, de kan knappast räknas till de jag raljant kallade för tacticoola. Däremot är de billiga och stryktåliga, och håller garanterat lika länge som de som utger sig för att vara 'tåliga'.

I dagsläget hade jag nog köpt en Seiko, tycker de är prisvärda. Och de har en del som klarar 10 ATM som dessutom skulle funka till kostym.


Du kanske inte ska uttala dig om produter som du har ägt. Min luminox har varit den bästa klocka jag har haft och den ända som pallat med mitt aktiva liv. Niklaz verkar varit sjukt nöjd med sin också. Nu är det upp till min ny inköpta Victorinox Dive master har bevisa samma.
 
Jag har en Casio digitalklocka från 1984 som fungerar utmärkt. Bytt armband några gånger bara. Den har varit med om allt och är skamfilad men fungerar perfekt. En klocka utan rörliga delar är betydligt mer robust än en med rörliga, så är det bara.
 
Jag har en Casio digitalklocka från 1984 som fungerar utmärkt. Bytt armband några gånger bara. Den har varit med om allt och är skamfilad men fungerar perfekt. En klocka utan rörliga delar är betydligt mer robust än en med rörliga, så är det bara.

Helt klart är det så att en digital klocka helt utan mekanik är möjlig att göra robustare än mekaniska ur. Dock är prestigen och utseendet viktigare än många vill erkänna. En annan funktion som bidrar till hållbarhet är solceller. Då slipper någon klantig "urmakare" riksera förstöra packningar vid batteribyte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.