Knivar med skarp rygg

På din bild ser W11-s blad skålslipat ut? Det kan inte ha varit så länge sedan du köpte kniven?

Fina knivar och fina knutar! Den runda knuten brukade jag använda i änden på min fånglina. Har dock slutat med det och övergått till en mer diskret knut som dessutom sparar en hel del lina:
Minfnglineknut.jpg


Som du ser så är knuten rejät slimmad. Den håller dock som berg.

~Paul~

Tack! :) W11:an köpte jag i somras. Jag använder bara fånglina på min Kabar BK9 faktiskt men dom flesta av mina knivar har den där "tofsen" på sig. Det hjälper mig att dra upp knivarna ur slidan och används även som en typ av förlängning av skaftet när jag håller kniven med "tvåfingergrepp" för att hugga av t.ex. småkvistar.

Din lösning på knuten för fånglinan var väldigt smidig. Bilden sparad! :)
 
Har ju som sagt vägt lite mot Karesuandokniven. Kan de konkurrera med övriga?
Riktigt bra, men lite halvtaskig slida till?

Det blev mycket man vill svara på så här mitt i natten när man hållit på med julklappar hela kvällen. ;)

Jag har en Karesuando Galten Exlusiv också. En bra kniv och jag gillar verkligen slidan till den. Den har en innerslida av plast och det är riktigt bra läder tycker jag. Kniven ligger så där bra i handen som en skandinavisk kniv oftast gör och den gör sitt jobb. Tyvärr hade mitt exemplar en alldeles för stor sekundäregg för min smak. Dessutom var den riktigt dåligt slipad och vinglade fram och tillbaka. Det är trist att fixa sådant! :( Men det är helt klart en bra kniv men den är ju ganska olik de övriga på din lista.

Personligen skulle jag välja Casström SFK av de knivar som du har på din lista. Det är mycket kniv för pengarna och för mig gör det inte så mycket att man måste ta hand om kniven (icke rostfritt). Bladet på Casström SFK är också lägre vilket gör den mer lämplig för finlir tycker jag. Jag skulle inte vara rädd för att banka på den heller om det var så att jag skulle vara tvungen till det. Om det var viktigt med rostfritt så skulle jag välja en EKA W11. Ekan har också det fetaste greppet men för min hand (har lite stök med lederna) så passar Casström SFK ändå bättre och det beror då på hur greppet är format.

Oj, mycket svammel blev det. Hoppas jag inte ställde till det mer nu. ;)
 
1. Jag vet att Casström har "icke-skålslipade" Eka W11 på lager redan nu.

2. Jag vet inte om det är riktigt korrekt att kalla dom för skandinaviskt slipade när dom har så pass stor sekundäregg. Paul, vad säger du?
1. Hm. Det verkar som sagt att de skålslipade W11-orna trots allt var en sprint run. Jag nämnde ju att jag inte gillar skålslipning men faktum är att den begränsade upplagan ger de skålslipade EKORna en samlarstatus ;).

2. Ja det är frågan. Jag är lika tveksam. Det är därför som jag i ett tidigare inlägg i den här tråden skrev att de var på gränsen till sabelslipning. En traditionell skandinavisk slipning har inte en så utpräglad primär och sekundäregg.

Observera att W11 är utrustad med denna tämligen stora "microeggen" redan från fabriken. Därför handlar det de facto om primäregg (till skillnad från amerikansk terminologi)!

~Paul~
 
Tack för allt "svammel" i de senate inlägge. Mycket uppskattat =D

Just nu är det viktigt att väga in alla bitar när jag söker en allroundkniv för friluftsbruk. Blir alltid en del kompromisser och Karesuando fick vara med ett tag. Låter som bra grejer men med variende kvalitet.. Bra att få svar på det.

Kanske får avvakta med Eka Nordic W11 ändå. Pris är just nu viktigt och Casström SFK ligger riktigt bra till. Kolstålet är en fördel, men inte avgörande.

Efter jul bestämmer jag mig.


Det där med fånglina är bra att lära av. Helst ska kniven ha ett hål för det.... SFK...
 
Jag vill i princip alltid ha fånglinehål i mina handtag. Om man bortser från själva säkerhetsaspekten så är linan bra till att ytterligare säkra kniven som sådan vid bältet. Om den sedan skulle råka ramla ur slidan så är kniven inte förlorad, trots allt!

~Paul~
 
1. Hm. Det verkar som sagt att de skålslipade W11-orna trots allt var en sprint run. Jag nämnde ju att jag inte gillar skålslipning men faktum är att den begränsade upplagan ger de skålslipade EKORna en samlarstatus ;).

2. Ja det är frågan. Jag är lika tveksam. Det är därför som jag i ett tidigare inlägg i den här tråden skrev att de var på gränsen till sabelslipning. En traditionell skandinavisk slipning har inte en så utpräglad primär och sekundäregg.

Observera att W11 är utrustad med denna tämligen stora "microeggen" redan från fabriken. Därför handlar det de facto om primäregg (till skillnad från amerikansk terminologi)!

~Paul~

Nej det rör sig inte om en sprint run. W11:a har haft skålslipning under många år. Tror att det ändrades samtidigt som man bytte till den svarta enklare slidan. Men som samlare bör man kanske ha båda i alla fall. ;)

Aha, det är så det är! Tack för förklaringen! Det förklarar nämligen ett missförstånd mellan mig och en knivtillverkare för ett tag sedan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 48
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297
Okvarn vandringsryggsäck för lång rygg med bra höftbälte Utrustning allmänt 13
estetdrägg 30l rygga för kort rygg?? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.