Knivar med skarp rygg

Skulle vara intressant att höra varför kolstål är bättre än RF till detta, har aldrig lagt märke till ngn skillnad?

Fredrik
 
Kolstål/rostfritt

Jag tror att det helt enkelt är en sammanblandning mellan "modernt eldstål" och "stål och flinta".
Rostfria knivar fungerar utmärkt med (moderna) eldstål så länge man har en skarp kant.

Jag förstår heller inte riktigt varför man inte skulle använda kniven - eller närmare bestämt knivryggen - till eldstålet. Personligen har jag ett eldstål fäst i mina skogsbyxor och har valt att inte ha någon "skrapa" med då jag så gott som alltid redan har en kniv i bältet - KISS var det någon som sa...

För övrigt kan jag rekomendra TS att kolla på Enzo Trapper - en fulltångekniv i samma storlek som F1 med en skarp bladrygg. Då jag köpte min fanns flera handtagsmaterial att välja mellan.
Slidan som kom med var rätt B men den ersatte jag med Fällkniven F1 öppna läderslida.

Uffe
 
Skulle vara intressant att höra varför kolstål är bättre än RF till detta, har aldrig lagt märke till ngn skillnad?

Fredrik
Har du jämfört två exakt likadana ämnen? Det vill säga samma vinkel på själva kontaktytan mellan stålet och kniven och samma dimension på själva apexen på den skavande ytan?

Kolstål är lättare att fixa gnistor med. Orsaken är att i moderna rostfria stål så är karbiderna uppbundna av legerade ämnen i form av ex. vis krom, molybden och vanadin. Dessa fungerar som barriär mellan de järnkarbiderna som behövs för enkel gnistbingning. Helt klart är att stålet bör innehålla minst 0.45% kol för att fungera i samband med gnistbildning.

Man kan jämföra mellan två olika vägar. Den ena är en simpel landsväg från förr i tiden, dvs en jordstampad yta (kolstål) och en modern nyare väg som är belagd med hård kullersten (rostfritt). Själva de hårda karbiderna försvårar således kontakten mellan stålet och matrisen. Det blir självklart lättare ju mindre andel karbider som är uppbundna av legeringsämnen. Därför är skillnaderna stora också sinsemellan de olika rostfria stålsorterna. En del är tämligen lätta att bilda gnistor med, andra är i stort sett omöjliga.

~Paul~
 
Personligen har jag ett eldstål fäst i mina skogsbyxor och har valt att inte ha någon "skrapa" med då jag så gott som alltid redan har en kniv i bältet - KISS var det någon som sa...
Fast det är ju inte KISS-principen som du beskriver. I mitt fall så har jag alla detaljerna samlade i ett och samma koncept. Jag fäller ut burkens lock, kniper fast en bit av bomullen med locket när jag stänger detsamma, samt i en handvändning fixar en gnista med den lilla bleckbiten.

Jag behöver således inte fumla efter kniven och riskera att skära mig i samband med dåligt väder när händerna är kalla eller blöta (eller både och). Blecket ger dessutom bättre gnistbildning än kniven och kommer närmare materialet som skall tändas. Det väger dessutom nästan ingenting i sammanhanget (9 g).

~Paul~
 
Tack för alla svar. Bra med olika synpunkter. Kan hända att det faktiskt blir en annan kniv ändå... Får se. Vad tror ni om eggen på Eka w11. Är den svår att arbeta med?

Det där med att inte inte använda kniven. Finns olika preferenser, men tror inte det är skadligt. Saken är väl att det skulle förstöra härdningen. Tror inte det går så snabbt, trots temperaturen på gnistorna.
 
Tack för alla svar. Bra med olika synpunkter. Kan hända att det faktiskt blir en annan kniv ändå... Får se. Vad tror ni om eggen på Eka w11. Är den svår att arbeta med?

Det där med att inte inte använda kniven. Finns olika preferenser, men tror inte det är skadligt. Saken är väl att det skulle förstöra härdningen. Tror inte det går så snabbt, trots temperaturen på gnistorna.
W11 är en solid kniv. Kan dock kännas lite tung ibland. Svår att arbeta med? Hur då menar du? I vilka sammanhang?

Vad syftar du på när du säger dig vara orolig för att sabba härdningen? För inte kan du väl mena att eggen påverkas när du gnider bladryggen mot tändstålet ?!?

~Paul~
 
W11 är en solid kniv. Kan dock kännas lite tung ibland. Svår att arbeta med? Hur då menar du? I vilka sammanhang?

Vad syftar du på när du säger dig vara orolig för att sabba härdningen? För inte kan du väl mena att eggen påverkas när du gnider bladryggen mot tändstålet ?!?

~Paul~

Tack. Söker en sån kniv, men eftersom jag använder yxa mkt kan jag också tänka mig något mindre. Karesuando verkar vara prisvärda. En del har jag hört tycker att W11 är svår att tälja med pga av hur slipningen ser ut. Tålig men svåranvänd. Kanske är fel? Det som tilltalar mig med EKAn är bl a, pris, bladets tjocklek och handtagets form.

Att eldstålet skulle skada knivens härdning menar jag är en myt.
 
Har du jämfört två exakt likadana ämnen? Det vill säga samma vinkel på själva kontaktytan mellan stålet och kniven och samma dimension på själva apexen på den skavande ytan?

Kolstål är lättare att fixa gnistor med. Orsaken är att i moderna rostfria stål så är karbiderna uppbundna av legerade ämnen i form av ex. vis krom, molybden och vanadin. Dessa fungerar som barriär mellan de järnkarbiderna som behövs för enkel gnistbingning. Helt klart är att stålet bör innehålla minst 0.45% kol för att fungera i samband med gnistbildning.

Man kan jämföra mellan två olika vägar. Den ena är en simpel landsväg från förr i tiden, dvs en jordstampad yta (kolstål) och en modern nyare väg som är belagd med hård kullersten (rostfritt). Själva de hårda karbiderna försvårar således kontakten mellan stålet och matrisen. Det blir självklart lättare ju mindre andel karbider som är uppbundna av legeringsämnen. Därför är skillnaderna stora också sinsemellan de olika rostfria stålsorterna. En del är tämligen lätta att bilda gnistor med, andra är i stort sett omöjliga.

~Paul~

Spännande! Du har helt säkert rätt - vilka stål bör man undvika om man vill använda kniven på eldstålet?

Uffe
 
Jag kör personligen med en Mora Craftline Allroundkniv just nu då det är kniven jag har hemma. Denna använder jag ryggen på när jag ska använda tändstål då blecket som följde med är alldeles för litet för att det ska vara bekvämt. Med kniven kan jag även behålla handskarna på utan problem, samt kunna styra kraften mycket bekvämare. Detta är de enkla anledningarna till att jag använder kniven till mitt eldstål.
 
Fast det är ju inte KISS-principen som du beskriver. I mitt fall så har jag alla detaljerna samlade i ett och samma koncept. Jag fäller ut burkens lock, kniper fast en bit av bomullen med locket när jag stänger detsamma, samt i en handvändning fixar en gnista med den lilla bleckbiten.

Jag behöver således inte fumla efter kniven och riskera att skära mig i samband med dåligt väder när händerna är kalla eller blöta (eller både och). Blecket ger dessutom bättre gnistbildning än kniven och kommer närmare materialet som skall tändas. Det väger dessutom nästan ingenting i sammanhanget (9 g).

~Paul~

Själv har jag min trapper och eldstål i denna slida: https://www.nordellknives.com/porta...Mod=product_info&cPath=93_69&products_id=2765

Ordning och reda:cool:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 51
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297
Okvarn vandringsryggsäck för lång rygg med bra höftbälte Utrustning allmänt 13
estetdrägg 30l rygga för kort rygg?? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.