Mora Bushcraft Black

Jag tror att du har missförstått mig. Ceracoatbeläggningen är den som sitter på Fälllknivens alster. Vad som sitter på Black är än så länge en företagshemlighet.

~Paul~

Åhå, ja då missförstod jag. :) Som sagt är jag ganska säker på att det inte är något som sitter på utan snarare något som sitter i.
 
Beläggningen sitter verkligen ordentligt fast,men den går att slipa bort eftersom det är en yta och inte går in på djupet i stålet.

Mikael

Är du säker på att det är en beläggning? Jag tycker ytan påminner väldigt mycket om anodisering eller hårdfosfatering som seobserver sa. Det är väl en elektrokemisk process där ytan på själva materialet omvandlas - alltså ej en beläggning. Jag kan inte det här alls så någon får gärna fylla i. Självfallet kan anodisering också slitas bort precis som vilken yta som helst men det är ju en jädra skillnad mot en beläggning. :)
 
Ja där ser man. Tiden får helt enkelt utvisa. Det finns inte en finish på jorden som inte slits bort och det ska man vara medveten om när man köper. Det räcker att du bryner slipfasen en gång så äter man igenom det svarta vare sig det är beläggning eller anodisering. Användning gör ju bara kniven snyggare. Sen finns det vissa beläggningar som slits bättre än andra. ESEE slits mer smakfullt än Fällkniven t ex. Jag tror som sagt fortfarande att det rör sig om anodisering men någon får gärna motbevisa mig. Att ytan är mycket slittålig vet jag då jag testat. Att det blir märken efter att man gnuggar metall mot metall är väl inte konstigt? Vi får se om Black slits med stil eller a la gammal teflonpanna typ Fällkniven. Jag tror den kommer slitas vackert. Jag hade inte köpt kniven om det rört sig om vanlig beläggning.

Till syvende och sist., vill man inte att ens kniv ska se använd ut ska man nog hålla sig borta från kolstål överhuvudtaget. Själv tycker jag kolstål slits med mer grace, med patina och skimmer jämfört med rostfritt som bara blir repigt. I slutändan är det enda som håller en kniv nyfin att inte använda kniven.
 
Är du säker på att det är en beläggning? Jag tycker ytan påminner väldigt mycket om anodisering eller hårdfosfatering som seobserver sa. Det är väl en elektrokemisk process där ytan på själva materialet omvandlas - alltså ej en beläggning. Jag kan inte det här alls så någon får gärna fylla i. Självfallet kan anodisering också slitas bort precis som vilken yta som helst men det är ju en jädra skillnad mot en beläggning. :)

Ok,vi är nog överens!
Jag tycker det liknar anodisering typ eloxerad aluminium.
Det är ju inte som vissa svarta epoxybeläggningar.
De är ju hur tjocka som helst,nej det här är ju tunnare,närmare stålet men hårdare än epoxy.
Dock inga problem att få bort vid användning av DC brynets keramiska sida.

Det är säkert många köpare ,som kommer att tilltalas av den prydliga finishen.
Inte tu tal om det,men snus är snus om än i gyllene dosor!;)

Om man jobbar mycket med kniv och dessutom skärper sin kniv själv,lär man dock snabbt upptäcka fördelarna med Robust och Force modellerna.
För dom som inte fördjupar sig särskilt i knivslipnings konst,men som använder eldstål och vill ha en enkel och bra kniv enligt ett tydligt koncept så kommer Mora Black att funka perfekt.

Det måste ju erkännas att Black och de övriga nyheterna från Mora,är intressanta och väcker uppmärksamhet!

Mikael
 
Senast ändrad:
@Mikael
Jag håller med på alla punkter. Jag har inga illusioner om att någon typ av finish vad det än är inte slits bort. Det hoppas jag man inser när man köper. Jag gillar i regel inte svarta knivar men Black är speciell. Min förhoppning är att "äkta" patina kommer avlösa den den här falska svarta i lagom takt. Tror den kommer blir snyggare och snyggare.

Skulle vara kul om Mora gjorde Companion i denna svarta kol-finish också.

Så långt mycket nöjd med Black. Idag har jag inte hunnit testa den så mycket som jag velat.
 
Jag tycker det är trevligt att Mora fått syn på den utländska marknaden (USA) och börjat anpassa sig utifrån sina traditioner. Det gör att vi förhoppningsvis har kvar Mora som tillverkar av knivar i Sverige.

Det får nog bli en Mora Black och en Companion i framtiden.
 
Jovisst, samtidigt är det ingen som säger att Trangia måste vara influerade av USA när dom gör en skyddande behandling av sin metall. Man kan välja perspektiv. I Blacks fall handlar det främst om rostskydd och om utseende. Knivarna du förmodligen tänker på svärtas för att förhindra reflektivitet. Black ganska så blank - blanksvart.
Första gången jag höll i en kniv med lite tjockare blad visste jag inte ett skvatt om knivar eller dess trender men gillade instinktivt känslan i handen. Det var en handsmidd kniv från någon svensk smed och hade inget med amerikaners försmak för tjocka knivar att göra. Jag tror man ska vara lite försiktig med att polarisera - "det här är vi och allt det där är dom". Det är, som alltid, mer komplicerat än så och det enda den sortens logik leder till är marginalisering och/eller konflikt.

Med allt detta sagt så vill jag säga att jag håller med dig; även jag tycker det är trevligt att man kan möta en uppenbar efterfrågan utan att göra avkall på design eller tradition. Black är som Mikael tidigare påpekat en unik morakniv och det känns. Det är därför jag gjorde den här tråden.

Vänta bara tills ni fått känna på bladryggen! Perfektion. :)
 
Delvis var det det jag tänkte på, men även det att Mora sett att knivarna uppskattas utomlands och är väldigt prisvärda alternativ till det mesta inom friluftsliv och för hantverkare.

Trenden i USA framförallt förefaller vara att varje modell kommer i flera olika utföranden, olika stål, handtag, färger etc. Även om det i grunden är samma kniv. Det gör att fler tilltalas av varianter och att de som samlar blir väldigt glada.

Nu funderar jag på om Mora kommer att släppa någon helt flatslipad FFG som nästa steg. Dvs frångå den "skandinaviska slipningen" för något nytt.
 
Nu funderar jag på om Mora kommer att släppa någon helt flatslipad FFG som nästa steg. Dvs frångå den "skandinaviska slipningen" för något nytt.

Det finns massor med flatslipade moraknivar. Köksknivar, slaktknivar, fileknivar. dePaul postade nyligen en bild på en flatslipad friluftsknv från Mora i stora knivtråden.

Själv hoppas jag inte Mora blir för kommersiella och börjar släppa samlareditions och "vuxenleksaker" a la Spyderco, Benchmade m fl.
Mora har alltid stått med fötterna stadigt i den professionella användarskaran. Dvs kockar, hantverkare och andra som är beroende av kniven i jobbet.

Många amerikanska knivar präglas av att dom skulle vara helt värdelösa i en riktig situation med sina tantospetsar, tjocka blad, ricassos, skålslipningar, jimping... listan bara fortsätter och fortsätter på idiotier.

Om du vill ha flatslipat skandinaviskt är väl M95 att rekommendera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
bushcrafter Bushcraft - överlevnad!!! Utrustning allmänt 44
Jojosurf Black Diamond Alpine vs Trail Ergo Utrustning allmänt 3
Ringnes Suunto Alu deep black Utrustning allmänt 10
nordtillsyd Black Diamond Trekking Poles Utrustning allmänt 2
Bengtsson Någon som använt Black Diamond Spaceshot 2 pannlampa? Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.