Mora Bushcraft Black

Hårdfosfatering är en annan ytbehandlig som håller synnerligen väl. Med ett tjockare blad följer att det även blir styvare. Givetvis påverkar det hur kniven känns vid hårdare karvning, tjockare klinga ger inte enbart fördelar.
Trevlig anmälan.
 
Hårdfosfatering är en annan ytbehandlig som håller synnerligen väl. Med ett tjockare blad följer att det även blir styvare. Givetvis påverkar det hur kniven känns vid hårdare karvning, tjockare klinga ger inte enbart fördelar.
Trevlig anmälan.
Precis!

Det som många har missat på är själva geometrin i bladet. Eftersom Black har ett 3,2 mm tjockt blad och en slipfas som är lika bred som hos andra/tunnare moror så är slipfasens vinkel trubbigare. Därtill tillkommer en liten micro-egg dessutom som är ännu trubbigare.

Allt som allt kan man säga att eggen säkert är hållbarare än hos andra moror men absolut inte effektivare. Snarare tvärtom. Det är en av anledningarna varför undertecknad inte köpt denna modell.

~Paul~
 
Precis som seobserver påpekar så är denna ytbehandling betydligt tuffare då det är själva ytan på stålet som reagerar. Fällknivens coating är väl typ teflon ovanpå stålet? Går inte att jämföra.
Fällkniven kallar beläggningen för CeraCoat 8H. Det är vad jag förstår en kusin till teflonet.

~Paul~
 
Teflon var modegrejen på vapen på 70-talet, efter ca 150 cyklar så blev det stopp i mskineriet. De som investerat i maskiner och ugnar måste finna nya brukare. Nu är det knivar. Inte så känsligt med funktionen men det slits rätt snabbt speciellt av plastslidor med lite grus i.
 
Precis!

Det som många har missat på är själva geometrin i bladet. Eftersom Black har ett 3,2 mm tjockt blad och en slipfas som är lika bred som hos andra/tunnare moror så är slipfasens vinkel trubbigare. Därtill tillkommer en liten micro-egg dessutom som är ännu trubbigare.

Allt som allt kan man säga att eggen säkert är hållbarare än hos andra moror men absolut inte effektivare. Snarare tvärtom. Det är en av anledningarna varför undertecknad inte köpt denna modell.

~Paul~

Jag har faktiskt också tänkt på det när jag först såg kniven på bild och noterade samma slipfas på tjockare blad men glömde sedan. Bra observation. Jag tycker skäreffektiviteten är högst marginellt mindre och fördelarna fler än nackdelarna. T ex så upplevde jag att det går väldigt lätt att skära djupt på grund av den fina balansen och kraftfulla skaftet. Även om du kanske inte vill investera i en Black så borde du isåfall testa en Robust eller Companion HD som har samma tjocklek.
Den där micro-eggen är jag nyfiken på. Undrar om det har med att göra att levererade knivar är mer jämnt skarpa. Det är ju ytterligare ett moment i tillverkningen och borde vara fördyrande. Hursomhelst är den så extremliten att den snabbt försvinner vid bryning och kan inte tänka mig att den har någon större betydelse. Microeggen på min Black är bra mycket mindre än den microegg som finns på t ex nya Fällkniven. Den hade ingen som helst upplevd inverkan på "bettet". Jag var ute och jämförde med Nr 2 sida vid sida och då märker man en yttepytte-skillnad som absolut inte borde avhålla dig till köp. ;) Men visst, i slutändan föredrar jag nog Nr 2, absolut, men det är att jämföra äpplen och päron. Det är olika system och det finns nackdelar och fördelar med bägge precis som du och seobserver påpekar.
 
@depaul
Måhända är det en släkting till teflon men såvitt jag kan bedöma är det fråga om något slags anodisering. Jag kan ju ha fel, men ytan känns och ser ut exakt som HA-kärlen till mitt Trangia (förutom färgen). Betydligt tåligare än både ESEEs och Fällknivens coating kan jag säga direkt av egen erfarenhet.
 
1. Jag tycker skäreffektiviteten är högst marginellt mindre och fördelarna fler än nackdelarna.

2. T ex så upplevde jag att det går väldigt lätt att skära djupt på grund av den fina balansen och kraftfulla skaftet. Även om du kanske inte vill investera i en Black så borde du isåfall testa en Robust eller Companion HD som har samma tjocklek.

3. Den där micro-eggen är jag nyfiken på.........Det är ju ytterligare ett moment i tillverkningen och borde vara fördyrande.

4. Hursomhelst är den så extremliten att den snabbt försvinner vid bryning och kan inte tänka mig att den har någon större betydelse.

5. Microeggen på min Black är bra mycket mindre än den microegg som finns på t ex nya Fällkniven.

6. Men visst, i slutändan föredrar jag nog Nr 2, absolut, men det är att jämföra äpplen och päron.

1. Förstår. Effekten kommer dock att bli större ju oftare man slipar kniven.

2. Jo, det blir säkert slutligen så att jag köper någon av de nämnda knivarna.

3. Hm. Fast att forma fram en äkta zero-egg är inte helt enkelt. Jag är säker på att tidsåtgången är större än när man slipar bara till en viss punkt och sedan lägger på en microegg.

4. Den försvinner om du varje gång i samband med slipning och bryning avlägsnar metall helt jämnt längs med hela slipfasen. Det är det få människor som gör eftersom det i längden blir opraktiskt och tidskrävande. Vanligen så blir det så att microeggen blir större och större med tiden tills det är dags för en seriös reprofilering för att återställa slipfasens ursprungliga form/profil.

5. Ja, F-knivens microegg brukar vara större. Trots det skär knivarna väl.

6. Sant.

~Paul~
 
@depaul
Måhända är det en släkting till teflon men såvitt jag kan bedöma är det fråga om något slags anodisering. Jag kan ju ha fel, men ytan känns och ser ut exakt som HA-kärlen till mitt Trangia (förutom färgen). Betydligt tåligare än både ESEEs och Fällknivens coating kan jag säga direkt av egen erfarenhet.
Jag tror att du har missförstått mig. Ceracoatbeläggningen är den som sitter på Fälllknivens alster. Vad som sitter på Black är än så länge en företagshemlighet.

~Paul~
 
3. Hm. Fast att forma fram en äkta zero-egg är inte helt enkelt. Jag är säker på att tidsåtgången är större än när man slipar bara till en viss punkt och sedan lägger på en microegg.

4. Den försvinner om du varje gång i samband med slipning och bryning avlägsnar metall helt jämnt längs med hela slipfasen. Det är det få människor som gör eftersom det i längden blir opraktiskt och tidskrävande. Vanligen så blir det så att microeggen blir större och större med tiden tills det är dags för en seriös reprofilering för att återställa slipfasens ursprungliga form/profil.


~Paul~

3. Du har rätt. Eftersom det är lurigt att konsekvent framställa en bra zero-egg kanske man tänka sig att denna microegg motiveras genom att det möjligen är enklare att säkerställa konsekvent vassa knivar ut ur fabriken? Det är ju alltid frestande att ömt höja vinkeln något vid de sista fjäderlätta dragen på brynet. Då vet man säkert att man får en riktigt vass egg. Undrar om det är samma logik i mora.
Knivhuset-Per kanske kan fråga dom. Är du här Per? Tack för god service förresten.

4. Jag gör det ganska ofta. Så jobbigt är det inte om man bara har rätt grovlek på stenen ;) Min definition av jobbigt var när jag tog ner den trubbiga ESEE 6 till 30 grader på sharpmakern.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
FarmerJoe Mora Bushcraft Forest slida. Utrustning allmänt 2
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35
Kotten Condor Terrassaur kontra Mora Garberg black Utrustning allmänt 5
eyck Mora of Sweden söker utvecklingsingenjör/projekledare Utrustning allmänt 1
elin.m.bjurstrom Mora of Sweden Utrustning allmänt 5
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Bark76 Besviken på Mora Utrustning allmänt 32
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
vicktor Vässa en Mora 2000? Utrustning allmänt 51
sualo mora m.i.k.e. vs mora miki Utrustning allmänt 39
superc0ntra Tangen på en Mora 2000 Utrustning allmänt 8
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
Cremytos Mora Frost C-223 P Utrustning allmänt 6
stoppenbach Mora 2000 kommer att finnas kvar Utrustning allmänt 35
myggan i tältet Lätta & allround Moraknivar Utrustning allmänt 48
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Avslutatmedlemskapx Kydexfodral till Mora 2000 m fl Utrustning allmänt 3
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
bushcrafter Bushcraft - överlevnad!!! Utrustning allmänt 44
Jojosurf Black Diamond Alpine vs Trail Ergo Utrustning allmänt 3
Ringnes Suunto Alu deep black Utrustning allmänt 10
nordtillsyd Black Diamond Trekking Poles Utrustning allmänt 2
Bengtsson Någon som använt Black Diamond Spaceshot 2 pannlampa? Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...