Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden?

Har man en bra kniv med sig så är inte en yxa nödvändig. Trots det brukar jag nästan alltid ta med mig min Gränsfors. Personligen tycker jag det är mycket smidigare med yxa då jag inte är något större fan av batoning med kniven. Sen beror det naturligtvis på vilken typ av tur man är ute på också. När vi är och fiskar och har ett "basläger" ångrar man inte att yxan är med. På en bärplockartur kanske man kunde sparat in den vikten men som sagt, jag gillar att ha yxan med även om det inte är nödvändigt.
 
Jag använder yxan till nästan allt (machete om det vore typ regnskog). För mig är i huvudsak kniven till för lite petigare till medelstora saker att ta sig an. Även om jag kan klyva en del ved med ett ~ 90mm blad så är yxan en klar fördel. Så vad är en liten yxa. Jag tycker Gränsfors Vildmarksyxa och Lilla Skogsyxa är himla bra. Exempelvis 170mm blad kan göra fler saker men också med en del uppoffringar. En sådan kniv väger nästan samma som en liten vildmarksyxa och en "vanlig kniv", typ GB Vildmarksyxa + FK F1. Den kombon kan dessutom tillsammans klara uppgifterna bättre. Klart skulle man ha en rejäl kniv och en machete därtill samt ensåg skulle man komma hur långt som helst men någonstans får man dra gränsen. Säger kör på kombotänket och vad du väljer styrs av miljön och "uppdraget". Verktygen ska både komplettera och överlappa i funktion.
 
Jag använder yxan till nästan allt (machete om det vore typ regnskog). För mig är i huvudsak kniven till för lite petigare till medelstora saker att ta sig an. Även om jag kan klyva en del ved med ett ~ 90mm blad så är yxan en klar fördel. Så vad är en liten yxa. Jag tycker Gränsfors Vildmarksyxa och Lilla Skogsyxa är himla bra. Exempelvis 170mm blad kan göra fler saker men också med en del uppoffringar. En sådan kniv väger nästan samma som en liten vildmarksyxa och en "vanlig kniv", typ GB Vildmarksyxa + FK F1. Den kombon kan dessutom tillsammans klara uppgifterna bättre. Klart skulle man ha en rejäl kniv och en machete därtill samt ensåg skulle man komma hur långt som helst men någonstans får man dra gränsen. Säger kör på kombotänket och vad du väljer styrs av miljön och "uppdraget". Verktygen ska både komplettera och överlappa i funktion.

En GF vildmarksyxa och F1 väger drygt 800 gram tillsammans. Vilken rimlig kniv med 17cm blad väger det? Tycker själv att den här storleken på yxa är tämligen värdelös. Den gör inget som en kniv med samma vikt (och oftast lättare) inte klarar. Min storkniv väger 650 gram inkl fodral och har 23cm 1/4" blad. Jag har jämfört den i praktiken med ett både Gränsfors och wetterlings yxor i samma viktklass. Storkniven vinner med hästlängder överlag, det enda lillyxan gör marginellt bättre är att hugga. Men jag bar alltid såg så det är en ickefråga för mig. Om jag bär med mig yxa så blir det mellan 850-1000 gram totalvikt (antingen Roselli R850 eller Wetterlings Stora jaktyxa). Men det är sällan jag väljer yxa framför storkniv.
Den mest vikteffektiva kombinationen jag kan komma på, om man inte har behov av att elda massa stora stockar, är en viksåg på 160-180 gram (Bahco Laplander eller Silky Topgun 200) och Peltonen M95 (15cm 5 mm tjockt blad, 210 gram inkl kompositslidan). Dessa 370 gram hade jag valt framför drygt 800 enligt ovan.
 
En GF vildmarksyxa och F1 väger drygt 800 gram tillsammans. Vilken rimlig kniv med 17cm blad väger det? Tycker själv att den här storleken på yxa är tämligen värdelös. Den gör inget som en kniv med samma vikt (och oftast lättare) inte klarar. Min storkniv väger 650 gram inkl fodral och har 23cm 1/4" blad. Jag har jämfört den i praktiken med ett både Gränsfors och wetterlings yxor i samma viktklass. Storkniven vinner med hästlängder överlag, det enda lillyxan gör marginellt bättre är att hugga. Men jag bar alltid såg så det är en ickefråga för mig. Om jag bär med mig yxa så blir det mellan 850-1000 gram totalvikt (antingen Roselli R850 eller Wetterlings Stora jaktyxa). Men det är sällan jag väljer yxa framför storkniv.
Den mest vikteffektiva kombinationen jag kan komma på, om man inte har behov av att elda massa stora stockar, är en viksåg på 160-180 gram (Bahco Laplander eller Silky Topgun 200) och Peltonen M95 (15cm 5 mm tjockt blad, 210 gram inkl kompositslidan). Dessa 370 gram hade jag valt framför drygt 800 enligt ovan.

Just detta väntade jag mig att få svar på. Bra :)Visst är argumenten inte fel och 650gram är inte 800, men det börjar handla om vikt i samma storleksordning. Även om jag är sparsam med lasten är jag ingen gramjägare. Ser båda argumentationerna som värdefulla.

Det med såg. Jag utesluter inte såg, men kan sällan tänka mig den istället för yxa. Personligen har jag mest nytta av en yxa och en kniv.. Ser gärna att funktion överlappar. Att yxan är så viktig för mig är bland annat för att storkniven blir lite för överskattad. Givetvis kan man bära en storkniv och en "vanlig", men det känns alltigenom sämre. Samtidigt gillar jag uttrycket att "en kniv är ingen kniv och att två knivar är en". Jag kan klara mig långt med F1 om jag skulle mista yxan.
 
Each to his own som de säger :) Men väger man samman vikt, arbetsinsats, säkerhet och mångsidighet så slår ingenting en rejäl kniv och en såg när det gäller 90% av allt för mig förekommande friluftsliv.

ps. Jag är fortfarande nyfiken på den där 17cm-bladaren som väger 800 gram. Bly som bladmaterial tror jag oftast avrådes från.
 
Each to his own som de säger :) Men väger man samman vikt, arbetsinsats, säkerhet och mångsidighet så slår ingenting en rejäl kniv och en såg när det gäller 90% av allt för mig förekommande friluftsliv.

ps. Jag är fortfarande nyfiken på den där 17cm-bladaren som väger 800 gram. Bly som bladmaterial tror jag oftast avrådes från.

Du har ju rätt :) Kan inte säga annat än att jag tänker lite annorlunda, men fick jag bara ha ett verktyg skulle det bli en storkniv, åtminstone om området skulle ha mkt skog.

Själv går jag ganska hårt på att ha två knivar. Men ska man ha två knivar kan det ena lika gärna vara en liten yxa. Med det resonemanget faller storkniven bort för min del. Yxa och "normalkniven" överlappar i funktion samt kompletterar. Yxan göra allt kniven kan, men möjligtvis inte lika bra. Det har dock egenskaper knivar saknar.

Kniv för mig ska mest fylla funktionen av finlir. Lång som 4 fingrars bredd och vara enkel att arbeta med. Ska kräva minimalt med energi. Typ Mors Kochanski-stil. Sen får den gärna vara fulltånge, lättslipad et c. Kan gärna köra två sådana och Lapplandersåg till. Men fet är något speciellt med yxa. Närmast oförstörbar om den är av hög kvalitet. Dedikerad huggare men multifunktionell.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
flanell Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars Utrustning allmänt 10
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Teknik med yxa o såg? Utrustning allmänt 9
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19
bredviken Gränsfors lilla yxa? Utrustning allmänt 22
Dan B Istället för kniv och yxa ? Utrustning allmänt 96
fedi fiskars handy 600 yxa Utrustning allmänt 6
lottizen Skidor för helt grön Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.