Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden?

Jag brukar inte ha med mig någon såg eller yxa, men däremot en gammal Gerber LMF köpt 1997. Den slutade tillverkas 1999 så vill man få tag på en sådan är det begagnat som gäller. Med den går det att hugga ner det mesta...
En legendarisk modell från Gerber från den tiden då det begav sig. Tyvärr är den genomopraktisk och tämligen värdelös på det mesta.

Kniven är på sedvanligt amerikanskt snitt alldeles för överbyggd. Trots det är den för lätt för att funka effektivt till att hugga med. På grund av den falska eggen så är den också svår att använda till den så populära split-metoden varvid man medelst en pinne bankar in kniven i tjockare trä för att spänta upp det.

Vidare så är ricasson helt obscent för stor och kniven är dessutom utrustad med ett substantiellt parerskydd, varför det inte går att neutralisera ricassons effekt genom att greppa över själva bladryggen och trycka på.

Nästa punkt är själva greppet. Det har en tendens att slitas ut på ganska kort tid eftersom det består av ett skumgummiliknande material som är mycket känsligt för mekaniskt slitage.

Om jag minns rätt så är knivens tång av sticktångetyp så det är heller inte lätt att använda inbankningsmetoden.

Allt som allt en snygg samlarkniv men en tämligen värdelös klump i samband med praktiskt arbete.

Synd att du har använt din kniv. Det hade varit bättre att låta den ligga i vitrinskåpet och ackumulera lite pengar ;).

~Paul~
 
Jag har min minimala Gerber (made by Fiskars?) i packningen. Efter sedvanlig omgång modifikationer efter provanvändningen så fick den ett tändstål infällt i skaftet (som komplement till kniven inne i skaftet). För dom som undrar: Ändarna på stålet har filats runda efter det att bilden togs. Jag tror inte den här finns som Fiskars-yxa utan bara som Gerber, men den fyller ett flertal funktioner i ett i survival-kitet...
 

Bilagor

  • GerberaxeknifewithFire-steel-72dpi.jpg
    GerberaxeknifewithFire-steel-72dpi.jpg
    27.5 KB · Visningar: 2,332
Jag har min minimala Gerber (made by Fiskars?) i packningen. Efter sedvanlig omgång modifikationer efter provanvändningen så fick den ett tändstål infällt i skaftet (som komplement till kniven inne i skaftet). För dom som undrar: Ändarna på stålet har filats runda efter det att bilden togs. Jag tror inte den här finns som Fiskars-yxa utan bara som Gerber, men den fyller ett flertal funktioner i ett i survival-kitet...
Ledsen men jag förstår inte poängen med detta? Du har reducerat tändstålets effektiva tändyta till hälften och dessutom bundit det till en yxa. Det är ju inte alltid man vill släpa på en yxa när man vill göra upp eld?!?

Trots att du skriver att du filat ned stålets vassa kanter så kan jag inte se hur det skulle kunna påverka ergonomin i sin helhet i positiv riktning. Dessutom så har du minskat stålet effektiva tändyta ytterligare några snäpp.

~Paul~
 
Ytterligare en skrivbordslösning på ett icke existerande problem, men även ego kan se fler följder.
Behöver du en yxa välj en med god funktion, en av parametrarna är huvudvikten en annan är skaftlängden. Kortskaftade lätta yxor kan fungera väl för slöjd. Men det kräver ju en slöjdare oxså.
 
Yxan är på många sätt mer mångsidig än både kniv och såg. Man kan fälla, klyva, kapa och skära med den. Det är dock inte så ofta jag tar med min. En liten Laplander fällsåg och bra kniv räcker nio av tio gånger.
Jag bor dock i glesbygden och har tillgång till skog där jag bygger läger osv. Då är yxan ett viktigt verktyg. Jag äger och använder Gränsfors Stora och Lilla Skogsyxa. Lilla Skogsyxan är den som får följa med mest. Minstingen trådskaparen frågar om tycker jag är väl liten. Köp då hellre Vildmarksyxan även om jag tycker den också är lite liten. Om man nu ändå ska bära med sig yxvikt så tycker jag det är bra att ta något som är ordentligt. Om jag skulle ut och vandra något längre skulle jag inte släpa på en yxa. Hellre då en flaska starkt.

IMG_1023.jpg

Gränsfors Lilla Skogsyxa

p.s. Glöm inte ta med bryne. Det ska brynas efter användning! GB säljer ett litet "puck-bryne" som är utmärkt.
 
Jag har min minimala Gerber (made by Fiskars?) i packningen. Efter sedvanlig omgång modifikationer efter provanvändningen så fick den ett tändstål infällt i skaftet (som komplement till kniven inne i skaftet). För dom som undrar: Ändarna på stålet har filats runda efter det att bilden togs. Jag tror inte den här finns som Fiskars-yxa utan bara som Gerber, men den fyller ett flertal funktioner i ett i survival-kitet...
Jodå, Fiskars har den:

121121-Camping-Axe-X5_product_main.jpg


http://swe-se.fiskars.com/Produkter/Vedhantering/Yxor/121121-Jakt-och-fritidsyxa-X5

Jag tycker dock skaftet är för kort, och den är väl tung (480 g) relativt yxor med längre skaft,
Så som denna Fiskars (640 g):

121420-Chopping-Axe-X7_product_main.jpg


Fiskars yxor är trevliga. Använder ofta den större av de två ovan, i stil med Gränsfors vildmarksyxa. Reflekterade över den minsta varianten för vandringar med kåtan när det bara blir småved, där rundbitar kan behöva en klyvning och samtidgt kunna använda som hammare till kåtans markpinnar. Men jag tog Gränsfors lilla.

Raskesven
 
Ett bra tips ännu en gång är att läsa i Bibeln (Eld av Yngve Rydi) där ett kapitel ägnas åt yxor och även de små ryggsäcksyxorna som man använder på sommaren. Yxhuvud inte större än en tändsticksask och med ett skaft som inte är längre än 30 cm.

Yxor både stora och små är förbaskat trevliga saker och man kan aldrig få för många i samlingarna och klart man ska ha en liten kaffeyxa för mysturer =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
marp68 Liten vardags-/utflyktsryggsäck med midjebälte och bröstband m.m.? Utrustning allmänt 32
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
vandrafjäll En liten guide för att fylla sina gastuber själv. Utrustning allmänt 0
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
Skogsstjärnan Liten portabel gasvärmare Utrustning allmänt 11
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
gro liten fickkniv Utrustning allmänt 51
Ayrin Liten pannlampa Utrustning allmänt 26
pialia Liten ficklampa - tips! Utrustning allmänt 22
Skrymt En liten fråga. Utrustning allmänt 2
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
simon_a85 Liten radio Utrustning allmänt 4
MagArne Liten smidig gaslykta Utrustning allmänt 9
hannulan Liten radio till semestern Utrustning allmänt 4
flanell liten LED stavlampa. teknmag? biltem? annat tips? Utrustning allmänt 16
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
Niithro Billig, lämplig, rätt liten vandringsryggsäck för marschträning? Utrustning allmänt 15
norpan_ En liten frågesport? Utrustning allmänt 10
hegeland En liten reflektion om nymodigheter... Utrustning allmänt 12
Strykarräven Liten kniv till vardags Utrustning allmänt 147
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
PerP liten stilren ryggsäck Utrustning allmänt 21
percabalo Ryggsäcksöverdrag till liten säck? Utrustning allmänt 1
Maskros444 Liten bok med flora/fauna/bergarter/1:a hjälpen??? Utrustning allmänt 9
Snödrivan Yxa låg vikt Utrustning allmänt 11
avslutmedlemskap0904 Fundering om en yxa Utrustning allmänt 8
m490c Söker yxa med det lilla extra. Utrustning allmänt 28
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
avslutatmedlemskap160620 Skylt på yxa Utrustning allmänt 4
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Dan B Ny yxa Utrustning allmänt 85
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Prankster Yxa. Utrustning allmänt 41
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
flanell Yxa; Gerber gator kombi VS fiskars Utrustning allmänt 10
estetdrägg Frosts/Mora Yxa?!?!? Utrustning allmänt 30
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
flanell yxor, härdning, tolleranser, slipning Utrustning allmänt 18
PeterJeffrey Teknik med yxa o såg? Utrustning allmänt 9
PeterJeffrey Yxa med ut Utrustning allmänt 19
bredviken Gränsfors lilla yxa? Utrustning allmänt 22
Dan B Istället för kniv och yxa ? Utrustning allmänt 96
fedi fiskars handy 600 yxa Utrustning allmänt 6
lottizen Skidor för helt grön Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.