Forumkniv - EKA Swede 92

Forumkniven Swede 92 med masurbjörk och läderfodral finns ju redan i serieproduktion;) då den finns att köpa på Cyberphoto komplett för 399kr (och då har givetvis Cyberphoto adderat sin återförsäljarmarginal). Tillkommer i så fall gravyr för att göra den unik, vilket inte borde addera så mycket till kostnaden?
 
Jag kan inte så mycket om träslag och dess indvidualitet kan ju skilja. Men är den Swede 92 Wood som visas på lamnia och EKA hemsida säkert Masur eller något annat flammigt träslag?

Jag skulle tro att den Swede 92 Wood som lamnia har är i olivträ. Masur finns bara, enligt Johny Kanaan, som marknadsföringsex hos återförsäljarna och de "riktiga" kommer att börja levereras feb/mars nästa år. Då kommer EKAs pris att ligga på €30 plus moms och frakt. Så de ex som finns till försäljning nu är alltså ett klart lägre pris än vad som kommer att finnas när de kommer i större upplaga.
 
Bifogar bild på EKA Swede 92 Masur (kop från Cyberphoto hemsida):
 

Bilagor

  • masur550_03.jpg
    masur550_03.jpg
    28.6 KB · Visningar: 1,766
Bifogar bild på EKA Swede 92 Masur (kop från Cyberphoto hemsida):
Jag är som sagt inte särskilt kunnig på träslag, men är detta inte olivträ även om Cyberphoto skyltar med masur. Jag såg Nordic A10 och W11 i masur i verkligheten för några dagar sedan och de ser betydligt ljusare och "björkigare" ut.

Är dessa träsidor alltså redan producerade? Annars skulle ju masur med Nordic rutmönster vara ett alternativ till något unikt. Pss som Nordic S8 Limited Edition som jag skaffade för någon vecka sedan. En Nordic S9 Limited Edition, som knivmässigt skulle vara en Swede 92, fast skoll-mässigt lite Nordic.
 
Masurbjörk kan ha lite olika utseende, mer eller mindre flammigt. De bitar med kraftigare mönster som på bilden är mer sällsynta (medan ljus lite mindre flammig masur är enklare att få tag i). Jag stod själv på XXL i början av October när de sålde Swede 88 masur för 199kr och grävde i en binge av ca 100 knivar. De flesta var i ljusare masur, men jag lyckades hitta några med vackrare träsidor:)
Enligt Cyberphoto finns kniven i lager, så de är definitivt redan producerade.
 
Bifogar bild på EKA Swede 92 Masur (kop från Cyberphoto hemsida):

Jag är som sagt inte särskilt kunnig på träslag, men är detta inte olivträ även om Cyberphoto skyltar med masur. Jag såg Nordic A10 och W11 i masur i verkligheten för några dagar sedan och de ser betydligt ljusare och "björkigare" ut.

Är dessa träsidor alltså redan producerade? Annars skulle ju masur med Nordic rutmönster vara ett alternativ till något unikt. Pss som Nordic S8 Limited Edition som jag skaffade för någon vecka sedan. En Nordic S9 Limited Edition, som knivmässigt skulle vara en Swede 92, fast skoll-mässigt lite Nordic.

Den som jag sa var olivträ var den på lamnia.fi, inte cyberphoto. Cyberphoto har ett fåtal Swede 92 hemma i Masur. Men som jag skrev i ett inlägg ovan så är det 1 till 2 stycken som är utskickade i marknadsföringssyfte. Jag har skickat ett mail till Cyberphoto för att höra hur många de har och de svarade "Vi har för tillfället inget större lager utav kniven, jag har däremot mailat EKA för att se hur låg tid det skulle ta för dem att skaka fram ett 50-tal".

Och ja, jag skulle tro att de har ett ganska stort antal skalor i masur till Swede 92 då de ska börja distribuera dem till återförsäljare i februari/mars nästa år.
 
nå, en liten bump och kanske en sammanställning efter första perioden över valen i undersökningen? :)
 
Hehe, det kan jag bistå med. Jag tänkte vänta lite till, men det har dock kommit in 20 svar på enkäten. Så varför inte...

1. Vilket skaft vill du ha på kniven?
Masurbjörk: 55,0%
Olivträ: 5,0%
Bubinga: 20,0%
Svart gummi: 0,0%
Grönt gummi: 10,0%
Annat: 10,0% (2 st): "Masur eller Bubinga, så länge det är trä så funkar allt...", "Reliefat G-10"

2. Vilket blad vill du ha på kniven?
Rostfritt stål (Sandvik 12c27): 50,0%
Kolstål: 30,0%
Svart kolstål: 15,0%
Annat: 5,0% (1 st): "kolstål, med svart blad funkar oxå"

3. Vill du ha en läderväska som tillbehör?
Ja: 65,0%
Nej: 35,0%

4. Vill du ha en bamulåda (gift box)?
Ja: 5,0%
Nej: 95,0%

5. Vill du ha lasergravyr på kniven?
Ja: 63,2%
Nej: 36,8%

6. Om du vill ha lasergravyr, vad vill du då ha?
"Utsidans kompassnål"
"Utsidans forumkniv, år och serienummer"
"Utsidanlogan, kan tänka mig etsning istället,"
"Egentligen svarar jag nej på lasergravyr. Men om det skulle bli lasergravyr och nåt fint majoritetsbeslut om text så är jag på! "
"Utsidans kompassnål/logo gärna i kombi med silouette av sverige och årtal."
"Ab imo pectore! (betyder: av hela mitt hjärta!)"
"forumkniv och årtal"
"Ett snyggt mönster. Stiliserade björklöv för att ansluta till björk/masur. Bör visas "prototyp"/förslag photoshoppad förlaga eller liknande som det går att komma överens om."
 
Så om jag ska våga mig på att skapa en kniv utifrån detta så skulle det bli följande:
EKA Swede 92 med Masurskalor och rostfritt 12c27-stål, en läderväska som tillbehör och på bladet så är det en lasergravyr.
Vad gravyren ska vara är svårare att sammanställa, men jag gör en grov uppskattning av att något i stil med "[Utsidans kompassnål] Forumkniv 2012 nr X/Y"
 
Den som jag sa var olivträ var den på lamnia.fi, inte cyberphoto. Cyberphoto har ett fåtal Swede 92 hemma i Masur. Men som jag skrev i ett inlägg ovan så är det 1 till 2 stycken som är utskickade i marknadsföringssyfte. Jag har skickat ett mail till Cyberphoto för att höra hur många de har och de svarade "Vi har för tillfället inget större lager utav kniven, jag har däremot mailat EKA för att se hur låg tid det skulle ta för dem att skaka fram ett 50-tal".

Och ja, jag skulle tro att de har ett ganska stort antal skalor i masur till Swede 92 då de ska börja distribuera dem till återförsäljare i februari/mars nästa år.

Och nu har jag fått svar. De får inte några förrän i mars...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turboadde Fråga om eka swede 88 Utrustning allmänt 9
Frandsén91 Eka H8. Smörkniv Utrustning allmänt 13
insco EKA Nordic H8 Utrustning allmänt 1
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.