Sony Xperia V - äntligen en vettig friluftsnalle?

1. Japp, precis så menar jag :) (Du får skälla på Google för att de snurrar till namnen ;))

2. Ja, om du tror att du går över den mängden som ligger internt. Jag personligen använder varken Spotify (i telefonen alltså) eller kartappar (använder Google Maps/Navigation istället), så jag klarar mig gott och väl med de 3,7 GB som finns. Och videos och sånt lägger man ju ändå på det externa kortet.

Stort tack, då klarnar det!
 
vilken minne?

1. Japp, precis så menar jag :) (Du får skälla på Google för att de snurrar till namnen ;))

2. Ja, om du tror att du går över den mängden som ligger internt. Jag personligen använder varken Spotify (i telefonen alltså) eller kartappar (använder Google Maps/Navigation istället), så jag klarar mig gott och väl med de 3,7 GB som finns. Och videos och sånt lägger man ju ändå på det externa kortet.

Nu blev jag förvirrad - finns det alltså alltså 3 ställen ("partitioner") som jag kan lagra appar på:
1 Telefonens internminne
2 Telefonens virtuelle externa kort som egentligen är en dedikerad del av telefonens internminne
3 Sant externt kort (microSD) som fysiskt kan avlägsnas från telefonen

Om jag går in i inställningar -> Appar -> Hantera appar och väljer t ex OfficeSuite och sedan väljer "flytta till SD-kort" -- Hamnar då officesuite-appen i 2 eller 3 enligt ovan. Jag hoppas och tror 3. Och jag hoppas att det är både appen i sig själv och dess data ( t ex mina dokument) som hamnar på 3.

Kan ni bekräfta eller korrigera?

Tack på förhand!

/Patrik
 
Nu blev jag förvirrad - finns det alltså alltså 3 ställen ("partitioner") som jag kan lagra appar på:
1 Telefonens internminne
2 Telefonens virtuelle externa kort som egentligen är en dedikerad del av telefonens internminne
3 Sant externt kort (microSD) som fysiskt kan avlägsnas från telefonen

Om jag går in i inställningar -> Appar -> Hantera appar och väljer t ex OfficeSuite och sedan väljer "flytta till SD-kort" -- Hamnar då officesuite-appen i 2 eller 3 enligt ovan. Jag hoppas och tror 3. Och jag hoppas att det är både appen i sig själv och dess data ( t ex mina dokument) som hamnar på 3.

Kan ni bekräfta eller korrigera?

Tack på förhand!

/Patrik

Tyvärr, det finns bara två ställen där du kan installera en app, så vitt jag vet, och det är 1 och 2 i dina exempel ovan. Så när du flyttar appen till SD-kort så hamnar den i den i 2 :(
 
Det finns 3 platser där "data" kan lagras, så där stämmer de där 1, 2 och 3.

Däremot kan som sagt var appar bara installeras på 1 och sen eventuellt "flyttas" till 2 (move to SD), inte 3. Det är det som är det stora problemet. Och i exmplet med office-app så ligger dokumenten hela tiden på 2. De office-appar jag har kan inte komma åt filer som ligger på 3:(

Appen link2sd "löser" detta genom att man kan göra en extra partition på 3. Den "stjäl" då utrymme från 3, men å andra sidan kan link2sd alltså flytta vilken app som helst till den partitionen. Det kräver dock root eftersom link2sd utnyttjar symlänkar för att lura i apparna att de ligger kvar i 1. Filerna flyttas alltså till den extra partitionen och sen skapas symlänkar i interna minnet som pekar på dem.

Och som sagt var, många appar (t.ex. GPS-appar) har inte stöd för det där ext_card. 4 GB räcker inte så långt om man vill ha in kartor för hela Europa t.ex.
 
Men visst är det väl så att vissa appar, t ex kameran, lagrar filer/bilder på 3 - så måste det ju vara för både bilder och mp3-filer följer med SDkortet mellan telefonerna. Tror även det gälelr kartor til min navigations-app (wisepilot).

Finns någon anledning till att appar inte hamnar på 3?
Är det för långsamt att köra app från kort - måste appar ligga i telefonminne (1 eller 2) för att bli körbara?
Laggar en app som via rootningsprogramen körs från 3?

Lärorikt det här!

/Patrik
 
Men visst är det väl så att vissa appar, t ex kameran, lagrar filer/bilder på 3 - så måste det ju vara för både bilder och mp3-filer följer med SDkortet mellan telefonerna. Tror även det gälelr kartor til min navigations-app (wisepilot).

Finns någon anledning till att appar inte hamnar på 3?
Är det för långsamt att köra app från kort - måste appar ligga i telefonminne (1 eller 2) för att bli körbara?
Laggar en app som via rootningsprogramen körs från 3?

Lärorikt det här!

/Patrik

Att det interna minnet kallas för /sdcard är en knäpp grej från Google. Det har förvirrat många, även bland oss som jobbar med det :) Det är det som gör att tredjepartsappar, dvs de som ligger på Google Play, inte känner till ext_card. När det gäller Wisepilot så vet jag faktiskt inte, men det kan vara så att de har fått information från Sony om ext_card, det har ju varit ett ganska långvarit samarbete mellan Wisepilot och Sony (Ericsson).

Sonys egna appar, ex kameran, walkmanspelaren, videospelaren, album, etc. känner givetvis till ext_card, det vore ju rätt kasst annars.

Jag tror inte att det är ett hastighetsproblem. Vi kan ju spela in full-HD-video direkt till det externa kortet...
 
Finns någon anledning till att appar inte hamnar på 3?

Android har i sitt grundutförande inte stöd för mer än ett "externa storage". Om nu telefontillverkaren sätter dit ett fast lagringsmedia så "stjäl" det platsen och ett riktigt SD-kort hamnar som nåt som inte från början stöds.

http://developer.android.com/guide/topics/data/data-storage.html#filesExternal

It's possible that a device using a partition of the internal storage for the external storage may also offer an SD card slot. In this case, the SD card is not part of the external storage and your app cannot access it (the extra storage is intended only for user-provided media that the system scans).
 
..Och i exmplet med office-app så ligger dokumenten hela tiden på 2. De office-appar jag har kan inte komma åt filer som ligger på 3:(

Så en Office-app kan inte spara eller öppna dokument från minneskortet, eftersom appen inte ser minneskortet. Samma sak med tredjeparts-filhanterare då - de kan inte heller ens upptäcka det externa minnerskortet? Illa.. Men det finns väl ändå en 'native' filhanterare som man kan använda för att utforska hela filsystemet inklusive minneskortet, och från den öppna (med valfritt program) dokument eller mediafiler som lagrats på minneskortet?
 
Så en Office-app kan inte spara eller öppna dokument från minneskortet, eftersom appen inte ser minneskortet. Samma sak med tredjeparts-filhanterare då - de kan inte heller ens upptäcka det externa minnerskortet? Illa.. Men det finns väl ändå en 'native' filhanterare som man kan använda för att utforska hela filsystemet inklusive minneskortet, och från den öppna (med valfritt program) dokument eller mediafiler som lagrats på minneskortet?

Jodå, filhanterare klarar det. Jag gissar på att de inte tar någonting för givet utan faktiskt letar efter vad som finns.
 
Jodå, filhanterare klarar det. Jag gissar på att de inte tar någonting för givet utan faktiskt letar efter vad som finns.

Bra. Och om man klickar på t.ex. en pdf eller office-fil på minneskortet i filhanteraren så öppnar den filen i ett (valfritt) av de program som inte själva kan spara eller läsa filer från minneskortet?
 
Vad tror vi om den då?

http://www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-v/

http://www.swedroid.se/hands-on-med-sony-xperia-v-ifa-2012/

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=sabceviTlEE


Jag tycker det känns som att det för första gången kan gå att få en mobil som är tålig (30 minuter på en meters djup..) utan att alla funktioner och prestanda är bortprutade? Och med utbytbart batteri, så att man kan ha ett knippe billiga ebay-batterier i fickan och förlita sig på gps, kamera osv även ute i kalla skogen. FM-radio så man kan kolla väderleksrapporten även utan mobil-täckning. Fysiska knappar så man slipper svara med näsan hade man gärna sett, men om jag förstått rätt så har den nån ny tunn skärmteknik som är mer känslig och faktiskt går att använda med tunnare handskar på åtminstone? (såg nån demovideo nån stans)


Vad är det som är mer vettigt med den här än alla andra "skyddade" mobiler? Motorola Defy kom ju för ett par år sedan. Nu har de både Defy Mini och Defy Plus. Sony Ericsson var ju snabba att haka på med flera modeller som också dem har funnits i ett bra tag. Sen har vi ju Sonim som någon nämt, dock inte smartphone. Och om man inte behöver en smartphone finns det ju ytterligare att välja mellan allt efter behov.

Till Motorola Defy kan du dessutom få extra kraftiga batterier. Och då behöver du inte släpa med dig lika många. ;-)

Xperia V är "bara" IP55/57+ klassad. Motorola Defy (nu Defy+) hade IP67.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim Ågren Nya Suunto Elementum- Äntligen här Utrustning allmänt 32
dePaul Äntligen ett kärt ämne :-) Utrustning allmänt 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.