Och bästa vattenflaskan är...?

Jag brukar föredra en något större pet än volymen jag tänkt att ha med, eftersom man då lätt kan trycka ihop den så den blir platt och lättare att packa.
 
Vill inte ha en sk sportflaska med snabbkork utan en som håller tätt, inte smakar/luktar illa och är bra (helst miljövänlig och giftfri).

Visserligen vill du inte ha tips på sportflaskor men jag vill ändå tipsa om Imsdals 0,5L flaskor som ersättare för vanliga sportflaskor. Väger lite och är bara att panta när man tycker att de blir ohygieniska. En finess är att halvlitersflaskans kork även passar på den större 1,5L :)
Har inte provat flaskan med varmvatten.

11s11-imsdal-0_jpg_400613b_117801548.jpg


Hoppas att jag inte kapade in tråd alltför mycket.
 
Det jag gillar med Naglene är kompatibiliteten med MSR:s system. Finns säkert en del annat som passar i samma gänga. Sen är den sjukt stryktålig och tät trots att man ligger och ålar eller ställer sig på den. Sen är den kul att sätta klistermärken på.

Viktmässigt är nog Brämhults flasksystem mitt nummer två i favorit. Enliters har jag som kissflaska och de mindre för matolja eller färdigdrickchokladpulverblandning. Har inte heller läckt.
/J
 
Det jag gillar med Naglene är kompatibiliteten med MSR:s system. Finns säkert en del annat som passar i samma gänga. Sen är den sjukt stryktålig och tät trots att man ligger och ålar eller ställer sig på den. Sen är den kul att sätta klistermärken på.

Viktmässigt är nog Brämhults flasksystem mitt nummer två i favorit. Enliters har jag som kissflaska och de mindre för matolja eller färdigdrickchokladpulverblandning. Har inte heller läckt.
/J

det gäller att inte blanda ihop de två ;)


tycker också att petflaskor är det bästa. har alltid petflaskor för vattentransport när man är på tur. går bra att stoppa ned, kosta knappt nånting, efter ngr turer kan man byta ut de och slipper ofräscha vattensäckar och ska man ändå handla under turens gång kan man helt enkelt köpa en redan fylld ny flaska.
 
Som alla andra här så rekomenderar jag vanliga PET-plaskor. Finns i flera storlekar: 1.5 lit. 1.0 lit. 05 och 0.33 lit. Dom är både billiga och funktionella. Men dom är inte bra om man försöker fylla dom med kokhett vatten för att ha som "sovsäckskompis" då är Naglene-flaskorna att föredra.
 
Jag förfäras av hur mycket man kan konstla till valet av något så enkelt som en vattenbehållare. Amerikanerna förstör oss.

En 0,5l PET-flaska MER är inte bara "ultralätt" och har stor öppning som förenklar påfyllning och drickning, utan är också billig och lätt att ersätta om (när) den kommer bort. Dessutom är den relativt slagtålig och har pålitlig skruvkork.

Begär man under normala förhållanden mycket mer av en vattenflaska bör man fundera på om man inte är alltför besatt av prylar.

Kan inte annat än instämma...
 
Nä jag är inte pryltokig på nåt sätt alls - utan ville bara höra era åsikter om vad ni gillar i falskväg. :) Bara för att jag frågar om råd är jag ingen prylsnobb... ;-)

Jag gillar dock inte PET-flaskan, har kört med både den och sirapsflaskan (varav den gamla sirapsflaskemodeelan var favoriten). Jag tycker den är svår att disk, luktar illa fort och håller inte för minsta lilla mosning (om man tex skulle halka på klippan). Eftersom den just är så svårdiskad mm, så får man köpa många flaskor med tiden - och i slutändan har man lika gärna kunnat köpa en vattenflaska avsedd för ändamålet och som håller i en smärre evighet. Och när man nött bort etiketten på PET-en kan man inte längre panta den och låta den gå tillbaka i kretsloppet. :( Sirap använder vi knappt hemma, och de kar ju tyvärr också börjat med "snabbkorkar" och är lång ifrån så piffiga som förr.

Nalgene och metallflaskorna (som ser ut som dåtidens köksbränslebehållare) verkar vara det enda som finns på marknaden, förutom vätskepåsarna/systemen, där jag har tittat i alla fall.

Jag vill ha med mig vatten på dagsturer, samt i vardagslivet i dagsäcken i stan, utan att vara rädd att den spiller på tex dator el andra prylar. Tror att 0,5 - 1 liter räcker gott. Har än så länge inte haft behov av att rena vatten. Varmt vatten har jag med i termos vid behov, så behöver inte kunna värma flaskan utan i första hand ha för medtaget dricksvatten och också för påfyllning av densamma under dagen.

Det engelska flask/muggsystemet lät spännande, det ska jag kolla upp! Tack för tips. ÖB kan ju fortfarande ha sådana där ovala gröna plastflaskor, men de säljer ju tyvärr inte så mycket från försvaret längre.

Jag väntar med spänning på fler svar från er, men just nu lutar det åt en Nalgene på en halvliter med stor öppning.
 
Jag förfäras av hur mycket man kan konstla till valet av något så enkelt som en vattenbehållare. Amerikanerna förstör oss.

Hihi, i min värld kommer de flesta läskedrycker vi gillar här i väst från just USA, och därmed också 33- och 50-cl-flaskorna/burkarna... Så ja du kanske har rätt i att amerikanerna förstör oss...? ;)

En annan nackdel jag ser med lill-PET-en är också att den stundom är jättesvår att få upp om den är hårt åtskruvad. Imsdalflaskan har jag också provat, och den är ett gott alternativ till sportflaskan, men inte heller så tät i korken som jag skulle vilja (och även den svårdiskad men något bättre i formen än en läsk-PET).

Nu ska jag sova och drömma om fjällturer! Godnatt så länge! :)
 
Senast ändrad:
Som så många andra redan nämnt, den vanliga PET flaskanmed skruvkork är oslagbar. Nästan gratis, läcker inte och väger nästan ingenting. Kan bytas inför varje tur om man alltid vill ha en fräsch flaska:)
 
Den nya sortens sirapsflaska är suverän!

0,5l, öppnas med en hand, samt är helt tät**.


**Den har ett sånt där inbyggt membran i korken och en yttre kork som stängs likt korken på en ketchupflaska. Är yttre korken stängd är den tät under tryck. Är yttre korken öppen är den dropptät, men håller även för lättare tryck. Dessutom stängs membranet automatiskt, så man ska ha en obeskrivlig otur om man lyckas spilla ut mer än en tesked i väskan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa tape som nödlagning ? Utrustning allmänt 29
hsp Vattenfilter minsta underhåll bästa märket och modell Utrustning allmänt 5
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
Nosse Bästa och drygaste tänd bränslet för brasan? Utrustning allmänt 11
anders. Bästa snöskorna? Utrustning allmänt 7
antongrahn -Vad är era bästa knep? Utrustning allmänt 12
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
croby Bästa tipsen på vandringsskor/kängor! Utrustning allmänt 11
behedwin Bästa powerbank för långresa Utrustning allmänt 64
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Hjärter Kung Bästa vattenblåsan, vätskesystemet, camelbaken Utrustning allmänt 12
Vintervilan Gränsfors - Bästa smeden? Utrustning allmänt 26
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
tompa_m Och bästa mjölkflaskan är... Utrustning allmänt 19
perdavid Bästa termosen? Utrustning allmänt 37
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
Coachmike Bästa och säkraste vattenfiltret! Utrustning allmänt 31
desireman Bästa vandringsryggsäcken? Utrustning allmänt 28
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12
Erik_Svensson Bästa och sämsta köpet 2008? Utrustning allmänt 26
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
ChristerMattsson Bästa multiverktyget? Utrustning allmänt 63
dabac Bästa campingpannlampan Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt Världens bästa friluftsbutiker på en karta! Utrustning allmänt 31
Christian_sunrise Det bästa sättet att packa inför kajaking?? Utrustning allmänt 2
igs Bästa smeten till kängorna??? Utrustning allmänt 7
lignell01 Vilken är Din bästa pryl? Utrustning allmänt 21
Kalle E Friluftsentusiastens bästa londontips Utrustning allmänt 4
pher_ Bästa tallrik ? Utrustning allmänt 17
johanl Bästa fickradion på fjället? Utrustning allmänt 23
ceciliaw Bästa sättet att göra upp eld? Utrustning allmänt 31
asp Bästa multigrej? Utrustning allmänt 2
ebh Bästa lågprissäcken? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.