Vilken fällkniv

Användningsområdet är väldigt enkla saker, skära en snörstump, sprätta en kartong, snygga till en grillpinne..
Det är ju alltid bra att ha med sig (bor väldigt naturnära).
Du listar arbetsuppgifter där både slitstyrka och eggstabilitet är av värde. Med utgångspunkt från dessa kriterier bör man därför välja stålet och i förlängningen - kniven.

De mest abrasionsresistenta ståltyperna är de som innehåller en ansenlig mängd hårdar karbider, dvs krom, Molybden eller Vanadin. Detta pekar på kolstål.

Men. Du skriver att du vill använda kniven till en del täljning (grillpinnar ;)). Detta kräver en helt annan typ av stål, dvs sådana som är eggstabila och slagsega. De mest eggstabila/slagsega stålsorterna är kolstålen. Vi har ett dilemma med andra ord.

Den bästa kompromissen mellan kolstål och rostfritt stål är de så kallade mellanlegerade verktygsstålen. Det resulterar i endast en träff i min bok, nämligen CPM M4 REX.

Tyvärr är knivar i detta stål avsevärt dyrare än det pristak som du har angivit. Du bör därför slimma ned dina krav och tänka igenom vilka arbetsuppgifter du verkligen vill utsätta kniven för.

I min bok är Sandvik 12C27 en bra kompromiss. Av de knivar som platsar rent designmässigt ligger EKA Swede 82 eller EKA Swede 92 närmast din beskrivning.

~Paul~
 
På den tiden när en fickniv inte var hokus pokus utan just en enkel och brukbar tingst var kolstål det som stog till buds. Min är från 1950 talet och det står knivbolaget på bladet som var blånerat. Skollor i päronträd och inga finesser alls. Den funkar liksom många, många fler. Min fick jag på köpet av en vänlig järnhandlare. Dyligt går inte idag för då blir det fel i inventariet.
go tur
 
Jag måste erkänna att jag inte funderat särskilt mkt över stålet, utan mer ju dyrare desto bättre.
Jag är medveten om att det är skillnad på olika typer då jag jobbar med knivar dagligen, då i köket.

Kanske lika bra att lägga mer pengar och köpa en Fällkniven, aldrig nån som säger något negativt om dom.
 

Köp denna spyderco, sanslöst bra! Delica 4 ffg

http://1.bp.blogspot.com/_hE6nlbyqaeE/TFtHnK6nMWI/AAAAAAAAAAw/S14gmQ1SCHU/s1600/IMG_0866.jpg

Har en tk3 förövrigt, men den ligger och samlar damm... tror dock att jag hellre använder spydercon om jag måste välja mellan dessa. Lätt, otrolig vass och välbyggd.

Edit: det merpris som tk3:n har är alltså inte värt.
 
Senast ändrad:
Spyderco delica ffg är en fantastisk fällkniv, lätt, skarp, bra tunt blad som gör att den även funkar utmärkt för att laga mat, vettigt stål dvs VG10. Clip som går att byta vänster höger, bra kniv.

Benchmade mini-griptillian kan vara något att fundera över.
Spyderco Paramilitary 2 om du vill ha något lite kraftigare
Spyderco Stretch 2 även det ett bra val.

När det gäller amerikanska tillverkare så kolla in försäljare därifrån, ofta så är växlingen mellan usa och europa intressant. Iofs kan du behöva handla för 100 usd + frakt men det är rätt ofta billigare än vad du får ge för produkten i sverige även om du räknar in serviceavgift etc från posten. Vid köp av en kniv är det inte alltid det lönar sig men om det är två tex 2 delica så bör ditt snittpris per st bli lägre vid egen import.
 
Spyderco tillverkar kanonfina knivar men i stort sett alla lider av samma fel, nämligen att de har en utpräglad ricasso och ganska ofta en löjlig choil. Genom att förskjuta balansen framåt spetsen så tappar man en del moment/kraft i skäret eftersom denna allra oftast utgår från den delen av bladet som ligger intill handtaget.

Denna svaghet lider inte EKA-knivarna som jag tidigare föreslog av. Synd att den finska skogsfällkniven också har en liten ricasso, samt att handtaget slutar abrupt en bit ifrån främre backen. Utan dessa två svagheter hade kniven varit i stort sett idealisk. En mora i fällknivsform ;). Här är den:

http://www.lamnia.fi/items.php?lang=sv&pid=443

Bladet är i kolstål.

~Paul~
 
För min del är fällkniven en regelrätt brukskniv jag inte vill vara det minsta rädd om. Allmänt vårdar jag mina knivar väl så det är mest känslomässigt. Jag vill kunna göra det mesta med kniven utan att känna att jag håller i en porslinsfigur. Därför väljer jag en bättre fastbladare av hög kvalitet (S1 i mitt fall), och en fällkniv som är så bra som går för ett billigt pris. Men så klart handlar det här om vilka behov man har. I mitt fall handlar det om skogsturer och fiske främst, och då är detta den ultimata kombon.

Fällkniven hänger runt halsen, eller fäst med en längre lina i byxhällan och sedan i fickan. Sen kniven i bältet. På det viset har jag alltid kniv för alla ändamål.

Sen gillar jag ju knivar i största allmänhet, men det är jag ju knappast ensam om i den här tråden. :)
 
Spyderco Native gen.1

Haft min i åtta år, i princip varje dag, skog som hemma i stan.

Senaste året har den börjat glappa lite i sidled så det är väl dags för en ny snart.
 
Sen, i bjärt kontrast till vad jag skrev ovan, skulle jag ju definitivt vilja ha en Fällkniven PXL vågar jag påstå. Fällknivarnas Rolls Royce om priset är underordnat:

2964.jpg



Är priset ointressant men inte helt oviktigt heller så är Fällkniven TK4 också en riktig höjdare:

980.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu? Utrustning allmänt 28
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.