Vad köper ni som inte handlar superdyrt och traskar runt nedanför trädgränsen?

Oftast när det gäller reor och begagnat så har jag problem att hitta i mina storlekar, så jag ger oftast upp och köper till ordinarie pris (alltså när det gäller kläder, skor och sovsäck).

Men jag hittar ibland nåt som passar och då kan det hända att jag passar på. Fleecejackan jag just nu har på mig är ett lysande exempel på ett reafynd som jag bara slog till på. Jag gick från jobbet i stan till stationen för att ta tåget hem, men jag tog inte den vanliga vägen hem! Och då gick jag förbi en friluftsbutik (mest fiske och jakt) som jag inte redan kände till och som just då hade en rea på rean. Jackan hade kostat ca 1200 kr och jag fick den till bara 299 kr, just för att det var i en något udda storlek och den hade hängt länge i butiken. Men den passade mig perfekt så jag slog till och har använt den mer eller mindre dagligen från dess, både hemma och ute på turer.

Varför har jag den på mig nu kanske någon undrar, jo det beror på att det är svinkallt i rummet där jag sitter just nu och jag dricker till och med en kopp varm choklad - kan nästan tro att det är höst redan, men jackan håller mig varm :)

/Andreas

Skulle just fråga vem som bär en fleecejacka mitt i sommarn...
 
Vandra med huggarkängor med stålhätta går också

Jag brukar alltid kika runt och se om det inte går att använda prylar till uteliv. En dunk vin som druckits upp har ibland en alu-plast behållare med kran som inte väger något som går att använda som varmvattenbehållare.
Morakniven hittar jag på loppis med andra grejor som funkar. Visst har jag märkesprylar och det får kosta om jag anser det är värt det men mycket går att använda utan att shoppa loss i våra natur boutiquer.
Go tur... 😉
 
Jag har slutat köpa friluftsgrejer. Kollar ibland på loppis, men då är det ofta nåt nostalgiskt och tungt, gärna mässing. Men nya saker, nej. Däremot så har jag lagat och fixat med alla pinaler jag har, och sytt en del nytt (alla byxor har fått hänglseknappar, ett liten grej jag tycker är sjukt bra, hängslen>bälte, alltid!) . Är rätt nöjd med den materiella sidan nu, och vill inte hålla på att köpa nytt hela tiden. Visst, ett omnifuelkök vore trevligt, men liksom, jag har ju redan massa kök som funkar, får slita ut dem först. Och det tar ett tag med trangia. Nya grejer och årsmodeller dyker upp hela tiden, nya material, mindre vikt, mer features. Men jag orkar liksom inte bry mig, det jag har funkar, jag slipper massa köpångestframkallande produktsurfande, jag slipper tänka på vilka av alla hundra pinaler jag ska släpa med. Jag är liksom rätt nöjd.

Ska köpa en begagnad gyroram nu iofs och göra en egen säck, men det är mest för att det är ett roligt projekt, inte så mycket för att faktiskt använda den, jag packar sällan så mycket att jag behöver mer utrymme än min slitna vapour trail erbjuder.
 
Lätta toppmonterade gaskök finns på såväl Biltema som Jula och andra liknande kedjor för en billig penning.

Till ett sådant toppmonterat kök behövs kokkärl och oftast vindskydd. Då kan det vara ekonomiskt att titta på ett komplett spritkök som finns på ex Biltema från 199kr, eller varför inte ett Trangia T27-3 eller T25-3 som kostar från ca 300kr. De senare är pålitligheten själv och håller en livstid, kompletta med två kastruller, stekpanna, vindskydd etc. Vill man senare uppgradera med en gasbrännare till Trangiaköket (kostar ca 300kr) så blir allt mycket enklare:)
 
rea. jag har nästan bara märkes utrustning men 95% av dessa köper jag på rea, det går nästan alltid att hitta det man vill ha billigare om man är bered på att vänta lite.
 
rea. jag har nästan bara märkes utrustning men 95% av dessa köper jag på rea, det går nästan alltid att hitta det man vill ha billigare om man är bered på att vänta lite.

Håller helt med. Min inställning är att vad man än vill ha så finns det alltid en butik någonstanns i världen som har rea på den.

Det kräver ibland att man får tänka till lite med valutakurser, få billig frakt och tullavgift, men det är bara roligt.

Exempelvis USA har oftast priser i dollar som ligger nära 1/10 av svenska priset i kronor, men dollarkursen har senaste tiden legat mellan 6.5-7 kr/usd. Bara där har man en rejäl rabatt bara genom valutakursen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.