Vad köper ni som inte handlar superdyrt och traskar runt nedanför trädgränsen?

Kortkalsong 92 kan köpas som Björn Borg för ca 150 i trasaffären eller för firmamedlemmar i FDS för en bråkdel. TPs allrondbyxa är praktiskt och prisvärd, den har av vissa föraktade benfickor, men man kan välja att inte bruka dem oxså.
ITABs Packaway regnställ gillar fler än ego. Sydväst har jag ofta när det regnar för det är praktiskt.
Gummistövlar i urval har Lantmännen.
Friluftsvaror i Malmö är en butik som man kan botanisera i bland många andra bodar, rea tunnor och ställ i friluftsaffärer i Köpenhamn brukar oxså besökas mellan museer och antikvariat. Håll ögon och öron öppna så finner ni oxså.
 
Jag har ofta m90 byxholkar med mig. Lätta att dra på, och välventilerade. Skyddar mot det mesta och värmer faktiskt.

26-3.jpg


På tal om alkohol förresten... Detta är ju både skymmande och tungt. Tips på bra lösningar där?

Jo, holkar är funkis. Alkohol går tyvärr inte att komprimera men att hälla i en lättare behållare (än glas) ger både lättare packning och sinnesfrid.

Annars har jag använt både m/59 byxor, gummipjäxor och långa regnkappan med holkar på åtskilliga fjäll - och andra vandringar. Funkis och gick att hitta på närmsta ö&b innan de övergick till att sälja utgånget hundgodis. ;).

Numera hålls priset nere genom beg utrustning, ex vis gamla fina ramryggsäckar kan oftast fås för några hundringar...

//J
 
Ge gärna förslag på vad ni köper och varför, inte bara var. :)

Problemet är ju att om man köper på rea eller när man hittar enstaka fynd så blir det menings att tala om vad man köpt, eftersom sannolikheten att nån hitta grejerna billigt igen blir lite för låg.

Jag köpte en 60-liters ryggsäck på Rusta för 149 spänn, den vägde 1300 g, jag lättade den lite genom att kapa onödigt långa remmar och ta bort en invändig skiljevägg. Tyvärr hann den utgå ur sortimentet innan jag hann köpa en eller ett par extra. Det är nog en av de mest prisvärda friluftssaker jag köpt.

Mina Salomon Techamphibian köpte jag på Stadium Outlet, jag tror det var fjolårets modell och därför de reade ut dem. Men det fanns ju bara ett enda par i min storlek och under de 30-40 gånger jag kollat efter skor där så har jag bara sett totalt tre par Techamphibian... och de andra två paren har inte varit min storlek.

Mina vattentäta packpåsar är köpta på Rusta för ett par år sen när de reade ut dem, tror inte de har dem kvar i sortimentet längre heller...

Biltemas "lätta" toppmonterade gaskök finns väl kvar fortfarande, fast jag tror modellen är lite ändrad jämfört med den jag har (men vet inte om det är till det bättre eller det sämre).

Billiga "bambu-strumpor" hittade jag på Dollarstore. Jag tror att det var där vi köpte ett par tunna enkla skärbrädor i plast också.

Har ett par såna här små blå "2-manna" ryggåstält köpta för 99 respektive 149 på Rusta och Coop Forum för en massa år sen. Tanken var att göra tarp av dem, men det har jag bara skjutit på framtiden hela tiden. De är visserligen väldigt trånga, jag använder dem som enmanstält eftersom man inte vill ligga för nära väggarna (blöta av kondens). Men under ett kilo inklusive markpinnar i aluminium och stänger gjorda av VP-rör tycker jag är helt ok för det priset.

En vindoverall från Coop Forums "outlethörna", 10 spänn för jackan och 10 spänn för byxan.
 
Nya inköp till budgetutrustningen. Ett par M90 gummistövlar. Rejäla, och med tunna yllestrumpor, raggstrumpor och fiberpälssockar, klarar man lätt att vara ute i -15. Kostnad 275 kr.

skorokangor%20(2).JPG


Senast, en Mora Classic 3. En rejäl kniv för en billig penning, som står pall mycket. 179 kr.

Mora-Classic-number-3.jpg
 
Det måste va inflation, på en av mina Mora 3 stog det 5,25 på fodralet, eller var det en avvecklande jernaffar?

Ett problem med grejor när man köper hela utrustningar, i en storlek av gamla brukare är att modellerna tillhör historien bl a.

De senare utrustningarna som vi varit och handlat har vi lyckats dokumentera fjällresandet i norr, väster och söder oxså i fordom. Den digitala revolusionen innebär här en markant förenkling, jämfört med när ego för 35 år sen analogt duplicerade släktens familjealbum sida för sida.

Loppis och kommisionsaffärere för även de sällan dagens modeller. Min kamrat ropade in en fin sprillans ny pulka med drag på en stadsauktion för 250:-, men som vanligt gäller det att vara där med kontanter i pånboken.
 
Visst, men mycket, om inte allt, av det som tipsats om här ÄR kvalitet också. Kanske inte snyggt och moderiktigt dock. Ofta är kvaliteten på arbetskläder bättre än modeplaggen. Likaså för försvarsöverskott.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.